Skip to main content

Bimota toont eerste foto 2025 WorldSBK machine

De Italiaanse fabrikant heeft na de aankondiging in april de eerste foto geplaatst van hun nieuwe model. De Bimota KB998, zoals het model als naam gekregen heeft, zal binnenkort de eerste testen afleggen voor het seizoen van 2025. Hoewel de invloed en ondersteuning vanuit Kawasaki duidelijk zichtbaar zijn, lijken er op technisch aspect verschillende zaken verandert te zijn. Hoewel het merk zelf nog niks losgelaten heeft over een straatversie, wordt deze wel verwacht.

Bimota by Kawasaki Racing Team

Bimota produceert al sinds de overname door Kawasaki in 2019 diverse modellen die veel eigenschappen delen met modellen uit de stal van de Japanse fabrikant. Eerder dit jaar kwam de aankondiging dat het nieuwe Bimota by Kawasaki Racing in 2025 aan de start zou komen met een nieuw model. Het huidige Kawasaki Racing Team zal een groot deel van zijn race programma’s en personeel overdragen aan het nieuw gevormde team.  Op 22 oktober zullen op het circuit van Jerez de la Frontera de eerste officiële testen zijn, waar het nieuwe model voor het eerst te zien is.

Zoals verwacht kent de Bimota KB998 veel zichtbare overeenkomsten met de Kawasaki ZX10RR. Hoewel de naar buiten gebrachte foto nog kan afwijken van het uiteindelijke model, is duidelijk dat het niet alleen nieuwe kleuren zijn. Het bodywork is anders gevormd en voorzien van externe vleugels. De Kawasaki ZX10-RR was het enige model binnen de klasse die hier nog niet standaard van voorzien was. De grootste zichtbare wijziging is echter het rijwielgedeelte. Het frame bestaat nu uit twee delen waarvan een groot deel opgebouwd is als buizenframe.

Tekst gaat hieronder verder

Straatvariant wel noodzakelijk, maar nog niet aangekondigd

Hoewel Bimota nog geen officiële berichtgeving heeft gedaan over een straatlegale productieversie, kan deze wel verwacht worden. Reglementen van het WorldSBK schrijven voor gehomologeerde motorfietsen gebaseerd moeten zijn op een productie motorfiets. Hier staat in dat een fabrikant minimale aantallen zal moeten produceren. De Italiaanse fabrikant zal minimaal 125 productie motoren moeten hebben gebouwd voordat de KB998 gehomologeerd kan worden voor het WorldSBK. Krijgt Bimota dit niet voor elkaar, zullen eventueel gescoorde punten tijdens de wedstrijden geschrapt worden. 

Ook zijn er binnen de regelementen regels inzake de maximale kostprijs van een productiemodel. Daardoor weten we dat de productieversie niet meer dan € 44.000 ( inclusief belastingen ) mag gaan kosten. De straatversie van de KB998 zal daarmee ruim goedkoper gaan zijn dan de TESI H2. Dit sportmodel van Bimota staat nu voor € 64.000 in de Europese prijslijsten.

Bron foto; Facebook Bimota by Kawasaki Racing Team

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws