Triumph Motorcycles heeft officieel zijn nieuwe TF 250-X gelanceerd, met een toonaangevende vermogen-gewichtsverhouding en het meest complete specificatiepakket ooit voor de ultracompetitieve 250cc-motorcrossmarkt.
Het nieuwe viertakt racemodel is volledig ontwikkeld door Triumph in nauwe samenwerking met racekampioenen als Ricky Carmichael en Iván Cervantes, en is een volledig nieuw ontwerp. De prestatiegerichte race-aandrijflijn en het unieke aluminium chassis zijn ultracompact en superlicht, met alle beste componenten op de markt, die af-fabriek reeds zijn gemonteerd.
- De TF 250-X heeft een ongeëvenaarde vermogen-gewichtsverhouding en onderdelen van de hoogste kwaliteit
- Ontworpen en ontwikkeld door de wereldvermaarde Triumph-technici in nauwe samenwerking met motorcrosskampioenen
- Uitgebreid nieuw netwerk van gespecialiseerde motorcrossdealers, ondersteund door een nieuw 24/7 online leveringssysteem voor onderdelen
De TF 250-X heeft een agressieve stijl, is compact maar stoer en zal direct herkenbaar zijn op het circuit, met zijn minimale en lichtgewicht uitstraling en kenmerkende Triumph Racing Yellow en zwarte graphics.
Bericht gaat verder onder de foto’s
Een nieuw Triumph-netwerk van gespecialiseerde motorcrossdealers zal verkoop, onderhoud, onderdelen en een nieuwe speciale kledinglijn aanbieden, en zal daarenboven worden ondersteund door een 24/7 online onderdelensysteem dat voor mobiele toepassingen is geoptimaliseerd, zodat klanten kunnen bestellen voor snelle levering, rechtstreeks vanaf het circuit.
De Chief Product Manager van Triumph Motorcycles, Steve Sargent, verduidelijkt: “De lancering van de TF 250-X is het hoogtepunt van een aanzienlijke inspanning en investering van Triumph om niet alleen een totaal nieuwe motorfiets naar de motorcrosswereld te brengen, maar ook om topprestaties te leveren. Om dit te realiseren, richten we ons op het leveren van het meest complete pakket voor elk niveau, van amateur tot kampioen.
“Deze motorfiets is 100% Triumph, bedacht, ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door onze vooraanstaande chassis- en motorteams, met deskundige ondersteuning van onze racekampioenen. We zijn begonnen met een blanco vel papier en zijn gestart met een volledig nieuw basisontwerp, inclusief een nieuwe motor, een nieuw chassis en nieuwe elektronica.”
Prestatiegerichte race-aandrijflijn
Triumph heeft een gloednieuwe prestatiegerichte race-aandrijflijn ontwikkeld, een competitieve viertakt ééncilinder die ultracompact en superlicht is. Met een gesmede aluminium zuiger en titanium kleppen heeft de motor ook diamantachtige koolstofcoatings met lage wrijving, lichtgewicht magnesium carterdeksels en een Exedy Belleville-koppeling.
De geavanceerde mogelijkheden voor motormanagement en tuning worden aangevuld met de optionele MX Tune Pro-app, waarmee rijders gebruik kunnen maken van in realtime door de gebruiker aanpasbare mappings, een realtime dashboard voor motorsensoren en live diagnosefunctionaliteit, via een gecontroleerd programmeerbaar motormanagementsysteem.
Aluminium chassis
Het unieke aluminium chassis bestaat uit een zeer sterk, lichtgewicht ruggengraatframe met dubbele wieg, ontworpen voor een optimale balans tussen prestaties, massa en flexibiliteit. Dankzij zijn indrukwekkend lage rijklaargewicht zet de nieuwe TF 250-X een nieuwe standaard voor de beste ‘vermogen-gewichtsverhouding’ in zijn categorie. Hij biedt ook een hoge mate van afstelbaarheid voor verschillende rijders en rijstijlen.
Premium componenten
De TF 250-X is voorzien van premium componenten van topkwaliteit, wat bijdraagt aan onovertroffen specificaties voor een productiefiets in deze categorie. De KYB-ophanging voert de lijst aan, met de 48 mm AOS-voorvork, gesmede en gefreesde 7075-T6 aluminium kroonplaten en een drievoudige achterschokdemper met piggyback.
Het topklasse Brembo remsysteem is voorzien van een zwevende tweezuigerremklauw vooraan (24mm), een zwevende éénzuigerremklauw achteraan (26mm) en Galfer-remschijven van 260mm vooraan en 220mm achteraan. Op de DirtStar 7000 Series aluminium velgen met gefreesde aluminium naven zitten halfzachte Pirelli Scorpion MX32-banden. Een Pro-Taper ACF carbonstuur en ODI ‘half-waffle lock-on’-handvatten maken het plaatje helemaal af.
Een complete MEGAgallery met 84 foto’s van de nieuwe Triumph 2024 Triumph TF250 X crossmotor vindt u HIER op onze Facebookpagina.
Race-accessoires
Naast de hoogwaardige standaarduitrusting heeft Triumph in samenwerking met de grootste A-merken een speciale reeks race-accessoires ontwikkeld om de prestaties en capaciteiten nog verder te verbeteren.
Die accessoires omvatten onder meer:
- Een volledig titanium Akrapovič-uitlaatsysteem
- XTrig holeshot-apparaat
- Athena LC-GPA launchcontrole-module met door de rijder instelbare tractiecontrole en launchcontrole, en een LED-toerentalindicator
- MX Tune Pro wifi-module
- Performance gripperzadel en bijbehorende zadelhoes
- Vervangingsset voor het kuipwerk
De motorcross-dealercentra van Triumph zullen ook een nieuwe kledinglijn op voorraad hebben, die naast de nieuwe TF 250-X verkrijgbaar is. Het assortiment is het resultaat van een samenwerking tussen Triumph en Alpinestars, en omvat motorcross- en enduro-laarzen en -kledij.
Gespecialiseerde Triumph MX-centra
Vanaf het voorjaar van 2024 worden er nieuwe gespecialiseerde Triumph motorcross- en endurocentra geopend in Europa, Australië en de Verenigde Staten, waarvan 300 tegen het einde van 2024. Dit zijn toegewijde, volledig opgeleide, gespecialiseerde offroad-centra voor verkoop, onderhoud, onderdelen, kleding en race-ondersteuning.
Dit netwerk wordt ondersteund door een uniek 24/7 leveringssysteem voor onderdelen en accessoires. Die nieuwe elektronische onderdelen- en accessoirecatalogus, die beschikbaar is op de Triumph-website, is volledig geoptimaliseerd voor gebruik op mobiele apparaten, zodat motorrijders naar onderdelen kunnen zoeken en bestellingen kunnen plaatsen terwijl ze op het circuit zijn. Rijders kunnen selecteren wat ze nodig hebben, de beschikbaarheid en prijs controleren en een bestelling plaatsen voor expreslevering, standaardlevering of ophalen bij hun lokale Triumph motorcrossdealer.
Prijs 2024 Triumph TF 250-X in Nederland
De TF 250-X heeft een vanafprijs van €11.395 in de Benelux en bestellingen kunnen nu worden geplaatst bij Triumphs nieuwe motorcrossdealers. De motorfietsen zijn leverbaar vanaf het voorjaar van 2024.
Meer informatie over de lancering van een TF 450-X en het langverwachte Enduro-assortiment van Triumph Motorcycles volgt later in 2024.
Technische gegevens 2024 Triumph TF 250-X
Motortype | Eéncilinder 4-takt DOHC |
Inhoud | 249,95 cc |
Boring | 78 mm |
Slag | 52,3 mm |
Compressie | 14,4:1 |
Injectie | Dell’Orto EFI |
Uitlaat | Enkele uitlaatdemper |
Eindoverbrenging | 13/48 |
Koppeling | Natte multiplaat, ‘Belleville Spring’ |
Versnellingsbak | 5-bak |
Frame | Aluminium ruggengraatframe |
Swingarm | Aluminium |
Wiel voor | 21″ x 1.6″ |
Wiel achter | 19″ x 1.85″ |
Band voor | 80/100 – 21 |
Band achter | 100/90 – 19 |
Vering voor | KYB 48mm voorvork met spiraalveren, In-uitgaande demping instelbaar, 310mm veerweg |
Vering achter | KYB monoshock, in- (hoge en lage snelheid) en uitgaande demping instelbaar, 305mm veerweg |
Remmen voor | Brembo tweezuigerremklauw (zuiger: 24mm), 260mm remschijf |
Remmen achter | Brembo éénzuigerremklauw (zuiger: 26mm) , 220mm remschijf |
Dashboard en functies | Urenteller, Multifunctionele, kubusvormige selectieknop |
Stuurbreedte | 836 mm |
Hoogte (zonder spiegels) | 1.270 mm |
Zadelhoogte | 960 mm |
Wielbasis | 1.492 mm |
Balhoofdhoek | 27,4º |
Naloop | 116 mm |
Tankinhoud | 7 liter |
Rijklaar gewicht | 104kg |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven