Harley-Davidson verplaatst een groter deel van de productie van motorfietsen naar Thailand, waardoor voor het eerst de productie van motoren voor de Amerikaanse thuismarkt in Azië zal plaatsvinden. Jaren geleden beloofde het Amerikaanse motormerk nog dat het nooit motorfietsen voor de Amerikaanse markt in het buitenland zou bouwen.
“Harley-Davidson is teruggekomen op die belofte en is van plan om deze motorfietsen in het buitenland te produceren en ze naar de VS te sturen voor Amerikaanse consumenten”, aldus Brian Bryant, voorzitter van de International Association of Machinists and Aerospace Workers (IAM), in een verklaring. Bryant: “De aankondiging van Harley-Davidson om ons werk en onze banen naar Thailand te verplaatsen, is een klap in het gezicht van Amerikaanse werknemers en een verraad van de erfenis van het bedrijf als Amerikaans icoon. In 2019 verloren bijna 600 IAM-leden bij Harley-Davidson en Syncreon in Kansas City hun baan toen het bedrijf zijn faciliteit sloot, met de bewering dat de fabriek in Thailand alleen aan de Aziatische en Europese markten zou leveren”.
“Geen gevolgen werkgelegenheid USA”
Harley-Davidson bevestigt de overgang van productie naar de Thaise fabriek, maar is het tegenover de lokale Milwaukee Journal Sentinel niet eens met de vakbond over de werkgelegenheidskwestie. “Dit heeft geen gevolgen voor de werkgelegenheid bij Amerikaanse vestigingen”, aldus het bedrijf tegenover de krant. “Als onderdeel van onze algehele productie-optimalisatiestrategie gaat Harley-Davidson de productie van de modellen die niet tot de kernmodellen met de Revolution Max-aandrijflijn behoren (Pan America, Sportster S, Nightster) tijdelijk verplaatsen naar de bestaande productiefaciliteit in Thailand, voor modeljaar 2025”, aldus het bedrijf.
Eind 2018 opende Harley-Davidson haar fabriek in Thailand als reactie op de invoerrechten van 31% die de Europese Unie oplegde aan in de VS geproduceerde motorfietsen. Deze invoerrechten waren op hun beurt een reactie op de invoerrechten van toenmalig president Donald Trump op Europees staal en aluminium. Trump was het toen al luidruchtig oneens met de beslissing van Harley om de productie te verplaatsen.
Niet meer nodig
Overigens bleek de verhoging van invoerrechten ook te gelden voor de Thaise productie met Amerikaanse onderdelen. Het hele verhaal liep later alsnog met een sisser af, toen de EU en de USA tot een overeenkomst kwamen over de staalprijzen. De Thaise fabriek draaide toen al op volle toeren, met de veel lagere loonkosten als groot voordeel boven de Amerikaanse productie waardoor de dalende verkoopcijfers niet voor dalende winstcijfers zorgden. Harley is zeker niet het enige Westerse motormerk met productielocaties in Thailand. Bijna alle Triumph’s worden tegenwoordig in Thailand gebouwd, net als veel Ducati’s, steeds meer KTM’s, een aantal BMW’s en Honda’s.
Woke?
Harley-Davidson staat in de USA zelf opeens ook onder andere druk, nadat een conservatieve blogger het bedrijf ‘woke’ noemde. De conservatieve kant van de Amerikaanse klanten spreekt zich sindsdien negatief uit over het HD-beleid op vlakken als gendergelijkheid, klimaatverandering, discriminatie en dergelijke, in de USA wordt dit ook wel Diversity, Equity, and Inclusion (DEI) genoemd. In Amerika hebben andere grote merken als gevolg van soortgelijke bewegingen de omzet recent fors zien dalen.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven