Skip to main content

Triumph vernieuwt 2025 Speed Triple 1200RS

Triumph Motorcycles heeft zojuist de nieuwe Speed Triple 1200RS voor 2025 onthuld. De 1160cc-driecilinder van Triumph is krachtiger dan ooit tevoren en levert meer acceleratie en prestaties, met 183 pk bij 10.750 tpm en 128 Nm bij 8.750 tpm. Dit wordt verder versterkt door een herziene dynamische krukasbalansstrategie, voor een aanzienlijke verbetering van de motorloop.

  • Ongelooflijke driecilinderprestaties, krachtiger dan ooit tevoren
  • Toonaangevend in precisiesturen en technologie met state-of-the-art Öhlins elektronische vering
  • Gedurfd Speed Triple-ontwerp met nog sportievere look en doelgerichte details, die kracht en aanwezigheid uitstralen
  • Uitgebreide reeks onafhankelijk instelbare elektronische rijhulpsystemen, waaronder de nieuwe, onafhankelijk instelbare Front Wheel Lift Control
  • Verkrijgbaar bij dealers vanaf april 2025

Persbericht gaat verder onder foto

Semiactieve vering

Met Öhlins SmartEC3 semiactieve vering van de laatste generatie, een op precisie gerichte dynamiek en een kenmerkende roadster-zitpositie heb je steeds messcherpe handling, wendbaarheid en controle in elke bocht. Brembo Stylema-remklauwen en een instelbare Brembo MCS span- en verhoudingshendel bieden serieuze remkracht en een aanpasbaar gevoel, zelfs tijdens de meest veeleisende ritten. Pirelli Diablo Supercorsa SP V3-banden leveren circuitprestaties in een volledig straatlegale band.

199 kilo

De Speed Triple is zorgvuldig gebouwd voor een rijklaargewicht van slechts 199 kg, heeft een iets breder en hoger stuur en een gedurfd, agressief ontwerp met doelgerichte details. Zijn sportieve, rechte houding straalt kracht en aanwezigheid uit en zorgt tegelijkertijd voor de perfecte balans tussen wendbaarheid en controle.

Dynamische dempingskarakteristieken

Het op de rijder gerichte uitrustingspakket en de technologie van de nieuwe Speed Triple geven de rijder de controle en bieden een uitzonderlijk afstelniveau. Dit omvat de geavanceerde Öhlins Objective Based Tuning Interface (OBTi), waarmee rijders eenvoudig de dynamische dempingskarakteristieken van de vering kunnen aanpassen in verschillende rijsituaties. De zeven parameters die onafhankelijk van elkaar kunnen worden ingesteld zijn:

  • Hardheid voorkant
  • Hardheid achterkant
  • Remondersteuning
  • Acceleratieondersteuning
  • Ondersteuning voor initiële acceleratie
  • Ondersteuning voor bochten
  • Ondersteuning voor cruisesnelheid

Er is ook nieuwe, onafhankelijk instelbare Front Wheel Lift Control, Engine Braking Control en Brake Slide Control, evenals volledig instelbare cruisecontrol.

Krachtiger dan ooit

Met 183 pk bij 10.750 tpm levert de nieuwe motor 3 pk meer dan de vorige generatie Speed Triple. Ook het koppel is verbeterd, met 128 Nm bij 8.750 tpm, wat niet alleen 3 Nm meer is dan het uitgaande model, maar ook iets lager in het toerenbereik wordt geleverd.

Uitlaat

Een nieuw, vrijstromend uitlaatsysteem en een compacte, lichtgewicht demper stroomlijnen de gasstroom en centraliseren de massa voor betere prestaties, terwijl het kenmerkende driecilindergeluid van de Speed Triple behouden blijft.

Vlijmscherpe handling

Met innovatieve ‘spool valve’-technologie voor nog snellere afstelling en verbeterd comfort, levert de state-of-the-art Öhlins SmartEC3 semiactieve technologie perfect afgestemde, nauwkeurige en dynamische rijeigenschappen. Dit omvat de Öhlins Objective Based Tuning Interface (OBTi), die continu de dempingskarakteristieken van de vering controleert en aanpast. Dus of je nu in een rechte lijn rijdt, remt voor een bocht, de motor in balans houdt in het midden van de bocht of accelereert uit een bocht, het past de dempingskarakteristieken aan om de gewenste prestaties te leveren in elk scenario. Bestuurders kunnen deze prestaties nu aanpassen met behulp van een intuïtief menusysteem op het tft-scherm, zodat de motorfiets de demping continu controleert en in realtime aanpast om de optimale prestaties voor de omstandigheden te leveren.

Voor het volgende niveau van precisie en controle beschikt de Speed Triple 1200 RS ook over een instelbare stuurdemper, voor een soepel en voorspelbaar rijgedrag in elke situatie, en een paar Brembo Stylema-remklauwen met een MCS-hendel, voor onberispelijke remprestaties en een aanpasbaar remgevoel. Om de set-up compleet te maken, is de Speed Triple 1200 RS standaard uitgerust met Pirelli Diablo Supercorsa SP V3’s, met een bi-compound ontwerp voor optimale grip, stabiliteit en duurzaamheid.

30 jaar Speed Triple

Het nieuwe model ontleent zijn inspiratie aan het ontwerp-DNA van 30 jaar Speed Triple en behoudt de kenmerkende dubbele koplampen en enkelzijdige swingarm, die de moderne en agressieve styling van de motorfiets en zijn prestaties versterken.

Door het ontwerp te evolueren voor een nog sportievere look in 2025, verminderen het aluminium twin-spar frame en de lichtgewicht nieuwe wielen de gyroscopische krachten voor sneller indraaien en grotere wendbaarheid, waardoor je moeiteloos door de bochten scheurt, terwijl een nieuwe zadelkap de achterkant van de motorfiets scherper maakt.

Ondanks alle extra technologie en de elektronische vering is de Speed Triple nog steeds een van de lichtste motorfietsen in zijn klasse, met een rijklaargewicht van slechts 199 kg inclusief brandstof. Dit is mede te danken aan de nieuwe lithium-ion accu van de Speed Triple, die aanzienlijk lichter is dan een conventionele accu.

Rijtechnologie

De 2025-updates brengen ook nieuwe prestatie-elektronica die door de rijder kan worden geconfigureerd en onafhankelijk van de rijmodi kan worden ingesteld. Het nieuwe regelsysteem voor de voorwielophanging, dat input van de zesassige inertial measurement unit (IMU) gebruikt om de hellingshoek van de motorfiets te bepalen, biedt vier instelbare niveaus.

De motorremregeling kan worden aangepast aan de voorkeur van de rijder, als aanvulling op de instelbare gasmapping, waardoor rijders het motorgevoel kunnen afstemmen op hun eigen rijstijl en de omstandigheden.

Brake Slide Assist, dat alleen beschikbaar is in de Track-modus, optimaliseert de ABS-kalibratie voor circuitrijden door meer slip van het voorwiel en meer lift van het achterwiel toe te staan. Dit maximaliseert de prestaties op het circuit en minimaliseert het gevoel van opdringerigheid, terwijl het tegelijkertijd een veiligheidsnet biedt in geval van onverwachte omstandigheden.

Met vijf verschillende rijmodi (Rain, Road, Sport, Track, Rider), Optimised Cornering ABS en schakelbare Optimised Cornering Traction Control, en de standaard Triumph Shift Assist up-and-down quickshifter, beschikt de Speed Triple over alle geavanceerde eigenschappen om onder alle omstandigheden maximale prestaties en veiligheid te bieden

Het ontwerp van het 5″ tft-scherm biedt directe toegang tot alle belangrijke informatie, die wordt bediend met de intuïtieve 5-weg joystick en schakelaars met achtergrondverlichting. Het standaard My Triumph-connectiviteitssysteem maakt stapsgewijze navigatie en bediening van telefoon en muziek mogelijk.

Er is volledig instelbare cruisecontrol voor langere ritten en een nieuwe noodremwaarschuwing activeert een hoogfrequente flits van het remlicht om andere weggebruikers te waarschuwen bij hard en snel afremmen.

Het contact, stuurslot en de tankdop van de Speed Triple 1200 RS zijn voorzien van sleutelloze bediening. Voor extra veiligheid kan de draadloze functie met één druk op de knop worden uitgeschakeld.

Prijzen en beschikbaarheid

Klanten kunnen kiezen uit drie opvallende kleuren, waaronder Jet Black, of de premium opties Granite en Diablo Red, en Granite en Performance Yellow, alle met opvallende nieuwe graphics. Met meer dan 25 verkrijgbare originele Triumph-accessoires kunnen eigenaren de Speed Triple helemaal naar hun hand zetten. Prijzen beginnen vanaf € 22.695,-. De motoren staan vanaf april 2025 bij de dealers.

Technische gegevens 2025 Triumph Speed Triple 1200RS

MOTOR EN TRANSMISSIE 
TypeVloeistofgekoelde, 12-kleppen, DOHC, 3-in-lijn
Cilinderinhoud1.160cc
Boring90,0 mm
Slag60,8 mm
Compressie13,2:1
Maximaal vermogen183 pk (134,6 kW) bij 10.750 tpm
Maximaal koppel128 Nm bij 8.750 tpm
BrandstofsysteemSequentiële meervoudige elektronische brandstofinspuiting met elektronische gasklepregeling
UitlaatRoestvaststalen 3-in-1-kopsysteem met onderhangende primaire demper en aan de zijkant gemonteerde secundaire demper
EindaandrijvingX-ring ketting
KoppelingNatte multiplaat, slip & assist
Versnellingsbak6 versnellingen
  
CHASSIS 
FrameAluminium Twin Spar met aangeschroefd aluminium subframe
SwingarmAluminium, enkelzijdig
VoorwielGegoten aluminium, 17 x 3,50 in
AchterwielGegoten aluminium, 17 x 6,00 in
VoorbandPirelli Diablo Supercorsa SP V3 – 120/70ZR17 58W
AchterbandPirelli Diablo Supercorsa SP V3 – 190/55ZR17 75W
VoorveringÖhlins 43 mm volledig instelbare USD-vork, 120 mm veerweg, SmartEC3 OBTi-systeem elektronische ingaande/uitgaande demping
AchterveringÖhlins monoshock RSU met overbrenging, veerweg achterwiel 120 mm, SmartEC3 OBTi-systeem elektronische ingaande/uitgaande demping
VoorremDubbele zwevende 320mm-remschijven, Brembo Stylema monoblockremklauwen, OC-ABS, Brembo MCS radiale hoofdremcilinder
AchterremEnkele 220mm-schijf, Brembo dubbele zuigerremklauw, OC-ABS
Instrumentenpaneel5″ kleuren tft-scherm
  
AFMETINGEN EN GEWICHT 
Lengte2.090 mm
Breedte (stuur)810 mm
Hoogte zonder spiegels1.085 mm
Zithoogte830 mm
Wielbasis1.445 mm
Balhoofdhoek23,9°
Naloop104,7 mm
Rijklaargewicht199 kg
Brandstoftank15,5 liter
  
SERVICE 
Service-interval16.000 km / 12 maanden (wat het eerst wordt bereikt) en standaard 2 jaar fabrieksgarantie
  
VERBRUIK EN EMISSIES (EU) 
Brandstofverbruik5,5 l/100 km
Uitstoot127 g/km
EURO 5+ 

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws