Het motormerk QJ Motor zal niet iedereen wat zeggen maar het is onderdeel van de Zhejiang Qianjiang Motorcycle Group Co., ook wel Qianjiang Motorcycle genoemd, dat sinds 2005 eigenaar is van Benelli. Qianjiang heeft, naast de Benelli’s van de laatste tijd, de MV Agusta Lucky Explorer 5.5 gebouwd en werkt ook samen met Harley-Davidson aan een licht model.
Normaliter gebeurder dat op de achtergrond, maar wil het Chinese congolmeraat ook onder eigen naam gaan verkopen. Tenminste, dat geeft QJ Motor zelf aan nu ze aangeven in 2022 voet aan de grond te willen krijgen binnen de Europese motormarkt. Vraag is dan wel hoe dat zich verhoudt tot (bijvoorbeeld) de motoren die ze verkoopt onder de Benelli-vlag, of fabriceert voor MV Agusta en Harley-Davidson.
QJ Motor heeft al wel de stap gemaakt om motoren te bouwen met een wat grotere cilinderinhoud dan de doorsnee motoren die men voor de Aziatische markt maakt. De SRT 750 is er daar één van. Deze is door Benelli tijdens Eicma 2021 gepresenteerd als de TRK 800. Ook de SRT 500 is een bekende, want dat is de TRK501 van Benelli.
QJ Motor gaat proberen met de SRC 500 retro bike, de SRV 500 sports cruiser, de SRV 550 naked bike en de SRT 550X een aandeel van de Europeese markt af te snoepen. Op veel modellen zijn hoogwaardige onderdelen gemonteerd zoals Brembo remklauwen, een Bosch ABS systeem, KYB of Marzocchi vering, Pirelli banden en ook zaken zoals een TFT-kleurenscherm zijn altijd standaard.
QJ Motor verwacht in de nabije toekomst meer modellen onder eigen naam te kunnen presenteren, die volgens eigen zeggen een aanvulling zijn voor de Europese markt. Daarmee blijft de Chinese grootmacht dus niet alleen meer als producent op de achtergrond, maar komt het zelf steeds sterker naar voren.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven