Skip to main content

Suzuki onderstreept opnieuw de veelzijdigheid van het nieuwe 800 cc platform, want na de GSX-8S, V-STROM 800 en V-STROM 800DE presenteert Suzuki met de gloednieuwe GSX-8R de vierde motorfiets op dit platform. Met de GSX-8R presenteert Suzuki een nieuwe opwindende kijk op de supersport, met als basis de inmiddels geliefde 776 cc parallel twin. Met het model richt Suzuki zich op klanten van alle leeftijden en ervaringsniveaus. De machine is ook beschikbaar in een variant voor A2-rijbewijshouders.

De nieuwe Suzuki GSX-8R voegt zich bij de GSX-S-serie. De machine combineert een Superbike-look die direct rijplezier oproept met aansprekende sportprestaties, maximale wendbaarheid en geoptimaliseerd comfort. De GSX-8R deelt veel technologie met de GSX-8S, maar er bestaan grote verschillen op het gebied van zitpositie en het rijwielgedeelte.

‘The New Standard of Sport’

De GSX-8R is ontwikkeld volgens het ‘The New Standard of Sport’-principe, gericht op het bieden van toegankelijke performance en maximaal rijplezier gecombineerd met aantrekkelijke supersportstyling. De motorfiets is geschikt voor uiteenlopende ritten, van een korte trip door de stad tot een opwindende rit over kronkelende bergwegen – mét of zónder passagier. De harmonieuze combinatie van Suzuki’s 776 cc parallel twin-motor met een geoptimaliseerde chassisindeling biedt de rijder alle ingrediënten om tijdens elke rit te genieten van maximale controle en rijplezier.

In een notendop

Kenmerkend voor de nieuwe Suzuki GSX-8R zijn de parallel twin, een robuust frame, een apart clip-on-stuur van gesmeed aluminium, de uniek gevormde aluminium swingarm, de upside-down voorvork, dubbele schijfremmen vóór met radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers, LED-verlichting rondom en een multifunctioneel TFT kleurendisplay. Het elektronicapakket is bijzonder omvangrijk, met systemen als Suzuki Drive Mode Selector, Suzuki Traction Control System, een Bi-directional Quickshifter en het Ride-by-Wire Electronic Throttle System.

776 cc parallel-twin

Net als de Suzuki GSX-8S maakt de GSX-8R gebruikt van de 776 cc grote parallel-twin. Dit blok biedt een aansprekende balans tussen een soepele, controleerbare vermogensafgifte vanuit lage toerentallen en het plezierige gevoel van een motorfiets die graag in de toeren klimt. De 270°-krukasconfiguratie staat garant voor een soepel rijgedrag met een overvloed aan koppel. Bijkomend voordeel: een zeer prettige roffel. Het motorkarakter en de sound is zelfs vergelijkbaar met die van een V-twin. Het maximale vermogen van de vloeistofgekoelde tweecilinder komt uit op 61 kW (82,9) pk bij 8.500 toeren per minuut. Het maximale koppel van 78 Nm is voorhanden bij 6.800 toeren per minuut. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 23,8 kilometer per liter (WMTC). Ook is er een 35 kW variant beschikbaar voor A2-rijbewijshouders.

Diverse rijassistentie-systemen

De nieuwe Suzuki GSX-8R beschikt standaard over Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.). Dit pakket aan rijassistentie-systemen ondersteunt de rijder beter bij het afstemmen van de prestaties op de omstandigheden van de rijomgeving, de wegomstandigheden of de gewenste rijstijl. De GSX-8R heeft onder meer Suzuki Traction Control System (STCS) met 3 rijmodi (+ OFF) en ook het elektronische Ride-by-wire gasklepbedieningssysteem voor een meer natuurlijke gasrespons die getrouw reageert op de intentie van de rijder. De GSX-8R is standaard voorzien van Suzuki’s Bi-directionele Quick Shift-systeem voor sneller, soepeler en zekerder schakelen zonder tijdens het rijden de koppelingshendel te bedienen.

Starten en wegrijden is kinderlijk eenvoudig. Met Suzuki Easy Start Systeem start de motor met één snelle druk op de startknop. Suzuki’s Low RPM Assist-functie helpt daarnaast om het stationaire toerental van de motor op peil te houden, voor soepel en gemakkelijk wegrijden. ABS zorgt voor een stabieler remgedrag doordat het voorkomt dat de wielen blokkeren, zelfs bij hard remmen. De reminstallatie vóór bestaat uit dubbele radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers die zich vastbijten op schijven van 310 mm. Achter heeft de GSX-8R een remschijf van 240 mm met enkele remklauw.

Een oerdegelijke basis

Slank, compact, licht: het rijwielgedeelte van de GSX-8R staat garant voor maximale wendbaarheid. Ten opzichte van de GSX-8S heeft de R-variant een apart stuur met clip-ons gemaakt van gesmeed aluminium dat bijdraagt aan positieve controle en een sportieve rijpositie. De lagere, meer voorwaartse plaatsing van de clip-ons zorgt ervoor dat de rijder over het stuur kan leunen, helemaal klaar voor actie. Dit maakt sportieve ritten des te leuker. De lange wielbasis zorgt voor een goede balans in de rechtuit stabiliteit en de wendbaarheid. Dankzij de compacte afmetingen van de machine heeft Suzuki het heuppunt van de rijder ver naar voren gepositioneerd. Hierdoor kan de rijder zijn gewicht naar voren verplaatsen en de GSX-8R gemakkelijker besturen bij het nemen van krappe bochten.

Banden en wielophanging

Dunlop SPORTMAX Roadsport 2-banden zorgen voor maximale controle op de weg, ook bij sportievere ritten. De voorband heeft de maat 120/70ZR17M/C en de achterband 180/55ZR17M/C. De motorfiets heeft verder lichtgewicht aluminium wielen voor een zo laag mogelijk onafgeveerd gewicht. De GSX-8R heeft ook een Upside-down voorvork van Hitachi Astemo (SHOWA) SFF-BP* (Separate Function Fork – Big Piston). Deze opstelling vermindert niet alleen het gewicht, maar beschikt ook over stabiele dempingseigenschappen die de vering geschikt maakt voor zowel sportief rijden als langeafstandsritten. Achter heeft het model Hitachi Astemo (SHOWA) monoshock-wielophanging met instelbare veervoorspanning. Dat is een wezenlijk verschil ten opzichte van de GSX-8S die rondom gebruik maakt van KYB-wielophanging. Net als de 8S maakt de 8R gebruikt van een lichtgewicht aluminium swingarm.

Design Suzuki GSX-8R

Het creëren van de perfecte sportmotor voor het volgende tijdperk begon met een slank en compact motorblokontwerp. Dit bespaart namelijk de nodige ruimte waardoor de ontwerpflexibiliteit sterk toeneemt. Het resultaat is een zeer effectieve chassisgeometrie, een optimale rijpositie en een zeer slanke motorfiets. De Suzuki GSX-8R valt op dankzij zijn sportief vormgegeven kuipwerk, waarbij het front is geïnspireerd op dat van de iconische GSX-R. Net als de GSX-8S zijn de lichtunits boven elkaar geplaatst.

De zijspiegels zijn op de voorkuip gemonteerd om de aerodynamische prestaties en bescherming tegen de wind te verbeteren. Bij de GSX-8S zijn deze op het stuur gemonteerd. Zowel vóór als achter past Suzuki LED-verlichting toe. De slanke LED-knipperverlichting is fraai verwerkt naast het kuipwerk. Het voorspatbord van de GSX-8R wordt standaard in kleur gespoten.

Groot 5-inch TFT-kleurendisplay

Suzuki rust de GSX-8R standaard uit met een multifunctioneel 5-inch kleuren-TFT-display dat ongeacht de lichtinval duidelijk afleesbaar is. De ergonomische lay-out van de bedieningsschakelaars links op het stuur zorgen ervoor dat de rijder alle functies kan bedienen, ook onderweg. De toerenteller van het 5-inch kleuren-TFT-display fungeert ook als programmeerbare schakelindicator, die knippert wanneer de motor het ingestelde toerental bereikt. Het scherm heeft bovendien een automatisch of handmatige dag- of nachtinstelling.

Drie aantrekkelijke kleuren

Suzuki levert de GSX-8R in drie aantrekkelijke kleuren, te beginnen bij Metallic Triton Blue (YSF). Deze kleur vertegenwoordigt niet alleen de merkidentiteit van de supersport van Suzuki, maar geeft ook een sportieve look die prestaties, snelheid en wendbaarheid symboliseert. De GSX-8R is ook verkrijgbaar in Metallic Mat Sword Silver (QKA) en Metallic Mat Black (YKV).

6 jaar garantie

De nieuwe Suzuki GSX-8R wordt net zoals elke andere motorfiets van Suzuki geleverd met 6 jaar garantie. Suzuki maakt op een later moment meer bekend over de prijzen en de beschikbaarheid van accessoires en accessoire pakketten.

Specificaties Suzuki GSX-8R

  • Lengte: 2.155 mm
  • Breedte: 770 mm
  • Hoogte: 1.135 mm
  • Wielbasis: 1.465 mm
  • Bodemvrijheid: 145 mm
  • Zithoogte: 810 mm
  • Rijklaar gewicht: 205 kilogram
  • Motortype: 4-takt, vloeistofgekoeld, DOHC, parallel twin
  • Boring x slag: 84 x 70 mm
  • Motorinhoud: 776 cc
  • Compressieverhouding: 12,8:1
  • Brandstofsysteem: injectie
  • Startsysteem: elektrisch
  • Smering: wet sump
  • Transmissie: 6-versnellingsbak
  • Voorwielophanging: telescopisch, schroefveren, oliegevuld
  • Achterwielophanging: swingarm, schroefveer, oliegevuld
  • Balhoofdhoek/naloop: 25° / 104 mm
  • Remmen voor: dubbele schijf
  • Remmen achter: enkele schijf
  • Voorband: 120/70ZR17M/C (58W)
  • Achterband: 180/55ZR17M/C (73W)
  • Brandstoftank: 14 liter
  • Oliecapaciteit: 3,9 liter
  • Brandstofverbruik: 23,8 km/l (WMTC)
  • CO2-uitstoot: 99 g/km (WMTC)

(Getoond model op persfoto’s betreft versie met Noord-Amerikaanse specificaties, inclusief afwijkende verlichting achter)


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws