Eerder kondigde QJ Motor al aan onder eigen naam motoren naar Europa te willen brengen. Met Qianjiang Motorcycle als eigenaar is er overigens al de nodige ervaring op Europese bodem met onder andere Benelli, maar ook de MV Agusta Lucky Explorer 5.5. Op de EICMA in milaan presenteerde QJ Motor echter de SRK 800 RR en de SRT 800 sx.

SRK 800 RR
Met een vloeistofgekoelde viercilinder in lijn, gaat QJ Motor met de SRK 800 RR mee in de trend van hoogtoerige vier cilinders. Zoals bijvoorbeeld de nieuwe Honda CBR600RR en de Kawasaki Ninja ZX-4RR. Wel is het zo dat de SRK 800 RR met het vermogen van 102 pk, achterblijft ten opzichte van Honda, terwijl er dus wel een grotere cilinderinhoud is. Deels is te wijten aan het feit dat het maximale vermogen al vrij komt bij 10.000 toeren per minuut. wat doet vermoeden dat het blok dus wel iets minder hoogtoerig is dan van de Japanse concurrentie. Het maximale koppel van 78 Nm komt vrij vanaf 8.500 toeren per minuut. Qua remmen maakt de QJ Motor SRK 800 RR gebruik van Brembo schijven en klauwen. Aan de voorzijde vinden we dan een dubbele remschijf van 320 mm, terwijl aan de achterzijde een schijf gemonteerd is van 260 mm groot. Het aantal zuigers per klauw wordt niet benoemd.
Specificaties SRK 800 RR
Motor | |
Type | Vloeistof gekoeld 16-klepper DOHC, 4 cilinder in lijn |
Inhoud(cm³) | 778cc |
Kleppen per cilinder | 4 |
Boring & Slag (mm) | 67mm x 55.2mm |
Compressie verhouding | n.n.b. |
Max. Vermogen | 102 pk (89kW) @ 14.000rpm |
Max. Koppel | 78Nm @ 8.500rpm |
Geluid | n.n.b |
Olie inhoud | n.n.b |
FUEL SYSTEM | |
Injectiesysteem | EFI |
Tankinhoud | 16L |
C02 emissies WMTC | n.n.b. |
Verbruik | n.n.b. |
Elektronica | |
Starter | Elektrisch |
Batterij capaciteit | n.n.b. |
Aandrijving | |
Koppeling | Nat, meervoudige hydrologische koppeling |
Transmissie | handmatig 6 versnellingen |
Aandrijving | Ketting |
FRAME | |
Type | Aluminium dubbele buis composiet |
CHASSIS | |
Afmetingen (L x W x H) | 2,130mm x 750mm x 1150mm |
Wielbasis | 1,450mm |
Balhoofd hoek | n.n.b. |
Naloop | n.n.b. |
Zadelhoogte | 810mm |
Grond speling | 130mm |
Gewicht (droog) | 207kg |
Vering | |
Type voorzijde | Upside-down telescoop vork. |
Type achterzijde | Hydrologische achterschokbreker voorveerspanning instelbaar |
Wielen | |
Bandenmaat voor | 120/70ZR17 |
Bandenmaat achter | 180/55ZR |
Remmen | |
ABS Type | n.n.b. |
Voor | Zwevende schijven van 320 mm |
Achter | 260 mm schijf |
Verlichting en Dashboard | |
Dashboard | TFT-LCD |
Alarm | n.n.b. |
Koplamp | LED |
Achterlicht | LED |
Quickshifter | n.n.b. |

SRT 800 SX
Dit model is eveneens een bekende, daar het blok is afgeleid van de Benelli TRK 800. De vloeistofgekoelde tweecilinder heeft een vermogen van 92 Pk. Dit vermogen komt vrij vanaf 9.000 toeren per minuut. Het maximale koppel komt vrij vanaf 8.000 toeren per minuut en bedraagt 77 Nm. Er komt overigens ook een 35 kW versie (geschikt voor het A2 rijbewijs). Die geeft het vermogen al een stuk eerder af, namelijk vanaf 6.500 toeren per minuut. Hoe dit vermogen daarna wordt afgevlakt is niet helemaal duidelijk.
Op de SRT 800 SX zien we ook weer hoogwaardige componenten, zoals de Brembo remmen. Ook hier geen vermelding van het aantal zuigers per klauw. De rest van de remmen komt overeen met de bovengenoemde SRK 800 RR. Dus een dubbele 320 mm schijf aan de voorzijde en een 260 mm schijf aan de achterzijde.
Specificaties SRT 800 SX
Motor | |
Type | Vloeistof gekoeld 8-klepper DOHC, 2 cilinder in lijn |
Inhoud(cm³) | 799cc |
Kleppen per cilinder | 4 |
Boring & Slag (mm) | 88mm x 65.7mm |
Compressie verhouding | n.n.b. |
Max. Vermogen | 92 pk (68kW) @ 9.000rpm |
Max. Koppel | 77Nm @ 8.000rpm |
Geluid | n.n.b |
Olie inhoud | n.n.b |
FUEL SYSTEM | |
Injectiesysteem | EFI |
Tankinhoud | 24L |
C02 emissies WMTC | n.n.b. |
Verbruik | n.n.b. |
Elektronica | |
Starter | Elektrisch |
Batterij capaciteit | n.n.b. |
Aandrijving | |
Koppeling | Nat, meervoudige hydrologische koppeling |
Transmissie | handmatig 6 versnellingen |
Aandrijving | Ketting |
FRAME | |
Type | n.n.b |
CHASSIS | |
Afmetingen (L x W x H) | 2.260mm x 950mm x 1.405mm |
Wielbasis | 1.540mm |
Balhoofd hoek | n.n.b. |
Naloop | n.n.b. |
Zadelhoogte | 835mm |
Grond speling | 180mm |
Gewicht (droog) | 263kg |
Vering | |
Type voorzijde | Upside-down telescoop vork. |
Type achterzijde | Telescopische achterschokbreker |
Wielen | |
Bandenmaat voor | 110/80-19 |
Bandenmaat achter | 150/70-17 |
Remmen | |
ABS Type | n.n.b. |
Voor | Zwevende schijven van 320 mm |
Achter | 260 mm schijf |
Verlichting en Dashboard | |
Dashboard | TFT-LCD |
Alarm | n.n.b. |
Koplamp | LED |
Achterlicht | LED |
Quickshifter | n.n.b. |

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven