Skip to main content

Nieuw: Alles over de 2024 Honda CBR650R

De CBR650R evolueert zijn op racing geïnspireerde stijl met een agressieve update van koplamp tot achterlicht. Een gloednieuw 5-inch TFT-scherm biedt Honda RoadSync-connectiviteit, te bedienen met een vereenvoudigde 4-wegs tuimelschakelaar. Een nieuw ontwerp dat zeer gebruiksvriendelijk is.

De motorprestaties zijn ongewijzigd met 70 kW vermogen en 63 Nm koppel, met A2 optie. De CBR650R – naast de naakte CB650R – zal de eerste Honda zijn die wordt aangeboden met de optie van Honda E-Clutch technologie, die de rijder de keuze biedt om de koppeling automatisch te bedienen door simpelweg het schakelpedaal te gebruiken. De chassisspecificaties omvatten Showa SFF-BP USD vorken, dubbele radiaal gemonteerde voorremklauwen met vier zuigers en een bandencombinatie van 120/70-ZR17 en 180/55-ZR17.

Model Overzicht

Voor 2024 hebben de stijlvolle lijnen van de CBR650R een frisse look gekregen en een nieuwe koplamp, kuip, zadel van de rijder/passagier, achterkant en achterlicht geven de motor meer sportieve energie.

Een nieuw 5-inch TFT-kleurenscherm is optisch gelaagd voor een goede leesbaarheid op heldere dagen en is voorzien van Honda RoadSync-connectiviteit. Bediend door een nieuwe, gebruiksvriendelijke 4-weg tuimelschakelaar aan de linker stuurhelft (ook met achtergrondverlichting) kan de rijder nu genieten van turn-by-turn navigatie op het scherm en andere smartphone-functies.

De prestaties van de viercilindermotor zijn ongewijzigd; 70 kW piekvermogen met 63 Nm zijn leuke cijfers om mee te spelen en de klassieke ‘pick-up’ van de 4-in-lijn en het hoogtoerige topvermogen zijn aloude Honda visitekaartjes. Voor A2 rijbewijshouders is er een 35kW optie beschikbaar.

De nieuwe Honda E-Clutch, die als optie leverbaar is op de CBR650R, maakt het voor de rijder overbodig om de koppelingshendel te gebruiken om op of af te schakelen.

Het chassis is als vanouds en een perfect pakket voor in de stad of op een kronkelige weg. Een stalen diamond frame zorgt voor de nodige stijfheid, terwijl de 41mm Showa SFF-BP USD voorvork en Showa achterschokdemper voor een hoogwaardige schokdemping zorgen. Radiaal gemonteerde remklauwen met vier zuigers werken met zwevende remschijven van 310 mm en op de gegoten aluminium wielen passen banden van 120/70-ZR17 en 180/55-ZR17 voor en achter.

De 2024 Honda CBR650R zal verkrijgbaar zijn in twee kleuropties:

  • Grand Prix Red Tricolour
  • Matt Gunpowder Black Metallic

Het artikel gaat onder de foto’s verder

Styling & Uitrusting

  • Sportieve styling evolueert; agressief en gevormd voor snelheid
  • Nieuw 5-inch TFT-kleurenscherm met Honda RoadSync-connectiviteit voor turn-by-turn navigatie op het scherm en toegang tot andere smartphone-functies.
  • Nieuwe, vereenvoudigde schakelaarbediening aan de linker stuurhelft, eenvoudig in gebruik en ‘s nachts verlicht
  • Alle verlichting LED, met nieuwe koplamp en achterlicht

Chassis

  • 41 mm Showa Seperate Function Big Piston (SFF-BP) USD voorvork
  • Radiaal gemonteerde vierzuigerremklauw en zwevende remschijf
  • 120/70-ZR17 voor- en 180/55-ZR17 achterband

Motor

  • 70 kW piekvermogen, 63 Nm piekkoppel,
  • Versie 35 kW voor A2-rijbewijs mogelijk
  • Honda Selectable Torque Control (HSTC)

De milieuefficiëntie, die voldoet aan EURO5, is bijgewerkt met herzieningen aan de ECU en katalysator en de toevoeging van een OBD2-2 sensor.

Honda E-Clutch

  • De eerste technologie ter wereld die de rijder in staat stelt te starten, te stoppen en te schakelen zonder de koppelingshendel te gebruiken – alleen de gashendel is nodig.
  • Als optie verkrijgbaar bij nieuwe modellen; het systeem voegt 2 kg toe aan het drooggewicht
  • Honda E-Clutch maakt ook normale bediening van de koppelingshendel mogelijk
  • Zorgt voor meer plezier en flexibiliteit in een breed scala aan rijscenario’s, voor een ‘next level’ rijervaring

Honda E-Clutch combineert elementen van de technologie en prestaties van quickshifters, handmatig bediende koppelingen en de unieke Dual Clutch Transmission-technologie tot een unieke mix, waardoor je een geheel nieuw type van rijervaring voor elk type rijder, van beginner tot expert, krijgt. De koppelings- en transmissiehardware zelf verschillen niet van een conventionele motorfiets en het ultracompacte systeem weegt slechts 2 kg.

In de bediening is de Honda E-clutch de eenvoud zelve, omdat het koppelingshendel niet meer gebruikt hoeft te worden om op of terug te schakelen. De rijder hoeft alleen maar het schakelpedaal te bedienen voor supersnelle, consistente schakelmanoeuvres, wat sportief rijden extra plezier geeft. Het koppelingshendel is ook niet nodig bij het wegrijden of stoppen. Het systeem, dat actief wordt zodra de motor wordt ingeschakeld, regelt soepel beide scenario’s en voorkomt dat de motor afslaat tijdens het rijden, wat extra gemak en gemoedsrust biedt bij het rijden in de stad waarbij vaak moet worden gestart en gestopt.  

Naast plezier en gemak biedt Honda E-Clutch ultieme flexibiliteit. Als de rijder dat wenst, kan hij het koppelingshendel op elk moment normaal bedienen. Wanneer het koppelingshendel wordt gebruikt, zal het Honda E-Clutch systeem na minder dan een seconde boven een bepaald toerental opnieuw activeren; na 5 seconden bij lagere toerentallen. Mocht de rijder het systeem voor een bepaalde rit willen uitschakelen, dan kan dat ook via de schakelaar op het linkerhandvat. De omschakeling naar handmatige bediening wordt aangegeven met een letter ‘M’ op het instrumentenpaneel.

Met Honda E-Clutch kan de bestuurder ook een ‘bedieningsgevoel’ selecteren om de kracht in te stellen die nodig is op het schakelpedaal te bedienen. Er zijn drie instellingen beschikbaar: HARD, MEDIUM en SOFT, die elk onafhankelijk kunnen worden gekozen voor op- en terugschakelen. De technologie adviseert de rijder ook om terug te schakelen – via een symbool op het instrumentenpaneel – als het detecteert dat de motorfiets bij een bepaalde snelheid in een hoge versnelling staat.

Honda E-Clutch regelt het in- en uitschakelen van de koppeling op basis van parameters zoals de rijsnelheid, de openingshoek van het gashendel, het motortoerental, de druk op het schakelpedaal, de hoek van de reductie van de koppelingsmotor, het toerental van de tussenas van de motor en de stand van de versnelling. De koppeling wordt bediend door een actuator met twee motoren die zich in het rechter motorcompartiment bevinden. Wanneer de koppeling wordt in- of uitgeschakeld, worden ook het ontstekingstijdstip en de brandstofinspuiting van de motor geregeld, wat resulteert in soepel en schokvrij schakelen in elke situatie. 

Technische specificaties 2024 Honda CBR650R

MOTOR
MotortypeVloeistofgekoelde vier-in-lijn DOHC, 16 kleppen
Inhoud649 cc
Boring x Slag67 x 46 mm
Compressieverhouding11,6:1
Max. vermogen70 kW (95,8 pk) @ 12.000 tpm
Max. koppel63 Nm @ 9.500 tpm
Oliecapaciteit2,7 liter
BENZINESYSTEEM
InjectiePGM-FI
Tankinhoud15,4 liter
Verbruik4,9 liter per 100 km (20,4 km/l)
ELEKTRISCH SYSTEEM
StarterElektrisch
Accucapaciteit12 V – 8,6 AH
ACG-output370 W
AANDRIJVING
KoppelingNatte multiplaatkoppeling
Transmissiezes versnellingen
EindaandrijvingKetting
FRAME
TypeStalen diamantframe
CHASSIS 
Afmetingen (L x B x H)2.120 x 750 x 1.145 mm
Wielbasis1.450 mm
Balhoofdhoek25,5⁰
Naloop100 mm
Zadelhoogte810 mm
Grondspeling130 mm
Rijklaargewicht207 kg – 209 E-clutch
VERING
Type voor41 mm Showa Separate Function Fork Big Piston (SFF-BP) UPSD voorvork
Type achterMonoshock met 10-traps instelbare veervoorspanning, 43,5 mm slag
WIELEN
Voorband120/70R17 (58W)
Achterband180/55R17 M/C (73W)
Velgen voorAluminium spaakvelg
Velgen achterAluminium spaakvelg
REMMEN
RemsysteemTweekanaals ABS
Type voor310 mm dubbele remschijf
Type achter240 mm enkele remschijf
ELEKTRONICA
Instrumenten5-inch TFT-kleurenscherm met Honda RoadSync, digitale snelheidsmeter, toerenteller met digitaal staafdiagram, dubbele dagteller, brandstofmeter met digitaal staafdiagram, versnellings- en opschakelindicator, digitale klok
Koplamp en achterlichtLED

Alle specificaties zijn onder voorbehoud en onderhevig aan veranderingen zonder mededeling.

De opgegeven cijfers zijn het resultaat van metingen door Honda onder gestandaardiseerde testomstandigheden zoals voorgeschreven door WMTC. De tests werden uitgevoerd op de rollenbank met een standaardversie van het voertuig met één rijder en geen verdere uitrusting. Het eigenlijke verbruik kan variëren afhankelijk van hoe je rijdt, hoe je het voertuig onderhoudt, het weer, de baanconditie, bandendruk, installatie van accessoires, bagage, gewicht van rijder en passagier en andere factoren

Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws