De Pierer Mobility Group, eigenaar van motormerken KTM, Husqvarna en GasGas, heeft in 2022 totaal 375.612 motorfietsen verkocht, een stijging van 13% ten opzichte van 2021. Daarvan werden ongeveer 130.000 motorfietsen in Europe verkocht en twee derde van de motoren (ca. 245.000) buiten Europa, met name in India, Noord-Amerika en Australië. De verkoopcijfers in India en andere delen van Zuid-Oost Azië zijn lastig te doorgronden, omdat er in een aantal verschillende landen (India, China) onder een aantal verschillende merknamen (Bajaj, CFMoto) motoren worden gebouwd.
In het boekjaar 2021 behaalde Pierer Mobility AG al een recordomzet van € 2,1 miljard en een winst (EBIT) van € 193,5 miljoen, terwijl het vorig jaar meer dan 5.000 mensen in dienst had. In dat jaar werden er nog 332.881 motoren verkocht; dat cijfer was toen ook al goed voor een groei van 23% ten opzichte van 2020.
Verkoopcijfers motoren: matig begin, sterk einde
Het jaar begon qua verkopen minder goed, maar de omzet was gelijk al wel positief. In het tweede deel trokken ook de verkopen enorm sterk aan. De raad van bestuur verwacht dat de totale omzet van het hele concern voor het afgelopen jaar 2022 tussen de 2,42 en 2,435 miljard euro zal liggen, wat overeenkomt met een stijging van ongeveer 19 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Verder verwacht men dan een winstmarge (EBIT) tussen de 9 en 10 procent over te houden.
Pierer New Mobility scoort met elektrische fietsen
De genoemde omzet- en winstcijfers gaan over meer dan alleen de genoemde motorfietsmerken, want binnen de Pierer Mobility Group horen ook nog een aantal merken voor (elektrische) fietsen: Husqvarna E-Bicycles, GasGas Bicycles, Felt Bicycles en R Raymon. Daarbij valt natuurlijk op dat het concern die fietsen onder heel veel namen verkoop, behalve onder de merknaam KTM; de rechten daarvan liggen namelijk al lange tijd bij een ander bedrijf. Qua fietsen was er ook zonder die merknaam groei: er werden vorig jaar 118.427 E-bikes en gewone fietsen verkocht, waar dat er in 2021 nog 102.753 waren. Hiermee was de fietsafdeling goed voor een groei qua omzet van 15 procent.
WP Suspension, KTM auto’s en MV Agusta
Naast de motorfietsen en fietsen wordt er binnen de Oostenrijkse bedrijf ook omzet gegenereerd door o.a. WP Suspension, Kiska Design en de X-Bow auto’s. Die laatste komen overigens steeds meer in de richting van een algemeen inzetbaar straatmodel, waar het tot nu toe vooral om hardcore sportwagens voor het circuit ging. In de cijfers zullen volgende jaar ook die van MV Agusta erbij komen, Pierer kocht recent immers ruim 25% van de aandelen van het Italiaanse motormerk. Ook zal er volgend jaar omzet komen uit het ‘importeurschap’ van CFmoto.
Voor 2023 verwacht de De Raad van Bestuur van Pierer Mobility wederom een omzetgroei, maar niet zo sterk als in 2022. Nu wordt ingezet op een omzetstijging van 6 tot 10%, wederom met een winstmarge van 8 tot 10%. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat voor 2022 exact dezelfde ‘voorzichtige’ voorspelling werd afgegeven…
Share
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven