Nieuwe eigenaar gaat keihard ingrijpen bij KTM
Nu het voor 99% vastligt dat het Indiase Bajaj Auto de nieuwe eigenaar van KTM is, worden de uitspraken van Bajaj Auto-CEO Rajiv Bajaj steeds belangrijker voor het Oostenrijkse motormerk. Rajiv Bajaj neemt in het openbaar steeds vaker een voorschot op de overname, die alleen nog in afwachting is van de formele toestemming daarvoor van de mededingingsautoriteiten in verschillende landen, alsmede die van de EU. Dat komt snel goed volgens Bajaj, hij denkt in november van dit jaar volledig de baas te zijn in Mattighofen.
Al eerder liet Rajiv Bajaj van zich horen over de koers die hij wil volgen bij KTM, Husqvarna en GasGas, waarbij vooral zijn uitspraak “Europese productie is dood” opviel, samen met een aantal opmerkingen over de véél te hoge kosten voor automotive productie in Europa en de véél goedkopere mogelijkheden in India.
Beroemd door interview
“Dat eerdere interview heeft me beroemd gemaakt in heel Europa. Veel mensen binnen KTM vertelden me dat ze het interview hadden gezien. Ik vind dat grappig, omdat het vorige management van KTM de afgelopen tien jaar zelf al stelde dat de Europese productie dood is; de lonen zijn te hoog, de werkuren te kort, de energiekosten hoog en de Europese politiek uitdagend. Uiteindelijk hebben zij de helft van de productie dan ook al naar India verplaatst.”
Managers managen managers
Nu komt Bajaj in een live-interview op de Indiase zakenzender CNBC-TV18 wéér met onheilspellende berichten: de overheadkosten van KTM moeten met 50% verlaagd worden, door vooral het kantoorpersoneel (“white collar” in het Engels) te reorganiseren. Volgens hem heeft Pierer/KTM nu managers voor managers van managers en zijn de verhoudingen volledig zoek. Voor de fabrieksarbeiders (“blue collar”) zullen er dan ook minder ernstige gevolgen van de overname zijn, aldus Bajaj, zij bouwen immers de motoren.
“Het doet me denken aan wat Mark Zuckerberg’s zei over managers die managers managen die de managers managen die de mensen die het werk doen managen.” – Rajiv Bajaj, nieuwe eigenaar KTM
Overheadkosten meer dan 50% verlagen
Vooral in de managementlagen wil Bajaj daarom keihard ingrijpen, al werd het hele Pierer Mobility AG personeelsbestand in de crisissituatie rondom het bijna-faillissement al 33% kleiner dan voor de problemen.
“We zien een kans om de overheadkosten met meer dan 50% te verlagen, inclusief R&D, marketing (inclusief racen), operations en algemene administratie. Het vorige management heeft het personeelsbestand al teruggebracht van 6000 naar 4000, wat nog steeds als te hoog wordt beschouwd. Interessant is dat van deze 4000 er slechts ongeveer 1000 arbeiders zijn; 3000 zijn kantoorpersoneel, wat verwarrend is omdat de arbeiders de motoren maken.”
Ondergang door hebzucht
Bajaj is achteraf absoluut niet vriendelijk over het recente leiderschap onder Stefan Pierer en heeft al een nieuw managementteam met een combinatie van ervaren KTM-managers en Bajaj-mensen, waaronder een nieuwe CFO en HR-chef. De nog door Stefan Pierer aangestelde CEO Gottfried Neumeister wordt door Bajaj overigens niet eens genoemd, misschien is de openstaande vacature die door de Bajaj CEO genoemd wordt wel die van CEO voor KTM. De nieuwe baas is ook niet bang om het vorige management te vertellen hoe hij het motormerk ziet, waarbij de neergang van KTM volgens hem vooral een gevolg is van hebzucht:
“Mijn eerste managementgoeroe leerde me simpelweg dit: de allergrootste reden voor de ondergang van bedrijven is hebzucht. Ik heb dit de afgelopen 12 maanden bij KTM echt zien gebeuren.” – Rajiv Bajaj, nieuwe eigenaar KTM
Het hele interview is (in het Engels) hieronder te zien:
Update 21 oktober 2025: GasGas fabriek in Spanje sluit
KTM heeft besloten de originele fabriek van GasGas in Spanje te sluiten en volledig te verplaatsen naar Mattighofen. Hier worden alleen nog trialmodellen gebouwd, die alleen onder de naam GasGas op de markt komen. Alle andere modellen zijn in feite Oostenrijkse KTM’s die gerebadged zijn. KTM benadrukt dat het nu uitsluitend om een productieverplaatsing gaat: de locatie in Spanje blijft bestaan, maar dan zonder productie, en het merk GasGas blijft onderdeel van de KTM-merkenportfolio.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven