Skip to main content

Livewire verkocht in 2025 wereldwijd nog maar 33 motoren

De dramatisch lage verkoopcijfers van LiveWire, het elektrische Harley-Davidson dochtermerk, zetten ook in 2025 door. Ondanks de komst van het nieuwe S2-platform, bleef de totale verkoop wereldwijd in de eerste drie maanden (Q1) van 2025 steken op maar 33 stuks. Dat is een daling van 72% ten opzichte van de (ook al zeer matige) 117 elektrische motorfietsen in Q1 van 2024. De elektrische Stacyc loopfietsen voor kinderen, de tweede pijler van LiveWire, doen het met 1970 units (Q1 2024: 2932) overigens ook slechter.

Financieel gezien heeft LiveWire de kosten met 30% verlaagd, wat resulteert in veel minder verlies dan vorig jaar. Toch blijft het verlies met 20,7 miljoen dollar (in drie maanden) nog steeds erg groot. LiveWire heeft haar eerdere financiële verwachtingen voor heel 2025 aangepast; waar eerst nog 70 tot 80 miljoen verlies werd verwacht, is dat nu bijgesteld naar 60 miljoen dollar.

S2 helpt niet

De Q1-cijfers van LiveWire zijn extra zorgwekkend, omdat het erop lijkt dat ook de komst van de nieuwe S2 “Arrow” modellen geen redding brengen. In de afgelopen 12 maanden werden immers de S2 Del Mar, S2 Mulhollland en recent nog de S2 Alpinista gepresenteerd, maar die worden blijkbaar net zo min verkocht als het ‘oorspronkelijke’ Harley-Davidson LiveWire One model. Het lijkt er soms op of die harde realiteit binnen het bedrijf nog niet zo wordt beleefd, want bij de nieuwe S2 Del Mar werd een exclusieve Launch Edition aangekondigd, ‘gelimiteerd’ tot 100 exemplaren.

Lichter

Voor de toekomst lijkt LiveWire nu meer de kant van elektrische (brom)fietsen en 125cc-equivalenten op te willen. Dat gebeurt vanuit beide merken: Stacyc maakt grotere elektrische fietsen dan de loopfietsen die ze tot nu toe verkopen, terwijl LiveWIre een S3-lijn aankondigt, met nog lichtere modellen op het S2 “Arrow” platform. De producten die hieruit voortkomen moeten de concurrentie aangaan met relatief populaire merken als Surron en Talaria, die zich bevinden op de technische grens van elektrische fietsen, bromfietsen en lichte motoren. Daarnaast is er al langere tijd sprake van een elektrische (motor)scooter waarvoor de naam “DOKI” circuleert, die samen met minderheidsaandeelhouder Kymco gebouwd moet gaan worden.  

Geduld raakt op

Het lijkt er alleen wel op dat het geduld met LiveWire vanuit grootaandeelhouder Harley-Davidson niet meer eindeloos is. Vooral bij de recente machtsstrijd rondom het topmanagement van Harley heeft de activistische aandeelhouder HPartners, die de CEO en twee leden van de Raad van Bestuur eruit willen werken, aangegeven van LiveWire af te willen.


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws