Skip to main content

Harley-Davidson onthult gloednieuwe X500

Nadat Harley-Davidson recent al de lichte X350 als eerste in China toonde, is het nu de beurt aan de eveneens volledig nieuwe X500. De nieuwe 500 is qua uiterlijk vergelijkbaar met de 350, maar beide modellen zijn technisch volledig anders. Alle twee worden wel in China bij Qianjiang gebouwd. De X500 wordt daar neergezet als een scrambler met een iets meer ontspannen zithouding, waar de zitpositie op de Harley-Davidson X350 iets sportiever wordt geacht.

2023 Harley-Davidson X500: alle technische gegevens

Belangrijkste onderdeel van een Harley is het motorblok, in de Amerikaanse modellen altijd een V-Twin. Hier stapt het merk nu vanaf voor de lichtere modellen, net als de X350 is de X500 is voorzien van een paralleltwin, maar nu met 500 cc door een boring van 69 en slag van 66,8 mm. Dat motorblok levert 46 Nm bij 6000 toeren en 47 PK, het blijft zo net onder de Europese 35 kW-grens voor een A2-motorrijbewijs. De X500 weegt rijklaar met 208 kilo niet heel weinig, dat is ook 13 kilo meer dan het gewicht van de 350.

Link: alles over de Harley-Davidson X350

Rijwielgedeelte echter anders

Het frame van de X500 is duidelijk anders dan dat van de 500; beide modellen hebben een buizenframe maar zowel de ophanging van het motorblok als die van de vering is totaal verschillend. Qua vering is er voor de 500 een dikke 50 mm upsidedown voorvork met instelbare uitgaande demping, waar de 350 een 41 mm vork heeft. De schokbrekers achter zijn zowel qua uitgaande demping als veervoorspanning instelbaar. Qua remmen heeft de X500 een vierzuiger remklauw aan de voorzijde en een enkelzuiger achter.

Qua afmeting is de X500 iets ruimer dan de X350, de zadelhoogte van de 500 ligt op 820 mm, die van de 350 op een -toch niet superlage- 817 mm. Ook de wielbasis van de 500 is langer, 1485 mm vs. 1410 mm. Zelfs de tank is anders, maar de inhoud van de 350 ligt met 13,5 liter nèt iets hoger dan die van de 13 liter die in de tank van de 500 gaan.

Maxxis banden

De banden van beide in China gebouwde Harley’s zijn gelijk en komen bij Cheng Shin Tyre vandaan, de Maxxis Supermaxx ST banden hebben de afmetingen 120/70-ZR17/58W aan de voorkant en 160/60-ZR17/69W achter. Beide modellen hebben ook vergelijkbare LED-verlichting rondom en soortgelijke elektronica.

LINK: fotogallery met 32 foto’s van de nieuwe Harley-Davidson X500 op onze Facebook-pagina


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws