In de afgelopen jaren werden de Amerikaanse King of the Bagger-races enorm populair. Baggers (spreek ongeveer uit: bekhur) zijn een soort zware cruisers met grote ruit, goede muziekinstallatie en koffers, die in de VS enorm populair zijn. De raceklasse in het bijprogramma van MotoAmerica werd wereldwijd populair, ondanks (of: dankzij) een klein startveld met motoren die -qua uiterlijk- ook nog eens totaal niet geschikt leken voor motorraces. Het succes was zo groot, dat er nu een Europese raceklasse met soortgelijke “baggers” gaat komen onder de naam Bagger Racing European Cup. Tenminste, dat claimt motorsportbond FIM Europe.
In de nieuwe raceklasse wordt een brede keuze aan ‘cruisers’ aangewezen als wedstrijdmateriaal, maar daarvan zijn de meeste modellen al lang niet meer in Europa te koop. Daar komt bij dat de aankondiging van de klasse meer vragen oproept dan beantwoord. Eén ding wordt wel duidelijk: de nieuwe Europese serie heeft géén relatie met het Motoamerica King of the Baggers (KOTB) kampioenschap.
Welke motoren?
Als eerste opvallende punt is er de lijst aan motoren die mee zouden mogen doen. Die bestaat uit een bijzonder mix van cruisers, die veel breder is dan in de USA. Grote afwezige is natuurlijk Indian, winnaar van KOTB 2024, maar nergens wordt duidelijk waarom dit is. Aanwezig is dan wel weer het Chinese merk Wyche, wat verder totaal onbekend is. De toegestane modellen zijn:
- Harley Davidson Street Glide, Road Glide, Road King en Ultra
- BMW R18
- Honda Goldwing
- Kawasaki VN Voyager
- Suzuki Intruder
- Yamaha Star Cruiser
- Moto Guzzi MGX 21 en California
- Triumph Rocket
- Ducati Diavel V2
- Wyche Motorcycle
Géén King of the Baggers
Ook valt op dat voormalig coureur Ruben Xaus als organisator en promotor wordt genoemd, terwijl in 2023 nog de MSVR-organisatie achter British Superbike (BSB) door King of the Baggers-eigenaar MotoAmerica werd aangewezen om bagger-racing naar Europa te brengen. Stuart Higgs, grote baas van BSB, meldt desgevraagd dan ook dat “deze voorgestelde serie geen officiële erkenning of relatie heeft met de MotoAmerica King of the King of the Bagger-serie”.
Artikel gaat verder onder de foto’s
Wie dan wel?
In het persbericht worden, naast Xaus, ook de motorsportbond van Andorra en FIM Europe genoemd. Beide organisaties opereren -eerlijk gezegd- een beetje in de marge van de motorsport. Andorra is een mini-staatje en FIM Europe werkt vooral in de schaduw van de wereldwijde FIM. De coördinatie op het circuit, het wedstrijdsecretariaat en de marketing gaan volgens het bericht verzorgd worden door het Italiaanse bedrijf Sh Service, vooral bekend van circuitdagorganisator Proveliberamoto. Die gaat dan weer Gestions A L Instant uit Andorra, een bedrijf van Ruben Xaus, ‘ondersteunen’ bij de organisatie.
MotoGP met Harley
Recent was er een soort testdag voor de baggers in samenwerking met de MotoGP, op de maandag na de laatste MotoGP-race van het seizoen 2024. Wat hiervan de bedoeling is werd niemand helemaal duidelijk, maar het leek vooral op een promotieverhaal van Harley-Davidson, dat mogelijk een eigen serie wil opzetten. Dat het belangrijk was bleek wel, naast ‘testrijders’ als Randy Mamola, Simon Crafar en John Hopkins waren ook Harley CEO Jochen Zeitz en Dorna CEO Carmelo Ezpeleta (foto) aanwezig. De link tussen dit evenement en de nu door FIM Europe aangekondigde race-serie is snel gelegd, maar die blijkt er dus juist helemaal niet te zijn. Voor de duidelijkheid: alle foto’s bij dit artikel zijn van dat evenement.
Bagger oorlog?
Opvallend was wel weer dat juist Ruben Xaus ontbrak als rijder op deze testdag, wat dan weer te maken zou hebben met het feit dat hij in de USA meedeed aan een bagger-race buiten het bestaande MotoAmerica kampioenschap. Het lijktt er dan ook vooral op dat de klasse van Xaus juist als een soort eigen alternatief is verzonnen, zoals de Bagger Racing League dat in Amerika ook is. Als dat het geval is, lijkt het pikant dat FIM Europe erbij betrokken is, terwijl de echte King of the Baggers samenwerkt met MotoGP. Wat dan weer in handen is van de ‘wereldwijde’ FIM, waarvan FIM Europe een soort dochterbedrijf is.
Baggers in Europa?
Het wordt sowieso de vraag of bagger-racing net zo zal aanslaan in Europa als in de Verenigde Staten. Punt is namelijk dat de Amerkikaanse populariteit deels komt doordat baggers daar zéér populair zijn als motorfiets op de weg, waardoor de verbinding tussen racen en ‘gewoon’ motorrijden veel sneller gemaakt wordt. Ter vergelijking, in Europa zou daarvoor een raceklasse met adventure-motoren (BMW GS en dergelijke) opgezet moeten worden. Maar, het lijkt er vooral op dat er in Europa geen plaats is voor twee Bagger-kampioenschappen…

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven