De Amerikaanse motorfabrikant Harley-Davidson heeft in een opvallende verklaring een aantal recente activiteiten op het vlak van diversiteit, gelijkheid en inclusie teruggedraaid. Het zogenaamde DEI-beleid (Diversity, Equity & Inclusion) kreeg grote kritiek vanuit conservatieve hoek en zogenaamde ‘anti-woke’ actcivisten. Harley sluit hiermee aan bij bedrijven als Polaris (eigenaar van motormerk Indian) en tractorfabrikant John Deere, waar het beleid, onder druk van heftige reacties op sociale media en dreiging met boycots, ook al aangepast werd.
Harley-Davidson maakte in een officiële verklaring bekend dat er geen cursussen of activiteiten meer komen voor medewerkers rondom sociale thema’s of diversiteitsprogramma’s. De motorfabrikant meldt tegelijkertijd dat er binnen het bedrijf geen afdeling meer is die zich bezighoudt met diversiteit en inclusie en dat trainingen en sponsoring alleen nog maar op motorgerelateerde activiteiten worden gericht.
Dit weerhoudt de anti-woke activisten er niet van om het aftreden van CEO Jochen Zeitz te blijven eisen, volgens hen is hij veel te vooruitstreven om het motormerk te kunnen leiden. Zeitz is overigens de opvolger van Matt Levatich, die eruit ging nadat hij een veel te vooruitstrevend modelbeleid voerde, met enorme nadruk op de elektrische LiveWire modellen, maar ook een adventuremodel en een licht model voor Azië. Ook het verplaatsen van productiecapaciteit naar Thailand zorgt voor een negatief sentiment bij een deel van de Amerikaanse fanbase van het merk.
DEI
De recente controverse rondom Harley-Davidson ontstond toen de bekende ‘conservatieve’ blogger Robby Starbuck het bedrijf noemde als voorbeeld van ‘woke’ gedrag, doordat het meedeed aan initiatieven rondom LGBTQ+ rechten en -activiteiten. Rondom dit onderwerp woedt in de Verenigde Staten een hevige discussie, waarin de achterban van Starbuck vindt dat “mensen naar hun werk moeten kunnen gaan zonder het gevoel te hebben dat ze zich op een bepaalde manier moeten gedragen om door hun werkgever geaccepteerd te worden”. Daarbij wordt gewezen naar (al dan niet verplichte) cursussen voor werknemers rondom de DEI thema’s of sponsoring van gelieerde organisaties of evenementen.
Verdeling
Alle betrokken organisaties die juist voorstanders van de betreffende sociale thema’s of diversiteitsprogramma’s zijn, laten weten zeer teleurgesteld te zijn door de beslissing van Harley-Davidson. Waar ‘anti-woke’ activisten als Starbuck (zeer luidkeels) kritiek leveren, is 61% van de Amerikanen voorstander van DEI-activiteiten, zo bleek uit een peiling van de Washington Post in april van dit jaar. Vraag is alleen nu of die verdeling ook zo is onder de (potentiële) kopers van Harley-Davidson, Indian en John Deere.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven