RDW maakt reden BPM afschrijving bij import openbaar
Volgens bericht van branchevertegenwoordiger BOVAG gaat de RDW binnenkort meer gegevens openbaar maken inzake de BPM vaststelling op geïmporteerde voertuigen. Dit betekent dat bij ingevoerde motoren niet alleen het betaalde BPM bedrag te zien is, maar daarnaast ook de reden wordt gegeven wanneer deze lager is dan normaal. Hoewel dit meerdere redenen kan hebben, is regelmatig sprake van een vastgestelde waardevermindering wat duidt op een schadeverleden.
Meer informatie inzake moment en vaststellingswijze
In het openbare register van de RDW kan aan de hand van het kenteken verschillende informatie worden ingezien. Dit omvat ook het geregistreerde ( rest- ) BPM bedrag ten tijde van de registratie van het betreffende voertuig. Een bijzonder laag bedrag kan nu al duiden op bijzonderheden tijdens de invoering. Echter zal het het RDW ook gaan vermelden waarom het bedrag dan lager is. Hierdoor kunnen potentiële kopers en eigenaren van geïmporteerde voertuigen sneller achterhalen of het voertuig is ingevoerd met schade.
De Bovag geeft aan dat de RDW vanaf deze zomer het OVI register gaat aanpassen. Daarnaast worden de registers ook met terugwerkende kracht aangepast. Alle registraties van geïmporteerde voertuigen vanaf 1 januari 2022 zullen worden voorzien van deze nieuwe informatie. Ook zal het RDW het vaststelmoment registreren in het register, waarmee te zien is op welke datum het inschrijvingsonderzoek is afgerond en het BPM bedrag bepaald is.
BPM bedrag lager als voertuig met schade wordt ingevoerd
Voertuigen die in Nederland geregistreerd worden op kenteken krijgen te maken met BPM. Deze belasting wordt toegepast wanneer een voertuig nieuw wordt verkocht of ingevoerd wordt vanuit het buitenland. Bij nieuwe voertuigen wordt deze belasting gebaseerd op de nieuwprijs en de co2 uitstoot. Wanneer voertuigen geïmporteerd worden zijn afschrijvingstabellen en koerslijsten van toepassing. Hiermee wordt de verschuldigde belasting aangepast naargelang de leeftijd van de auto.
Een taxatierapport kan bij het importeren van een voertuig van invloed zijn op het te betalen ( rest- ) BPM bedrag. Deze worden gebruikt bij bijzondere voertuigen waarvoor geen koerslijsten zijn of voertuigen die aantoonbaar minder waarde hebben ten tijde van de invoering. Wanneer deze met schade worden ingevoerd en het voertuig daardoor een lagere waarde heeft, is dit invloed op het BPM bedrag. De BOVAG is eerder bezig geweest met de BPM op motorfietsen, omdat het systeem fraudegevoelig zou zijn.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven