Gemotoriseerde tweewielers zijn erg populair in België. De positieve ontwikkeling van deze markt in de afgelopen jaren wordt bevestigd door een recordaantal A-, A1- en A2-rijbewijzen dat in 2021 bij onze zuiderburen werd afgegeven. Opvallend is daar vooral het aantal afgegeven A1-rijbewijzen, voor lichte motorfietsen. Die 125’s zijn in België toch al enorm populair, omdat ook met een B-autorijbewijs op een 125 mag worden gereden na 4 uur rijles in een erkende rijschool. Dat levert overigens geen A1-rijbewijs op, maar een toevoeging van Code 372, die dezelfde rechten oplevert als de A1-stempel. In Nederland is er een lobby vanuit de industrie geweest om dit ook in Nederland mogelijk te maken, maar vooralsnog lijkt dit zonder resultaat.
Verwacht wordt dat dit recordaantal afgegeven motorrijbewijzen de Belgische motorrijwielmarkt in het jaar 2022 verder zal ondersteunen: “Door in 2020 en 2021 resultaten aan te kondigen die hoger liggen dan in 2019, is de motormarkt de COVID-19-periode perfect doorgekomen”, besluit Stijn Vancuyck. “Ook al betekenen niet alle A2- en A-rijbewijzen nieuwe motorrijders, aangezien deze categorieën ook mensen omvatten die eerder een A1- of A2-rijbewijs hadden en zijn doorgestroomd naar een hogere categorie, geeft het stijgende aantal rijbewijzen dat in 2021 is afgegeven ons hoop dat de verkoop van nieuwe motorfietsen ook in 2022 zal stijgen.”
“Volgens de statistieken van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer werden in België 2021 30.526 rijbewijzen uitgereikt die toegang geven tot het gebruik van een gemotoriseerde tweewieler”, zegt Stijn Vancuyck, adviseur gemotoriseerde tweewielers van FEBIAC. “Dit is een stijging met +47,4% ten opzichte van het aantal in 2020 afgegeven vergunningen. En zelfs in vergelijking met 2019, het pre-Covid- -jaar, betekent dit resultaat een aanzienlijke stijging van +22,4%.”
De sanitaire context is mede verantwoordelijk voor deze rage voor gemotoriseerde tweewielers: “Vanwege de reisbeperkingen als gevolg van de pandemische lockdown, hebben veel mensen op hun vrijetijdsbudget kunnen besparen en kunnen investeren in een motorrijbewijs,” vervolgt Stijn Vancuyck. “Met beperkte sociale contacten zijn mensen op zoek gegaan naar manieren om van hun”vrijheid” te genieten en motorfietsen zijn een uitstekende manier om dit te doen, en zjin ook een ideale oplossing voor individueel woon-werkverkeer.”
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven