Skip to main content

In de afgelopen jaren was er in de maand december nog een enorme eindsprint naar het marktleiderschap, waarbij vooral BMW Motorrad (met succes) alles uit de kast haalde om bovenaan de verkooplijsten te eindigen. Na 13 jaar lijkt daar, in het 100-jarige jubileumjaar van het Duitse motormerk in 2023, nu toch een einde aan te komen. Al weet je nooit welke merken met speciale salesacties of geforceerde registraties toch nog een eindsprint inzetten.

We spreken met de hoogste verantwoordelijken van de motormerken die bij het afsluiten van november 2023 qua verkoopcijfers (met ruime voorsprong op de rest) de voorlopige Top 4 van Nederland vormen: Nummer 1 Yamaha met 2623 geregistreerde nieuwe kentekens, gevolgd door respectievelijk Honda (2489), Kawasaki (2230) en BMW Motorrad (2149).

#1: Yamaha

Mario Janssen, Country Manager van Yamaha Motor Europe, Branche Benelux, en als zodanig tot nu toe verantwoordelijk voor de meeste motorverkopen in 2023:

“Ik zeg exact hetzelfde als dat ik de afgelopen vijf jaar heb gedaan: we gaan géén fake registraties doen of nog snel een speciale salescampagne optuigen om marktleider te worden. We willen liever een goede winstmarge blijven behalen dan op zo’n wijze marktleider worden, met alle enorme kosten die daar bij horen. Ik zou erg blij zijn als blijkt dat we op 1 januari marktleider van 2023 blijken te zijn, maar als het tweede of derde wordt, is me dat om het even.”

#2: Honda

Jan Stevens, hoofd van de afdeling motoren van Honda Motor Europe Benelux, verantwoordelijk voor de in 2023 met meer dan 40% (!) gestegen Honda-verkopen in Nederland, en met een achterstand van maar 134 units op Yamaha:

“Wij gaan zeker geen registraties of rare acties uitvoeren om marktleider te worden. Ik wil met Honda groeien op structurele wijze, maar zal daarvoor ten stelligste géén motoren registreren op Oudjaarsavond of zoiets. Het is wel onze ambitie om weer terug marktleider te worden, maar dan op de normale manier.”

#3: Kawasaki

Henk Salomons, Branch Manager Kawasaki Benelux en Oostenrijk, staat op dit moment op een derde plaats in Nederland, maar zelf is hij vooral bezig met “echte motoren”, dus de verkoopcijfers zonder motorscooters en 125cc’s.

“We zijn al het hele jaar nummer 1 qua èchte motoren, maar Yamaha zit wel heel kort achter ons. Ik ga daar zeker geen gekke acties voor uithalen, dat is geld verbranden wat we hard nodig hebben voor andere dingen. Het is oude economie om te proberen die cijfers te beïnvloeden, de cijfers zijn gewoon de cijfers, that’s it.”

#4: BMW Motorrad

Tom Crooijmans, Head of BMW Motorrad Nederland en als zodanig verantwoordelijk voor alle sales-activiteiten waarmee BMW marktleider van Nederland werd:

“We doen het dit jaar niet anders als andere jaren. We hebben nu een grote achterstand op Yamaha, dus er is maar een kleine kans dat we die inlopen. Inderdaad, die kans is dus niet nul! We hebben overigens nooit puur voor de cijfers registraties of export gedaan, dat waren altijd motoren die ergens voor waren. We gaan op Oudjaarsavond niet veel motoren registreren.”

“Het is niet prettig dat het erop lijkt dat we na 13 jaar het marktleiderschap verliezen, maar we zijn al blij met al die tijd. Het is al verbazingwekkend dat een merk als het onze dat zo lang wist te behalen. We zien dat de andere merken indertijd wegzakten, maar nu weer helemaal terug zijn. Zij werken in een andere prijsklasse als wij, maar de stijgende markt is goed voor hele branche, ook voor ons.”

Disclaimer

Voor motormerken in het algemeen geldt overigens wel dat ze bijna allemaal, bijna altijd, aangeven absoluut géén geforceerde registraties te doen, maar feit is wel dat dit bij sommige merken alsnog gebeurt.


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws