Skip to main content

Veel kopers voor 400cc Harley en Triumph

De onlangs in Azië gelanceerde X440 van Harley-Davidson heeft sinds 4 juli in India 25.597 betaalde reserveringen gescoord, zonder dat er door klanten nog maar één meter mee is gereden. De vergelijkbare Triumph Speed 400, ook een ééncilinder, haalde volgens Indiase motormedia zo’n 20.000 reserveringen binnen, ook daarvoor geldt dat de motorfiets zelf er nog niet is voor proefritten. Als ‘borg’ voor een reservering moet voor een Harley 5000 Rupee betaald worden, omgerekend zo’n 55 euro. Dat bedrag is in India zeker niet weinig geld, waardoor de reserveringen een goede graadmeter zijn voor de daadwerkelijke verkopen.

Harley = Hero. Triumph = Bajaj.

Beide lichte motoren worden lokaal gebouw bij respectievelijk Hero Motorcorp en Bajaj, dat laatste Indiase motormerk is overigens ook voor 49% eigenaar van KTM. Hero was decennia lang de partner van Honda in India, maar ging in 2011 zelf verder en is nu volgens eigen zeggen de grootste motorfabrikant ter wereld. Het boekingsvenster voor de Harley-Davidson X440 is nu afgesloten maar gaat binnenkort weer open. De leveringen starten dan in oktober van dit jaar. Fabrikant Hero, die de Harley in opdracht van het Amerikaanse merk niet alleen bouwt maar ook verkoopt, zegt dat proefritten van de lucht-/oliegekoelde 440 cc eencilinder met 27 PK op 1 september beginnen, met leveringen vanaf oktober. Hero MotoCorp gaat de Harley-Davidson X440 produceren in Neemrana, in deelstaat Rajasthan van India.

Nieuwe Harley’s en Triumph’s: vanaf 2500 euro

Na de nu gereserveerde eerste serie Harley’s komt er een tweede batch, waarvoor nieuwe (hogere) prijzen gaan gelden: de Denim-, Vivid- en S-uitvoeringen gaan nu (omgerekend) respectievelijk € 2650,-, 2850,- en € 3100,- kosten. De Triumph Speed 400 kost in India 2500 euro, de Scrambler 400X zal met zo’n 3000 euro iets duurder worden. Overigens is Royal Enfield de grote speler in deze lokale markt, waar beide niet-indiase merken het nu tegen gaan opnemen. Niet makkelijk, want dat merk verkocht in de maand juni van dit jaar alleen al 73.117 motoren, waarvan dan wel 64.398 kleiner dan 350cc en 8719 in de categorie daarboven. RE plaatst de bij ons bekende modellen als de Hunter 350, Classic 350, Meteor 350 en Bullet 350 in de +350 categorie, daar is het qua aantallen door de nieuwkomers wel binnen bereik.

Europa?

De Triumph Speed 400 en Scrambler X 400 komen begin 2024 naar Europa, van de Harley-Davidson 440X is nog niet bekend of die überhaupt buiten Azië verkocht gaat worden. Voorlopig staat dit volgens Harley op korte termijn trouwens niet op de planning.


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws