In de eerste helft van 2022 daalden de verkopen, winst en het marktaandeel, maar steeg bij de Pierer Mobility Group, het moederbedrijf van motormerken KTM, Husqvarna en GasGas, de groepsomzet met 7,1% tot € 1,15 miljard (vorig jaar: € 1,078 miljard). De winst daalde daarentegen van € 102,6 miljoen naar € 92,8 miljoen. Als hoofdoorzaak voor de dalende verkopen wordt de problematische levering van onderdelen genoemd, met name op het gebied van elektronica, waardoor de vraag groter was dan wat er aangeboden kon worden. Het is echter wel zo dat alle merken daar last van hebben, maar de Pierer-motormerken ook marktaandeel verloren in een aantal belangrijke markten.
Totaal lagen de motorverkopen binnen Pierer Mobility 7,2% lager dan in het voorgaande jaar. De Motorcycle Division van Pierer Mobility heeft in de eerste zes maanden van het boekjaar in totaal 163.334 motoren verkocht, waarvan 114.159 KTM’s, 34.737 Husqvarna’s en 14.438 GasGas-en. Dit waren er flink minder dan vorig jaar, toen er nog 176.045 de fabrieken uitrolden. Dit totaalcijfer is overigens inclusief de verkopen van KTM’s en Husqvarna’s door de Indiase grootaandeelhouder Bajaj in India, die zelf ook produceert.
Wereldwijd
Toch was er ook ergens groei te zien binnen het concern, door een verkoopstijging in Noord-Amerika. Daar werden 44.689 motorfietsen verkocht; een enorme stijging van 47% in vergelijking met de eerste helft van 2021. In Europa ging het beduidend slechter, daar werden in de eerste helft van het jaar 61.435 motorfietsen verkocht, dat is 15% minder dan in dezelfde periode in 2021. Ook in India leidde volgens Pierer Mobility het gebrek aan beschikbaarheid van onderdelen tot een forse daling van het aantal verkochte motorfietsen: 18.251 stuks tegen vorig jaar 30.561.
In Europa daalden de verkopen bij KTM met 25% naar 40.254, bij Husqvarna stegen ze juist met 1% tot 13.841 en bij het recent overgenomen GasGas kwamen er 7340 motoren op de markt, wat goed is voor een stijging van 50%.
De Chinese markt wordt niet afzonderlijk genoemd, maar er wordt verwacht dat er bij lokale partner CF Moto dit jaar 20.000 KTM’s voor de lokale markt worden gebouwd. Daarnaast gaan er daar ook 790 Duke, 790 Adventure en de (nog te presenteren) 790 Supermoto T’s gebouwd worden voor wereldwijde verkoop.
Daling marktaandeel
De Europese motormarkt registreerde in de eerste zes maanden van 2022 bijna 400.000 inschrijvingen, een lichte daling ten opzichte van de eerste helft van 2021 (-3%). Nederland (+20%), het Verenigd Koninkrijk (+13%) en Italië (+6%) lieten positieve groeicijfers zien, terwijl in Duitsland de vraag licht daalde met -7% ten opzichte van de eerste helft van 2021. Op de Europese markt , bereikten de registraties van de drie merken KTM, Husqvarna Motorcycles en GASGAS een gecombineerd marktaandeel van 9,9%. Dit komt neer op een daling van 1,8% ten opzichte van 31 december 2021.
Op de Amerikaanse markt, de grootste voor motorfietsen voor PIERER Mobility, was de trend vergelijkbaar met Europa, met een lichte daling van -4% in registraties in de eerste helft van 2022, in totaal 239.000 motorfietsregistraties. In Noord-Amerika (VS, Canada) bedraagt het huidige marktaandeel van de Groep met zijn drie motormerken 10,6% (eind 2021: VS: 11,3%, Canada: 14,1%).
De belangrijkste Indiase motorfietsmarkt herstelde zich in 2022 met een stijging van 5% jaar-op-jaar (totale registraties per 30 juni 2022: 440.000 motorfietsen), maar tegelijkertijd is er een daling van het marktaandeel van Pierer-merken KTM en Husqvarna Motorcycles tot 4% (31 december 2021: 7%).
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven