Motorfabrikanten riepen in 2023 in Nederland 2219 motorfietsen terug naar de dealers wegens een mogelijk gevaarlijk defect. Daarvan kwamen 654 motorrijders daadwerkelijk in de werkplaats langs om het defect te verhelpen, dat is nog geen 30 procent. Dit blijkt uit een analyse van RDW gegevens door Kenteken.TV.
Het genoemde aantal recalls in 2023 is overigens een extreme daling ten opzichte van 2022, toen riepen de motorfabrikanten 5525 motoren terug naar de dealers, waarvan uiteindelijk maar ruim 73% daar ook daadwerkelijk kwam. De cijfers golfden in de afgelopen jaren nogal wild op en neer, maar dit is vermoedelijk eerder een gevolg van meldingsbereidheid en (on)juiste registratie dan dat er sprake is van enorm wisselende productiekwaliteit.
Toezicht overheid faalt
Het toezicht op terugroepacties is al jaren zeer matig, zo bleek uit eerder onderzoek van Nieuwsmotor. Met de overgang van dat toezicht van RDW naar Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) was de verwachting dat dit veel strenger zou worden, maar daarvan is geen sprake. Na de overgang op 1 januari 2023 liet de ILT helemaal niks van zich horen en bleef de registratie van terugroepacties gewoon bij de RDW. Het lijkt erop dat de -meer dan- halvering van het aantal gemelde terugroepacties een gevolg is van deze werkwijze.
Ruim 14.000 motoren met defect op de weg
Naast het zwakke toezicht op de terugroepacties, is het percentage uitgevoerde recalls ook al jaren zorgwekkend. Opgeteld hebben 14.148 motorfietsen met een Nederlands kenteken een nog openstaande terugroepactie -sinds 2012- in het kentekenregister van de RDW, totaal gaat het om zo’n 2,5% van het hele motorpark. Er is wel eens sprake van verplichte uitvoering van terugroepacties geweest, maar nadat de toenmalige minister het ‘onacceptabel’ noemde, werd er van het voorstel niets meer vernomen.
Bijna 600.000 auto’s
Overigens gelden vergelijkbare cijfers net zo goed voor auto’s, ook al komen die door de verplichte APK wel vaker bij de dealers, zodat openstaande recalls makkelijker uitgevoerd kunnen worden. Punt is wel dat er door de grotere feitelijke aantallen bijna 600.000 auto’s met een niet uitgevoerde terugroepactie -sinds 2019- rondrijden…
Terugroepacties motoren 2012 – 2023 Nederland
Jaar | Motoren | Uitgevoerd | Percentage | Openstaand |
2012 | 212 | 145 | 68,4% | 67 |
2013 | 10356 | 9192 | 88,8% | 1164 |
2014 | 11846 | 10376 | 87,6% | 1470 |
2015 | 9406 | 8504 | 90,4% | 902 |
2016 | 12443 | 11319 | 91,0% | 1124 |
2017 | 8596 | 7430 | 86,4% | 1166 |
2018 | 11687 | 8864 | 75,8% | 2823 |
2019 | 5260 | 4841 | 92,0% | 419 |
2020 | 10505 | 9093 | 86,6% | 1412 |
2021 | 3641 | 3076 | 84,5% | 565 |
2022 | 5525 | 4054 | 73,4% | 1471 |
2023 | 2219 | 654 | 29,5% | 1565 |
Totaal | 14148 |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven