Skip to main content

Shock: Harley-Davidson Pan-America 1250 allroad + klein model Azië + elektrisch

Zojuist heeft Harley-Davidson een productieklaar prototype voor een volledig nieuw 2020 model laten zien; de Pan-America 1250, een onmiskenbare allroad. Harley noemt dit de voorloper van een volledig nieuwe weg die ingeslagen wordt, onder de toepasselijke naam “More Roads to Harley-Davidson”. Daarin wordt ook de introductie van een nieuw modulair 500cc tot 1250cc middenklasse platform van motorfietsen aangekondigd, met drie verschillende productlijnen en vier cilinderinhouden, te beginnen met wat ze zelf een Adventure Touring-motorfiets noemen. Naast de Pan-America zullen daar vanaf 2020 ook een 1250 cc “custom” model en een 975 cc streetfightermodel bij gaan horen (zie foto’s onderaan dit bericht). Daarbij is de Streetfighter een modern ogende machine, die voor Harley-Davidson ook best revolutionair is sinds ze dochtermerk Buell gesloten hebben. De “custom” is meer een model wat past bij het huidige merkimago van Harley. 

Om de schok nog groter te maken kondigt het Amerikaanse merk gelijk de ontwikkeling van een “meer toegankelijke motor met een kleine cilinderinhoud (250cc tot 500cc)” voor opkomende Aziatische markt aan, die ook nog eens gebouwd gaat worden “in een geplande strategische alliantie met een fabrikant in Azië”, wat zeer waarschijnlijk betekent dat de kleine Harley gebouwd wordt in de fabrieken van een Aziatisch merk. Deze route wordt bijvoorbeeld ook door BMW (TVS) en KTM (Bajaj) bewandeld. 

Daarnaast kondigt Matt Levatich aan dat de elektrische lijn uitgebouwd gaat worden, de reeds lang als prototype getoonde LiveWire is de voorloper van een ruim aantal elektrische modellen.

Naast al deze zeer verrassende toekomstplannen kondigt het cruisermerk aan “in zwaargewicht motorfietsen door door te gaan met de ontwikkeling van verbeterde, meer technologisch geavanceerde Touring en Cruiser-motorfietsen, die bestaande Harley-Davidson-rijders langer en verder laten rijden. Verder is er aandacht voor het versterken van het dealernetwerk en de communicatiestrategie.

Harley heeft het met het huidige modelaanbod vooral lastig op de Amerikaanse markt, waarbij de net opgelegde extra invoerrechten juist de internationale omzet bedreigen. Het bedrijf zal tussen de 675 en 825 miljoen dollaar investeren in de genoemde veranderingen en hoopt daarmee in 2022 zo’n 1 miljard meer omzet te kunnen genereren. De maatregelen zullen daarom cruciaal zijn voor het merk, waarbij er veel afhankelijk is van het aanslaan van de nieuwe modellen, zonder daarmee de huidige fanbase van zicht te distantiëren. Overigens zal de koerswijziging ook moeten leiden tot kostenbesparingen. De aankondiging werd voor de opening van de beurs van New York gedaan, daar zal uit koers van het aandeel “HOG”  blijken hoe de financiële analisten de nieuwe richting voor HD zien.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws