Bereikbaarheid is een basisrecht, aldus het CDA in haar verkiezingsprogramma voor de komende verkiezingen op 22 november 2023. Als eerste politieke partij neemt het daarom een officieel positief standpunt in over het zogenaamde “A1-bij-B”, oftewel op een (lichte) motorfiets mogen rijden met een autorijbewijs. Dat is in veel andere landen al toegestaan, vaak in combinatie met een klein aantal verplichte lessen, maar zonder examen.
Europa: A1-bij-B voor iedereen
Al eerder bleek dat de nieuwe Europese rijbewijsrichtlijn meer kansen geeft op het doorvoeren van deze regel in Nederland, doordat men A1-bij-B voor heel Europa een goede keuze vindt, waarbij men in het algemeen het aantal uitzonderingen tegelijkertijd zoveel mogelijk wil gaan beperken. Dit zou de huidige uitzonderingspositie van Nederland kunnen beëindigen.
Verkiezingsprogramma
6.30: Europese regelgeving maakt meer vormen van vervoer toegankelijk dan nu in Nederland wordt toegestaan. Met een autorijbewijs (B) een 125cc motorfietsje (A1) mogen besturen gaat een mooie bijdrage leveren aan het reduceren van de filedruk, parkeerproblematiek en verminderen van vervoersarmoede. – CDA Verkiezingsprogramma 2023 – 2027
Persbericht Pien Meppelink (CDA kieslijst #45):
Groot voorstander, en een van de initiatiefnemers om dit in het verkiezingsprogramma van de Christendemocraten op te nemen, is kandidaat Tweede Kamerlid Pien Meppelink.
Meppelink: “Motor- en bromfietsen hebben een grote bijdrage geleverd aan het mobiel maken van Nederland bij de wederopbouw. Ik vind het onbegrijpelijk dat er anno 2023 vanuit de overheid wordt ingezet op een soort van gedoog- en ontmoedigingsbeleid, terwijl we juist nu in moeten zetten op slimme alternatieven voor de auto. Het OV, de fiets en deelmobiliteit zijn nu eenmaal niet voor iedereen en voor alle afstanden een haalbare oplossing.”
Meppelink kreeg zelf de liefde voor motoren met de paplepel ingegoten en is als fotograaf werkzaam in de automotive-branche. Ze ziet de motor als veel meer dan alleen maar leuk om mee te rijden. “De motorfiets is ook gewoon een vernuftig vervoermiddel om van A naar B te komen. Lichte 125cc motorfietsen zijn makkelijk handelbaar, hebben veelal een lage aanschaf- en verzekeringsprijs en door hun geringe gewicht vragen ze weinig energie waardoor ze bovenal zeer zuinig zijn. 1 op 35 is geen uitzondering. Ook om te elektrificeren zijn A1 motorfietsen ideaal, omdat deze vaak voor relatief korte afstanden zullen worden gebruikt.”
Europese regelgeving maakt het al langer mogelijk dat je met een autorijbewijs ook een 125cc motorfiets mag besturen, 14 Europese landen hebben deze regelgeving met verschillende voorwaarden inmiddels toegepast, waaronder België en Duitsland.
Meppelink: “Veiligheid staat bovenaan en natuurlijk moeten er wel iets van restricties aan de regeling zitten. Het is niet de bedoeling dat iedereen bij het behalen van zijn B-rijbewijs meteen op de motor kan springen. In België hanteren ze bijvoorbeeld dat iemand vier jaar in het bezit moet zijn van het autorijbewijs en geen ernstige verkeersdelicten op zijn naam heeft staan. Dan kan men na een praktijkcursus van 4 uur, waarin de do’s en don’ts op de motor worden geleerd, ontheffing krijgen om op A1 (11 kW/15 pk) motorfietsen te rijden. Zoiets zou voor Nederland ook haalbaar moeten worden, zodat dit een stimulans kan zijn om de auto te laten staan.”
“Daarnaast ben ik een groot voorstander van minder betutteling door de overheid door alleen maar beperkingen op te leggen. We moeten juist meer vertrouwen tonen in onze inwoners door alternatieven te bieden. Met je ‘B’ op een 125cc zou een mooie stap zijn,” aldus Pien Meppelink op nr. 45 van de CDA-lijst.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven