Skip to main content

Suzuki komt tot 2030 met twee elektrische motoren

Suzuki heeft haar wereldwijde ontwikkelingsstrategie tot 2030 voor het volledige productassortiment aangekondigd. Daarin is er natuurlijk vooral aandacht voor auto’s, maar ook de marsroute voor de motordivisie wordt aangehaald. Belangrijkste punten daarvan zijn de aankondiging van de eerste elektrische Suzuki motorfiets in 2024 en een line-up van weliswaar acht nieuwe modellen tot 2030, maar waarvan er dan maar 25% elektrisch zijn, dus twee. Suzuki streeft wel naar CO2-neutraliteit in Japan en Europa tegen 2050 en in India tegen 2070.

CO2-neutrale brandstoffen

Voor kleine en middelgrote motorfietsen, die worden gebruikt voor dagelijks vervoer, belooft Suzuki in 2024 een batterij-EV (BEV) te introduceren, aldus de presentatie. Daarnaast wordt beloofd dat het Japanse merk tegen 2030 acht modellen presenteert, met een batterij EV-ratio van 25%. Voor “grote motorfietsen voor vrijetijdsdoeleinden overweegt Suzuki daarnaast om CO2-neutrale brandstoffen te gaan gebruiken”. Er wordt daarbij niet gesproken over waterstof, het zou dan bijvoorbeeld ook over synthetische benzine kunnen gaan. Daarbij lijkt een dergelijk “Europees” model nog veel verder weg dan de beloofde lichte vervoersmiddelen.

Hamamatsu

In de beroemde Suzuki fabriek in Hamamatsu, het productiecentrum voor motorfietsen, zal de fabriek nu streven naar CO2-neutraliteit in 2027 door het energieverbruik te verminderen. Ook moet er hernieuwbare energie komen, inclusief de uitbreiding van faciliteiten voor het opwekken van zonne-energie.

Geld MotoGP naar ontwikkeling?

Bij het terugtrekken van alle motorsport (waaronder MotoGP) meldde Suzuki dat die budgetten voor ontwikkeling van duurzame technieken gebruikt zouden worden, wat een bittere pil was voor de motorsport en haar fans. Dat budget lijkt nu vooral in auto’s gestoken te worden. Voor auto’s in India komt Suzuki wèl met een vooruitstrevend plan: met biogas uit koeienmest zullen modellen op CNG aangedreven worden.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws