Overname VDM en MSP door PDG loopt vast
De Rechtbank in Amsterdam verplicht Powersports Distribution Group (PDG) een voorgenomen overname van VDM Parts en MotorcycleSpareParts (MSP) door te zetten, ondanks dat PDG onder de aankoop uit wilde. PDG, vooral bekend als eigenaar van Hoco Parts en een ruim aantal andere bedrijven in de motorbranche, moet de overeengekomen prijzen van respectievelijk € 5.560.000,- en € 1.940.000,- betalen aan de Nederlandse broers Ingo en Jurgen van Dijk, afkomstig uit de in de motorbranche al generaties bekende familie Van Dijk uit Enschede. Bovenop het aankoopbedrag komt door de uitspraak van de rechter nu ook een -vooraf afgesproken- boete van 1500 euro per dag, sinds 1 januari 2023 is dit opgelopen tot meer dan € 250.000,-.
De gebroeders Van Dijk zijn samen eigenaar van VDM Parts, terwijl er in MSP nog twee Britse bedrijven als eigenaar van 49% van de aandelen worden genoemd.
Torqx Investment Committee zegt nee
De eind oktober 2022 (voorlopig) overeengekomen overname kwam, volgens de rechterlijke uitspraak in kort geding, na een positieve aanloop op losse schroeven, nadat goedkeuring van het Torqx Investment Committee (IC) uitbleef. Wie in het IC zitten is niet duidelijk, mogelijk zijn dit ook de eigenaren van de overgenomen bedrijven, die (deels) betaald zijn in aandelen.
Volgens een in het proces opgevoerde mailwisseling gaf het IC van PDG-eigenaar Torqx de volgende redenen om de voorgenomen deal af te blazen:
- Zij achten de waardering van VDM te hoog (en hebben zorgen om volume-dalingen bij VDM)
- Zij zien strategisch een goede fit met de B2C business, maar zien een lastiger fit met de B2B business van VDM
- Zij verlangen op dit moment focus op andere business opportuniteiten voor PDG
Insiders melden dat veranderingen op de financiële markten ook een rol kunnen spelen; vooral de stijgende rente heeft ervoor gezorgd dat het lenen van geld veel duurder is geworden, wat de overnameprijs in feite heeft opgedreven. Daarnaast zijn dergelijke schermutselingen niet heel zeldzaam bij dergelijke overnames.
Reactie Ingo van Dijk: “Naast dit gepubliceerde vonnis is er ook al een hoger beroep geweest, waarin de rechter hetzelfde heeft besloten, maar er is nog steeds gedoe over wel geld of geen geld, dat komt vanuit de financiële afdeling die boven PDG staat. Het lijkt erop dat geld nu duurder is geworden, waarop ze de gemaakte afspraken opeens niet meer na willen komen. Er werd zelfs geopperd dat ze personeel moesten ontslaan om de financiering rond te krijgen.”
“Door onze financiële adviseurs is gecheckt dat PDG verder gezond en financieel ook sterk is en wij staan zelf op zeer goede voet met de mensen van PDG. We willen onze bedrijven heel graag verkopen en er liggen twee heldere vonnissen van de rechtbank, wat ons betreft is de verkoop daarmee rond, waarna wij na een earn-out periode uit beide bedrijven zullen stappen. We willen gewoon graag gaan draaien en ons volledig blijven/gaan inzetten voor een goeie voortzetting en samenwerking tussen de firma’s, want dit is in het belang van alle betrokken partijen!”
PDG laat, na toesturen van dit artikel, weten niet te willen reageren: “wij hebben geen commentaar”.
Beide partijen hebben nog juridische mogelijkheden om het vonnis van de Rechtbank Amsterdam aan te vechten. Mogelijke optie is ook dat beide partijen alsnog tot een overeenkomst komen, al dan niet voor een aangepast overnamebedrag.
VDM Parts
Sinds 2006 levert VDM Parts B.V. (de naam is afgeleid van het al veel eerder verkochte Van Dijk Motoren, red.) originele motoronderdelen en accessoires van de merken Aprilia, Derbi, Ducati, Gilera, Honda, Husqvarna, Kawasaki, KTM, Moto Guzzi, Suzuki, Vespa/Piaggio en Yamaha. Met meer dan 1,4 miljoen originele motoronderdelen in het online ordersysteem is VDM Parts B.V. één van de grootste leveranciers van motoronderdelen en accessoires en kan zij bijna altijd binnen 2 à 3 werkdagen de onderdelen bij de klant aanbieden. – Bron: VDM Parts.com
Motorcyclespareparts (MSP)
Motorcyclespareparts is een online platform voor directe levering van motoronderdelen en -toebehoren aan consumenten. Het biedt “de laatste keer dat we telden” 3,5 miljoen onderdelen op 10 miljoen webpagina’s online te koop aan. – Bron: motorcyclespareparts.eu
Powersport Distribution Group (PDG)
Powersport Distribution Group (PDG) is als onderneming van investeringsfonds Torqx actief in de distributie van onderdelen en accessoires voor motorfietsen, vanuit een hoofdkantoor in Breda. Na overname van Hoco Parts (NL), Motorcycle Storehouse (NL), Motoria (NL), Rino Trading (B), Bradbury Brothers (UK), Rob Hunter (UK) en Neo Distribution (UK) worden deze locale distributeurs van toebehoren- en onderdelen voor motorrijders gebundeld in Hoco Parts, Hoco Parts UK en Motorcycle Storehouse. Dan is er de afdeling “Own Brands”, met merken als AFAM (ketting/tandwielen), Shido & Nitro (accu’s) en Ison (filters). Daarnaast is er de Vintage/OE parts distribution-tak, waarvoor tot nu toe CMS & de Hobbyist werden aangekocht, maar waar VDM en MSP logischerwijs aan toegevoegd gaan worden.
“Een meerderheidsbelang in PDG is in handen van Torqx Capital Partners, in samenwerking met het management en voormalige eigenaren.”

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven