Suzuki trekt het doek van een volledig nieuwe adventure bike in het jaar dat de V-STROM 20 jaar op de markt is. De V-STROM 800DE met paralleltwin-motorblok is een uitbreiding van de Adventure Sport-range van Suzuki. De gloednieuwe motorfiets biedt energieke prestaties, een uiterst goede controle en uitgebreide elektronische rijdersondersteuning. De nieuwe Suzuki V-STROM 800DE wordt begin 2023 bij de dealers verwacht. De prijs wordt later bekendgemaakt.
- 776 cc paralleltwin met 270°-ontstekingsinterval, gepatenteerde Suzuki Cross Balancer en standaard Bi-directional Quickshifter
- Ook standaard met rijmodi, instelbare ABS en Traction Control inclusief Gravel-modus (G-mode)
- Framegeometrie gericht op controle en comfort, instelbare SHOWA-voor- en achtervering
- LED-verlichting, in hoogte verstelbaar windscherm en handkappen
- Kleuren-TFT-display van 5 inch met USB-aansluiting en functie voor pop-upwaarschuwingen
Uitbreiding V-STROM-familie
De Suzuki V-STROM 800DE is de nieuwe aanwinst in Suzuki’s Adventure Sport-range, met toonaangevende techniek, excellente prestaties zowel on- als off-road en een zeer uitgebreide standaarduitrusting. Dit volledig nieuwe model komt tussen de V-STROM 650 en de vernieuwde V-STROM 1050 en heeft eigenschappen die aantrekkelijk zijn voor zowel ervaren als beginnende motorrijders met een A2-rijbewijs.
De basis voor de Suzuki Adventure Sport-range is al twee decennia geleden, in 2002, gelegd met de V-STROM 1000. In het adventure tourer-segment trok die direct veel liefhebbers door zijn fijne rijeigenschappen, uitgebreide uitrusting en innovatieve techniek. In 2004 volgde de eerste generatie van de vermaarde Suzuki V-STROM 650. Samen met de in 2022 vernieuwde V-STROM 1050 behoort die op dit moment tot de bestsellers van Suzuki. Tot op de dag van vandaag zijn er wereldwijd 440.000 V-STROM-modellen verkocht.
De Suzuki V-STROM 800DE heeft een gloednieuwe paralleltwin van 776 cc, een stijf en licht frame en de langste veerwegen binnen de V-STROM-familie. Dit nieuwe model is boven de V-STROM 650 gepositioneerd en levert wendbaarheid en behendigheid om moeiteloos haarspeldbochten te nemen en vol vertrouwen ook buiten de gebaande wegen te rijden.
Designconcept ‘Adventure of a New Era’
De nieuwe adventure tourer is ontworpen volgens het designconcept ‘Adventure of a New Era’. Het is Suzuki’s designtaal van de toekomst, met een knipoog naar de styling van Suzuki-crossers uit het verleden. Het uitgangspunt van ‘Adventure of a New Era’ is het creëren van avontuurlijk ogende motorfietsen die zeer breed inzetbaar zijn, terwijl de vormgeving trouw blijft aan het erfgoed van de V-STROM en aan de Suzuki-designtraditie. De V-STROM 800DE heeft een aantrekkelijke, radicaal nieuwe en moderne look.
Zijn scherpe, nieuwe ‘snavel’ staat hoger en verder weg van het grote 21-inch voorwiel, zodat hij zijn competentie om door te gaan waar het asfalt ophoudt visueel onderstreept. Zijn kenmerkende, hexagonale LED-koplampunit accentueert het slanke, lichte en compacte voorkomen van de voorzijde, waarin ook direct de stevige goudkleurige upside-downvoorvork in het oog springt.
Het zadel van de Suzuki V-STROM 800DE is ontworpen voor optimaal comfort op lange toertochten en rijden op onverharde wegen. Het zadel geeft alle bewegingsvrijheid, ook voor de passagier, zelfs wanneer de optionele top- en zijkoffers zijn gemonteerd. Het korte windscherm maximaliseert het zicht en de bescherming bij rijden op landwegen en gravelpaden. Het scherm is bovendien in drie standen instelbaar, in stappen van 15 mm.
Standaard is de V-STROM 800DE uitgerust met handkappen, brede voetsteunen met rubberen blokken, een bagagedrager met geïntegreerde passagiershandvatten, radiatorbescherming en een kunststof carterbeschermplaat.
Nieuwe paralleltwin en transmissie
De V-STROM 800DE wordt aangedreven door Suzuki’s gloednieuwe 776 cc paralleltwin met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder. Het maximumvermogen bedraagt 62 kW (84,3 pk) bij 8.500 toeren per minuut, maar er is ook een versie van 35 kW (47,5 pk) voor A2-rijbewijshouders.
De nieuwe tweecilinder met Euro5-emissienorm heeft een lange boring-slagverhouding voor de perfecte balans tussen een soepele en controleerbare vermogensafgifte bij elk toerental. Ook biedt deze motor een krachtig koppel van 78 Nm bij 6.800 toeren per minuut. Vanaf circa 3.000 toeren per minuut is al zo’n 95 % van dat koppel beschikbaar.
Suzuki rust de nieuwe krachtbron uit met 270°-krukas, omdat het ontstekingsinterval daarvan garant staat voor een soepel rijgedrag met een overvloed aan koppel en positieve tractie in combinatie met een prettig klinkende roffel. De sound en het motorkarakter zijn vergelijkbaar met die van een V-twin.
Primeur: Suzuki Cross Balancer
Het gepatenteerde Suzuki Cross Balancer-mechanisme garandeert een bijzonder soepel rijgedrag, terwijl de krachtbron dankzij dit systeem lichter en compacter kan worden geconstrueerd. De twee door de krukas aangedreven balansassen – onder een hoek van 90 graden gemonteerd – elimineren trillingen. Het systeem is uniek en voorbehouden aan Suzuki-motorfietsen. De balansas op gelijke hoogte met de krukas onderdrukt primaire trillingen van de zuiger in cilinder 1 en de balansas onder de krukas doet hetzelfde voor cilinder 2. De krukas met de kruktappen onder een hoek van 270 graden voorkomt secundaire motortrillingen.
De elektronische ‘ride-by-wire’ gasklepbediening verbetert de controle en geeft een betrouwbare gasrespons. Het karakter van de nieuwe paralleltwin kan worden aangepast met drie rijmodi via de Suzuki Drive Mode Selector (SDMS). Er is keuze uit rijmodus Active, Basic en Comfort. De paralleltwin is altijd gekoppeld aan een Bi-directional (up & down) quickshifter, waarmee schakelen met de volledig nieuwe zesversnellingsbak snel en trefzeker gaat.
Het Suzuki Clutch Assist System (SCAS) met slipperfunctie zorgt voor een lichte bediening van de koppeling en voorkomt een slippend of stuiterend achterwiel bij terugschakelen. Dankzij het Suzuki Easy Start System volstaat slechts één druk op de knop om de motor te starten. De functie Low RPM Assist zorgt ervoor dat het toerental van de motor licht wordt verhoogd bij het loslaten van het koppelingshendel om soepel vanuit stilstand weg te rijden, ook op een helling.
De grote tank met een inhoud van 20 liter maakt de V-STROM 800DE ideaal voor de langeafstandsritten. Met een gemiddeld brandstofverbruik van 4,4 l/100 km (WMTC) is er een riante actieradius van meer dan 400 km mogelijk tussen tankstops.
Rijwielgedeelte gericht op controle en comfort
Elk aspect van het rijwielgedeelte van de nieuwe Suzuki V-STROM 800DE is ontworpen voor een goede wendbaarheid en uitmuntende controle in een breed scala aan rijomstandigheden. Ook is veel aandacht besteed aan het comfort en aan het minimaliseren van vermoeidheid tijdens lange trips.
De bescheiden afmeting van de voorzijde naar de achterzijde maakt een ideale gewichtsverdeling en een optimale framegeometrie mogelijk, zowel voor het rijden op gravelwegen en paden als voor lange tochten op asfalt. Tegelijkertijd zorgt de slanke bouw ervoor dat de zitpositie is geoptimaliseerd.
De Suzuki V-STROM 800DE heeft een robuust stalen frame, een bijzonder gevormde lichtgewicht aluminium achterbrug, een 21-inch voorwiel en 17-inch achterwiel met spaken en SHOWA instelbare vering voor en achter met lange veerwegen van 220 mm voor off-road gebruik. Alles is specifiek ontworpen om een optimaal pakket te bieden voor elke rit. Het resultaat is een machine die bijzonder wendbaar is maar ook een uitstekende rechtuit-stabiliteit bij alle snelheden heeft.
De framegeometrie kenmerkt zich door een langere wielbasis, een grote balhoofdhoek, 220 mm grondspeling en een breed aluminium stuur. Dit alles zorgt voor een maximale stabiliteit en beheersbaarheid. Dankzij de uitgekiende rijpositie wordt het gewicht effectief verdeeld over de voor-en de achterzijde. Het riante zadel maakt het ook voor kortere rijders mogelijk om dicht op het stuur te zitten, wat de controle over de motorfiets optimaliseert. De zitpositie verbetert bovendien de stabiliteit bij het rijden met een passagier en top- en zijkoffers op de V-STROM 800DE.
Instelbare ABS en Traction Control met Gravel-modus
Suzuki rust de nieuwe V-STROM 800DE uit met een krachtig remsysteem, met dubbele remschijven voor met een diameter van 310 mm en een enkele remschijf achter van 260 mm. Het antiblokkeerremsysteem (ABS) is standaard in twee modi instelbaar. In modus 1 is er een minimale interventie. Die stand is daarom uitstekend geschikt voor het rijden op gravelpaden. Modus 2 is ideaal voor normale wegcondities. Met de Rear ABS Cancel Mode is het ABS op het achterwiel uit te schakelen voor de gewenste remcontrole op gravel en andere onverharde oppervlakken.
De V-STROM 800DE is uitgerust met het beproefde Suzuki Traction Control System (STCS). Dit systeem voorkomt dat het achterwiel doorslipt en geeft meer vertrouwen bij accelereren als er minder grip is. De interventiesnelheid van dit systeem is instelbaar via vier modi. Elke modus heeft invloed op de mate waarin het systeem wielspin toestaat. STCS is ook geheel uit te schakelen, bijvoorbeeld bij het rijden op gravelpaden.
Behalve de drie modi voor straatgebruik (+ OFF) biedt de tractiecontrole van de Suzuki V-STROM 800DE ook een speciale Gravel-modus (G-mode). In deze modus wordt het ontstekingstijdstip verlaat zodat er een beperkte hoeveelheid wielspin mogelijk is. Hierdoor blijft de motorfiets beheersbaar en biedt hij nog steeds de gewenste vermogensafgifte om onverharde wegen en paden met meer vertrouwen te verkennen.
TFT-display
De V-STROM 800DE is uitgerust met een 5-inch kleuren-TFT-display. Deze duidelijk afleesbare en hoogwaardige display levert real-time informatie over de status van de motor. De toerenteller doet tevens dienst als een programmeerbare schakelindicator, die knippert wanneer de motor het ingestelde toerental bereikt. De instelling van de schakelindicatie is mogelijk in stappen van 250 toeren per minuut tussen de 4.000 en 9.250 toeren per minuut. De bediening van de functies en de instellingen voor de elektronische assistentiesystemen gebeurt met de schakelaars links op het stuur.
Het TFT-scherm heeft nog een extra functie, waarin grote pop-upmeldingen en waarschuwingen getoond kunnen worden. Het scherm kan automatisch of handmatig tussen de daginstelling (wit) en nachtinstelling (zwart) schakelen voor een optimale afleesbaarheid op elk uur van de dag en in elke rijsituatie. Aan de linkerzijde van het multifunctionele dashboard is een 5-volt USB-aansluiting met een maximale stroomsterkte van 2 ampère ondergebracht voor het opladen van een navigatiesysteem of smartphone.
LED-verlichting
De uitgebreide standaarduitrusting omvat ook LED-verlichting. De koplamp speelt een essentiële rol in de styling van de voorzijde. De boven elkaar geplaatste lampen voor dim- en grootlicht (plus dagrijverlichtingsfunctie) zijn een kenmerk van de nieuwe designtaal van Suzuki. Door gebruik te maken van LED-technologie zijn de zeshoekige lampen uiterst compact gebleven. Het LED-achterlicht heeft een dubbele functie voor achterlicht en remlicht. Ook de richtingaanwijzers zijn voorzien van LED-verlichting.
Beschikbare kleuren
De Suzuki V-STROM 800DE is verkrijgbaar met keuze uit drie verschillende kleurcombinaties, stuk voor stuk met de expressie van een ‘futuristic off-road racer’. Iconisch is de combinatie geel-blauw, deze kleur – Champion Yellow – vormt een fraai contrast met de donkerblauwe zijpanelen.
Een andere optie is de combinatie van het grijze Glass Mat Gray en gele accenten aan de voorzijde. Beide kleuren zijn geïnspireerd op de rijke motorhistorie van Suzuki. De derde kleurcombinatie bestaat uit het zwarte Glass Sparkle Black en donkerblauwe zijpanelen. Daarmee oogt de V-STROM 800DE stoer en agressief.
De nieuwe Suzuki V-STROM 800DE wordt begin 2023 bij de dealers verwacht. De prijs wordt later bekendgemaakt.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven