Na de recente aankondiging van de 2023 motocross line-up maakt Kawasaki nu ook de prijzen bekend. Speerpunt van het aanbod KX-modellen is de vernieuwde KX250. Deze kwartliter MX2 machine heeft door de jaren heen zichzelf keer op keer bewezen als een zeer succesvolle crosser en is voor 2023 nóg verder fijn geslepen. De belangrijkste veranderingen zijn die in het motorblok. In- en uitlaattraject ondergingen verschillende vernieuwingen met als resultaat meer vermogen, koppel en betrouwbaarheid. Verder zijn er een langere eerste versnelling en bredere achterband voor meer tractie om het gestegen vermogen volledig te kunnen benutten.
Naast de nieuwe KX250 maken de KX450, KX85-I, KX85-II, KX65 en de KLX110 het motocross aanbod voor 2023 compleet. Met deze 6 modellen is er dus een KX voor elk niveau.
- KX450: € 9.599,-
- KX250: € 9.299,-
- KX85-II: € 5.399,-
- KX85-I: € 5.199,-
- KX65: € 4.199,-
- KLX110: € 3.299,-
De volledige 2022/2023 van Kawasaki vindt u hier: Kawasaki motoren prijslijst 2022 Nederland
Vanaf eind juli 2022 zijn deze nieuwe modellen beschikbaar bij de Kawasaki motocross dealers.
2023 Kawasaki KX250 Highlights
De belangrijkste veranderingen zijn die in het motorblok. In de cilinderkop zijn de inlaatkleppen smaller geplaatst (van 37 mm naar 35,5 mm), wat in combinatie met een grotere speling bij de klepzittingen zorgt voor een efficiëntere cilindervulling en een betere verbranding voor meer piekvermogen. Hiernaast is de inlaat vlakker en is de upstream-injector verplaatst naar de onderzijde van de inlaat. De kleppen zelf zijn kleiner geworden wat bijdraagt aan een hogere betrouwbaarheid.
Een langere uitlaatbocht (457 mm naar 557 mm) zorgt voor meer koppel in het lage en middelhoge toerengebied, terwijl ontstekingstiming opnieuw afgesteld is op de veranderingen in het motorblok. Verder is er een langere eerste versnelling en is ook de tweede versnelling aangepast voor een soepelere overgang.
Ook de vering werd verder verfijnd. De herziene oliehoogte in de voorvork draagt bij aan de geoptimaliseerde veerkarakteristiek. Aan de achterzijde is de vering nu voorzien van een hardere compressiedemping welke bijdraagt aan veerprestaties zonder dat dit ten koste gaat van het rijcomfort.
Andere verbeteringen aan het chassis zijn de 10mm bredere achterband voor betere tractie. De voetsteunen zijn 5 mm breder geworden en 3 mm naar achteren geplaatst voor een betere grip en meer gevoel waardoor het makkelijker is om meer druk uit te oefenen. De montagepunten van de voetsteunen zijn van aluminium, waar deze voorgaande jaren nog van staal waren. Samen met andere gewicht besparende maatregelen in de vering compenseren deze het extra gewicht van de bredere achterband.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven