Bij de presentatie van de 2024-verkoopcijfers van Harley-Davidson dochteronderneming LiveWire, blijkt de fabrikant van elektrische motorfietsen in 2024 zelfs nog minder motoren verkocht te hebben dan het -ook al lage- aantal uit 2023. In het hele jaar 2024 verkocht LiveWire wereldwijd maar 612 motoren, een daling van 7% ten opzichte van de 660 motorfietsen in 2023 en een minimale stijging ten opzichte van de 597 motoren die in 2022 verkocht werden en de 461 units die in 2021 uit de fabriek kwamen
In het vierde kwartaal (Q4) van 2024 steeg de verkoop wel met een klinkende 138% opzichte van het derde kwartaal van hetzelfde jaar, maar ten opzichte van 2023 daalde die verkoop in Q4 juist met 54%. In aantallen: In Q4 van 2024 werden er 236 LiveWire’s verkocht, dat waren er in Q4 van 2023 nog 514. Ook de verkoop van Stacyc elektrische loopfietsen stortte in, van 32.113 in 2023 naar 18.549 afgelopen jaar.
Minder verlies
Het nettoverlies van het bedrijf bedroeg $93,9 miljoen in 2024, vergeleken met $109,6 miljoen in 2023. De daling van $15,7 miljoen aan verlies werd grotendeels veroorzaakt door de daling van verkoop-, administratie- en engineeringkosten van het nieuwe S2-platform.
Toekomst onvoorspelbaar
Voor 2025 gaan de verwachtingen ook weer richting 1000 tot 1500 verkochte motoren, maar dat was voor 2024 ook zo. Wel wordt voor het komende jaar al gerekend op een verlies tussen de 70 en 80 miljoen, wat dan wel weer een daling zou zijn ten opzichte van het afgelopen jaar.
Het wordt steeds moeilijker om de toekomst van LiveWire te voorspellen. Het submerk van Harley-Davidson krijgt ook wat steun vanuit Kymco, maar uiteindelijk zit er al veel meer dan een half miljard dollar aan investeringen in het afgesplitste motormerk, waarbij het er niet op lijkt dat die investering binnen een redelijke termijn wordt terugverdiend. Het kan bijna niet anders dan dat investeerders en aandeelhouders van Harley-Davidson ergens in het proces aan de noodrem gaan trekken, om te voorkomen dat er elk jaar zoveel verlies gecompenseerd moet worden.
“We zijn op dit moment toegewijd aan het bedrijf, maar we moeten verbeteringen zien”,- Jochen Zeitz, CEO Harley-Davidson