De markt van motoren en scooters toonde na een moeilijke start van 2017 in de maand maart een herstel. In die maand was er sprake van een kleine groei van 0,4%. In het hele eerste kwartaal van 2017 gerekend was er echter sprake van een daling van 10,8%. De Belgische markt van bromfietsen kende daarentegen een goede eerste drie maanden: daar was er een groei van 16,3% te zien.
De start van 2017 is voor de Belgische sector van motoren en scooters moeilijk geweest met in januari en februari een krimp en pas in maart weer een kleine groei. Dat is onverwacht omdat verscheidene importeurs meldden in januari een goed Motorsalon te hebben gehad. Een verklaring voor de daling is onder meer de invoering van de Euro 4 norm voor motoren in 2017. Motoren die daar niet aan voldeden werden eind 2016 al ingeschreven. Dat betekent dat er een verschuiving van begin 2017 naar de laatste maanden van 2016 is geweest. Het effect van het Salon laat zich altijd pas in het voorjaar voelen omdat de meeste bestellingen pas dan uitgeleverd worden. In de eerste drie maanden van dit jaar zijn er 5.535 nieuwe motorfietsen en scooters ingeschreven, een daling van zo’n 10% vergeleken met dezelfde periode in 2016.
België is niet het enige land waar de start van het nieuwe jaar moeilijk is geweest voor de motor- en scootermarkt. In de ons omringende landen was een zelfde ontwikkeling te zien. In Duitsland bijvoorbeeld was er na twee maanden met een daling in maart ook sprake van een herneming.
Positief is dan weer dat de markt van bromfietsen voor het eerst sinds jaren groeit, met 16,3%. In het eerste kwartaal werden er in ons land 3.274 nieuwe bromfietsen ingeschreven, 1.508 bromfietsen in de categorie A (met een maximum snelheid van 25 km/uur) en 1.766 in de categorie B (met een maximum snelheid van 45 km/uur).
Niet eenduidig
In zo goed als alle gangbare segmenten van de markt van motoren en scooters was er sprake van een daling. Opvallend is wel dat het segment ‘basic/roadster’ een groei van zo’n 10% kent. Voor de meer op sportgebruik gerichte niches ‘enduro’ en ‘trial’ tekende men ook een groei op. In de top tien van de meest ingeschreven merken en modellen is het beeld niet eenduidig. Op te merken is dat merken met nieuwigheden goed scoren. Een ‘duur’ merk als BMW groei licht en is marktleider. Een budgetmerk als SYM gaat er dan weer op achteruit, terwijl Kymco – ook een budgetmerk – een vooruitgang boekt. Bij de best verkochte modellen scoort BMW sterk. Het Duitse merk neemt de eerste drie plaats in de modellen-toptien in. Opmerkelijk zijn de grote verschillen in die rangschikking: zes vooral zware motoren (900 cc en méér) gevolgd door vier 125 cc scooters. Bij de bromfietsen is SYM zowel in de categorie A als in de categorie B marktleider.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven