KTM heeft met de nieuwe 990 RC R een nieuw model aangekondigd, waarvan ze zelf aangeven dat het een ‘supersport’ is. De 990 RCR is gebouwd op hetzelfde platform als de 990 Duke en vertoont dan ook vele overeenkomsten onder de racekuip. In het voor KTM traditiegetrouwe buizenframe zit het bekende LC8c paralleltwin motorblok gemonteerd. Verder vallen een nieuwe tank en de wings aan de voorkant direct op,
Met 103 Nm aan koppel bij 10.500 toeren en 128 pk aan vermogen liggen de specificaties prima in lijn met de klassieke 600cc-modellen in het supersportsegment. De voor de openbare weg gehomologeerde versie gaat als eerste beschikbaar worden en moet dan gelijk voldoen aan de nieuwe Euro5+ normeringen.
Next generation Supersport
KTM presenteert de motor als homologatiemodel in het supersport “next generation” segment, wat tegenwoordig veel ruimer is dan de 600’s die traditioneel hierin thuishoren. Beste voorbeeld is de Ducati Panigale V2, die met 955cc een nieuwe standaard aan het zetten is in de supersport raceklasse. Qua prestaties heeft het 947cc motorblok van de nieuwe KTM op dat model nog wel een ruime achterstand, 155 Pk is fors meer dan de KTM maar met 104 Nm heeft de Italiaanse concurrent een ongeveer even sterk koppel aan boord.
Aerodynamische vleugels
Standaard is de motor al voorzien van WP vering en met ook een volledig instelbare zitpositie ligt de focus op prestatie. Er is veel aandacht besteed aan het rijwielgedeelte en ergonomie van de rijder. Een volledig nieuwe brandstoftank moet een comfortabele houding geven tijdens onder hellingshoek en feedback geven wat de motor doet. Aan de buitenzijde is de inspiratie uit de MotoGP overduidelijk met aerodynamische vleugels en een daarop afgestemd bodywork.
KTM zet het nieuwe model met een lange aanloop in de markt. Hoewel pas in het tweede kwartaal van 2025 de track-only versie zal uitkomen, beweert de fabrikant dat deze minimaal af zal wijken van het homologatiemodel. Om de motor toch ‘verder te ontwikkelen’ en (vooral) het publiek kennis te laten maken, zullen prototypes in 2024 al deel gaan nemen aan wedstrijden in Europa, maar binnen welke kampioenschappen is niet bekendgemaakt. Deelnames zullen altijd zijn in de vorm van een wildcard omdat het model (nog) niet gehomologeerd is, wat op zichzelf overigens ook niet al te moeilijk moet zijn.
Supersport komt terug
In 2015 trok KTM de stekker uit de productie van de sportieve RC8R motorfiets voor op de openbare weg. In de afgelopen 5 jaar hebben veel andere bekende motomerken de verkoop van deze types beëindigd, omdat het segment véél minder populair is als voorheen. Met lagere verkopen en strenger wordende milieu normeringen verdwenen meerdere modellen zo achter elkaar uit de prijslijsten.
Toch zijn er fabrikanten die terugtreden binnen het segment. Doordat merken veelal de technische basis gebruiken van andere modellen binnen hun line-up, proberen merken toch de markt de bedienen met sportief uitziende motorfietsen. Deze oplossing komen we onder andere tegen in de nieuwe Triumph Daytona 660. Daarnaast hebben ook Honda en Kawasaki hun modellen in het supersport segment weer nieuw leven ingeblazen.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven