Merknaam Hein Gericke in Nederlandse handen
De nog steeds bekende merknaam Hein Gericke blijkt recent in Nederlandse handen te zijn gekomen. Koper is Mack-John Perier van Perier Motorsport, die de naam zowel uit nostalgische redenen als handelsgeest kocht. Er zijn verschillende opties om de merknaam voor nieuwe motorkleding te gaan gebruiken, maar voorlopig wordt ingezet op het doorverkopen ervan.
Hein Gericke bouwde, ondanks alle roerige financiële perikelen, niet alleen een goede naam op als retailketen voor motorkleding en -toebehoren, maar ook de eigen motorkledingmerken deden het vaak prima. Naast de merknaam Hein Gericke zelf, waren er ook nog kledinglijnen onder namen als Tuareg en Legend, die in dezelfde koop zijn meegenomen.
“Mijn vader heeft vroeger in Nederland een aantal Hein Gericke winkels gehad, en ik heb zelf ooit de overgebleven voorraden van ze overgenomen na het laatste faillissement. Ik was dan ook blij dat we met de curator, laatste eigenaar en schuldeisers eruit zijn gekomen, zodat ik nu zomaar eigenaar van Hein Gericke ben. Voorlopig is het plan wel om de naam weer te verkopen, daarvoor ben ik al in gesprek met een paar gegadigden.” – Mack-John Perier
Goede en slechte tijden
In 2018 sloot de laatste winkel van de Duitse keten Hein Gericke na een serie faillissementen, surceances, sluitingen, heropeningen en investeerders in (onder andere) 2013, 2015, 2016 en 2017. Het bedrijf is nu langer dan 6 jaar niet meer actief en het merkrecht op een aantal eigen merknamen is al verlopen, terwijl de originele WIPO registratie van de merknaam Hein Gericke ook in juli 2024 kon verlopen.
Grootste motorwinkelketen ter wereld
Hein Gericke was sinds de jaren ‘70 een grote naam in de Europese motorbranche, opgestart door de naamgever die vanuit één winkel in Düsseldorf een immense keten motorwinkels uit de grond stampte. Gericke verkocht de keten met 40 motorkledingwinkels in 1987, waarna de keten tot 2000 samen met zusterbedrijven als Polo doorgroeide naar 150 winkels in Duitsland, Nederland, België, Oostenrijk, Italië en de UK.
Toch werd in 2003 voor het eerst faillissement aangevraagd door de overkoepelende Eurobike AG, waarna investeerders zouden komen en gaan, maar faillissementen of ondercuratelestelling ongeveer net zo vaak volgden. In 2018 was het laatste faillissement, nadat helmenmerk LS2 het via de vanuit Spanje opererende Rutian ‘Paul’ Liao nog een keer probeerde. De laatste negen winkels werden gesloten.
Hein Gericke Nederland
De Hein Gericke-franchise in Grave was, na sluiting van HG Amsterdam, de laatste winkel in Nederland van het Duitse concern.
Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven