Skip to main content

Opnieuw terugroepacties BMW

Nadat de Duitse fabrikant eerder dit jaar al meerdere terugroepacties moest melden, roept het merk nu wederom diverse modellen terug in twee verschillende terugroepacties. Het gaat om problemen met de stuurschakelaar voor diverse R 1300 GS en R 12 modellen en een productiefout in het oliefilter bedoeld voor verschillende 1000 cc viercilindermotoren vanaf 2009. Laatstgenoemde is ook van toepassing op motorfietsen die recent onderhoud hebben gehad en waarbij het betrokken filter gemonteerd is.

Terugroepactie stuurschakelaar R 1300 GS en R 12

De eerste gaat om de stuurschakelaar op de rechter stuurhelft. Deze blijkt niet waterdicht te zijn, waardoor de elektronica kan uitvallen door kortsluiting. Dit was eerder al het geval bij het startrelais. In sommige gevallen kan dit als gevolg hebben dat de volledige motor uitvalt. Deze terugroepactie geldt wederom voor de R 1300 GS, maar ook voor de R 1300 GS Adventure, R 12 en R 12 NineT modellen gebouwd tussen 2022 en 2024. Wereldwijd gaat het om 60.778 motoren. In Nederland heeft BMW de terugroepactie nog niet gecommuniceerd, maar verwacht wordt dat eigenaren van de getroffen modellen binnenkort bericht zullen krijgen.

Tekst gaat verder onder de foto

BMW R 1300 GS Rechter stuurhelft

Terugroepactie oliefilter M 1000 en S 1000 modellen

Het tweede geval van een terugroepactie gaat om het oliefilter dat Mahle produceert in Brazilië. Het schroefdraad in het oliefilter kan los komen waardoor deze olie kan lekken. In het slechtste scenario kan het filter er volledig af vallen waardoor het blok olie verliest. Dit type filter past op alle 1000 cc viercilindermotoren van BMW, vanaf bouwjaar 2009. We spreken dus over de HP4, HP4 race, M 1000 R, M 1000 RR, M 1000 XR, S 1000 R, S 1000 RR en de S 1000 XR.

Tekst gaat verder onder de foto

BMW S 1000 XR

Zoals BMW het omschrijft: “In het kader van veldwaarnemingen heeft BMW Motorrad vastgesteld, dat bij bovenstaande modellen, uitgevoerd met Oliefilter 11 42 7 721 779-04 / Made in Brazil, bij toerentallen boven de 12.000 rpm het oliefilter los kan komen. Bij losgedraaide filters, of wanneer het filter volledig is verwijderd, kan er olie naar buiten komen. Dit filter werd voor het eerst op 23 mei 2024 vanuit het centrale magazijn in Duitsland geleverd.”

Het gaat hierbij dus om het Mahle oliefilter met eindcijfer “04” en de tekst “Made in Brazil”. Het blijkt dat op BMW modellen vanaf 2004 dit filter ook past. Dit zijn de K1200-, K1300- en de K1600 modellen. Verder past dit filter op diverse boxermodellen (LC) vanaf 2013. Of het aftermarket filter van Mahle deze problemen ook kent is niet bekend.

Klanten die na 23 mei een oliewisselbeurt hebben laten uitvoeren of zelf gebruik gemaakt hebben van het betrokken onderdeel, kunnen contact opnemen met hun BMW dealer. Waar nodig vervangt de dealer het filter kosteloos.

BMW Oliefilter 04 Made in Brazil

UPDATE 31 Januari 2025

Via het Europese Safety Gate systeem wordt nu de terugroepactie gemeld voor alle S1000 modellen van alle bouwjaren sinds de serie wordt gebouwd. Het gaat daarbij dus om de S1000RR, HP4, HP4 Race, M1000RR, M1000R, M1000XR, S1000R en S1000XR met bouwjaren tussen 2009 en 17 november 2024. Dit betekent dat het om alle motorfietsen van deze modellen gaat, want de S1000RR werd -als eerste van de viercilinderserie- in 2009 gepresenteerd.

Schroefverbinding oliefilter

“De schroefverbinding van het oliefilter kan losraken bij hoge motortoerentallen (boven 12.500 tpm), wat leidt tot een olielekkage uit het oliefilter. Dit kan resulteren in olielekkage op de weg, waardoor gladde gedeelten ontstaan, wat het risico op ongelukken en verwondingen vergroot, vooral bij tweewielers.” – Safety Gate

Het genoemde oliefilter is afkomstig van producent Mahle en wordt gefabriceerd in Brazilië (zie foto).

Artikel gaat verder onder de foto

Waarschuwing via brief kentekenhouders

De betreffende terugroepactie is dus op 2 december 2024 al in het Nederlandse RDW terugroepregister geplaatst, waarbij wordt aangegeven dat eigenaren van de betreffende modellen een brief krijgen. Deze standaardprocedure is echter gebaseerd op kentekengegevens uit het RDW kentekenregister, terwijl nogal wat exemplaren van de S1000RR, M1000RR, HP4 en mogelijk ook andere modellen, voor circuitgebruik niet voorzien zijn van een kenteken. Indien de eigenaar toch nog bekend is bij een BMW Motorrad dealer, zal die vast ook de klant informeren, maar voor motoren waar dat niet zo is, wordt dat lastig.

Afbeeldingen: Safety Gate: the EU rapid alert system for dangerous non-food products.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws