Het Indiase Hero MotoCorp bouwt en verkoopt sinds 2020 de lichte X440 Harley-Davidson voor de Aziatische markt. De kleine eencilinder geldt in India als premiumproduct, met een prijs van (omgerekend) zo’n 3200 euro. Tegelijk met een verlenging van de samenwerking worden er nieuwe producten aangekondigd, zowel op basis van de X440 als een volledig nieuw model.
“De verlenging van de bestaande samenwerking tussen Hero en Harley-Davidson, die sinds oktober 2020 loopt, zorgt ervoor dat we de X440-modellen kunnen uitbreiden met nieuwe varianten en tegelijkertijd een nieuwe motorfiets ontwikkelen en produceren”- Hero MotoCorp
Wennen voor eigen fanbase
Het was even wennen voor de fans van het Amerikaans motormerk, maar door de Aziatische modellen niet naar andere markten te halen, bleef het rondom de komst van de X440 relatief rustig onder de hardcore fans van Harley, die indertijd ook al de elektrische LiveWire en de Pan America allroad moesten accepteren. De introductie van de bij QJMotor gebouwde X350 en X500 voor de Chinese markt verliep daarna eigenlijk ook rimpelloos, zelfs toen de 350’s in de USA als lesmotoren bij de Harley-Davidson Academy (foto) werden ingezet.
Artikel gaat onder de foto verder

Lichtpuntje
Het is wel zo dat de resultaten van HD de afgelopen tijd niet best waren, met een ronduit slecht Q3 van 2024 (verkochte motoren -39%, omzet -26%, winst -49%) als meest recente rapportage. Daardoor zijn ontwikkelingen als die in India en China dan ook meer dan welkom voor het geplaagde merk, dat zijn doelgroep in steeds snellere mate ziet vergrijzen. Bij Hero, dat zichzelf als het grootste motor- en scootermerk ter wereld ziet, gaat het daarentegen geweldig: de verkoopcijfers groeiden dit jaar al 4,2 miljoen (!) motoren en scooters, een groei van meer dan 8% ten opzichte van 2023. Het merk meldt voor het hele jaar tot nu toe al de hoogste omzet en winst ooit.
Hero verkoopt op hetzelfde platform ook een eigen model, de Mavrick 440. Hero verkocht in de eerste zeven maanden van 2024 maar liefst 14.269 X440’s, maar daarna liep de verkoop wat terug. Als oorzaak wordt de komst van de ‘eigen’ Mavrick gezien, maar ook de forse concurrentie van de Triumph 400-modellen en de Royal Enfield 45-range. Met een breder aanbod moet de Moco-MotoCorp combinatie dit terrein terugwinnen.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven