In de maand mei van 2025 werden er 469 nieuwe Kawasaki’s op een Nederlands kenteken gezet, waarmee de marktleider van 2024 zijn voorsprong in 2025 verder uitbouwt met een verkoopgroei van 25% ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast was de Kawasaki Z900 in de afgelopen maand de best verkochte motorfiets van Nederland met 121 stuks, dat is 68% meer dan in mei 2024. Opvallend daarbij is dat Kawasaki dus in mei ruim 25% groeide en Honda 5,5% pluste, maar dat Yamaha een min van 2,4% heeft en BMW Motorrad zelfs een royale 20% inlevert.
Motormarkt trekt plooien strak
De hele motormarkt steeg in mei ’25 uiterst licht ten opzichte van 2024, met 0,61%. Door makkelijk aanwijsbare oorzaken (EURO5+ homologaties en geforceerde registraties in december) was de start van het jaar uiterst matig, waarvan na vijf maanden nu nog -1,28% ten opzichte van vorig jaar overblijft. Dit blijkt uit de marktcijfers van RDC.
Kawasaki wil prolongatie marktleiderschap
In voorgaande jaren scoorde Kawasaki wel vaker sterk in de eerste maanden van het jaar, maar dan kwamen zo rond deze tijd BMW of Yamaha alsnog voorbij. Na vorig jaar is echter duidelijk geworden dat het de ‘groenen’ ook lukt om in het tweede deel de lijn door te trekken, waardoor er nu op een andere manier naar Kawasaki wordt gekeken. Opvallend genoeg moet de tegenstand nu van Honda komen, waar Yamaha en BMW jarenlang de dienst uitmaakten.
Feit is nu dat Kawa het bestverkochte merk van de maand mei was, met het bestverkochte model (Z900) van april en mei, terwijl ze nog steeds de voorlopige marktleider van 2025 zijn, met 1788 geregistreerde nieuwe motoren. Op twee volgt Honda al met een forse achterstand, door 1385 verkochte motorfietsen. De traditionele Top 2 van de jaren vóór 2024, volgt op korte achterstand: Yamaha op 3 met 1374 en BMW op 4 met 1330. (artikel gaat verder onder de tabel)
Verkoopcijfers nieuwe motoren 2025 t/m mei (t.o.v. 2024)
1 | Kawasaki | 1788 | 9,02% |
2 | Honda | 1385 | 3,59% |
3 | Yamaha | 1374 | -11,31% |
4 | BMW | 1330 | -4,04% |
5 | Suzuki | 640 | -18,58% |
6 | Triumph | 527 | 8,88% |
7 | CFMoto | 391 | 287,13% |
8 | Harley-Davidson | 377 | -21,29% |
9 | KTM | 364 | -36,47% |
10 | Ducati | 292 | -4,89% |
Suzuki omlaag, CFMoto explosief omhoog
Voor de eerste vijf maanden staat Kawasaki op een groei van 9% en Honda op plus 3,6%, maar Yamaha op min 11,3 en BMW op min 4 procent. Die daling is ook duidelijk te zien bij Suzuki op 5, met een daling van een flinke 18% ten opzichte van de eerste maanden van 2024. Daarachter groeien Triumph (+8.9%) en vooral CFMoto: het Chinese motormerk met Belgische importeur scoort in Nederland tot nu toe een onstuimige groei van 287 procent naar 391 nieuwe kentekens in 2025!
Gevolgen chaos bij Harley en KTM
De bestuurlijke problemen bij zowel Harley-Davidson als KTM zijn terug te zien in de verkoopcijfers. Harley-Davidson verkocht tot nu toe ruim 21% minder dan vorig jaar, terwijl KTM Nederland na een slechte maand mei (52 motoren, min 62%) een negatief voorlopig salesrapport voor 2025, met een daling van 36,5% naar de nieuwe eigenaar moet sturen. Voor beide merken geldt wel dat de grote organisatorische problemen nu opgelost zijn, zodat ze zich weer op de bouw, maar vooral op de marketing en sales van motoren kunnen focussen.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven