In een mail aan motordealers laat Pirelli weten een terugroepactie van een aantal motorbanden van de merken Pirelli en Metzeler ‘te overwegen’. Het gaat om Pirelli Scorpion Trail 2 motorbanden, maar ook om de vergelijkbare Metzeler Tourance, plus opvolgers Metzeler Tourance Next en Next 2. De Italiaanse bandenfabrikant roept dealers alvast op om die modellen niet meer te verkopen, maar een officiële terugroepactie is er dus (nog )niet. Opvallend, want meestal is een terugroepactie een kwestie van wel of niet, maar blijkbaar is er hier nog ruimte voor een keuze.
Metzeler Tourance en Pirelli Scorpion
In Amerika worden de banden al wel met een officiële recall teruggeroepen. Volgens de Amerikaanse terugroepdocumenten gaat het om motorbanden die vanaf week 24 van 2024 geproduceerd zouden zijn, dus met een TIN codering uit dit jaar (XX24). Wat er aan de hand is met de populaire motorbanden voor adventure- en allroad modellen, wordt in de dealerbrief nog niet officieel gemeld, maar de recall-documenten uit de USA, die altijd volledig openbaar zijn, geven wel duidelijkheid over wat er mis kan zijn.
Product | Maat |
Pirelli Scorpion Trail II | 150/70R18M/CTL 70V |
Metzeler Tourance Next | 150/70R18M/CTL 70V |
Metzeler Tourance Next 2 | 150/70R18M/CTL 70V |
Metzeler Tourance Next | 150/70ZR18M/CTL 70W |
Amerikaanse recall duidelijker
Dat terugroepacties in de USA veel strenger zijn, blijkt wel uit het feit dat daar nu al wel een officiële recall voor dezelfde banden loopt. Opvallend genoeg wordt daar genoemd dat het om zo’n 3000 banden voor de vervangingsmarkt zou gaan, maar dat ze ook als standaardbanden op een model van Triumph zouden zitten. Volgens het NHTSA-rapport kwam Triumph dan ook als eerste met een melding over de mogelijke problemen, waarna Pirelli een intern onderzoek instelde. Het zou dan bijvoorbeeld over de Scrambler 1200 kunnen gaan, die de genoemde banden als OEM-montage heeft.
0-graden gordel kan breken
Probleem is volgens Pirelli USAS dat bij omstandigheden als “lage bandenspanning, zware belasting, wegomstandigheden, kilometerstand bijna halverwege de levensduur van de band, enz.” de nul-graden gordel in het karkas van de band kan breken. Bij visuele inspectie kunnen dan dingen opvallen als onregelmatige slijtage of vervorming in het midden van het loopvlak of barsten in de profielgroeven, maar het kan ook zijn dat de band tijdens het rijden gaat trillen.
In het verwaarloosde terugroepregister van RDW zijn alleen voertuigmerken terug te vinden, het is dus niet te controleren of (motor)banden in Nederland teruggeroepen zijn, zoals dat in de USA wel het geval is.
Brief Pirelli aan dealernetwerk:
“… informeren dat we momenteel bezig zijn met het beoordelen van potentiële prestatieproblemen met betrekking tot de Metzeler Tourance Next, Metzeler Tourance Next 2 en Pirelli Scorpion Trail II betreffende de specifieke bandenmaat 150/70R18. Alle productieweken zijn hierbij betrokken.”
“Uit voorzichtigheid verzoeken wij u vriendelijk om alle relevante producten die u op dit moment in voorraad hebt, vast te houden en de verkoop van de hieronder omschreven producten te stoppen zolang onze beoordeling nog niet is afgerond. (…) Pirelli overweegt om bovengenoemde producten terug te roepen.”
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven