Gloednieuwe Yamaha YZ450F crossmotor: lichter, sneller, gemakkelijker

Voor 2023 heeft Yamaha zijn aandacht gericht op de ontwikkeling van een gloednieuwe YZ450F die lichter, sneller en gemakkelijker te besturen is, en is ontworpen om zijn indrukwekkende erfgoed eer aan te doen. 

Het is bijna 50 jaar geleden dat Yamaha zijn allereerste wereldkampioenschap motorcross won en in de afgelopen halve eeuw hebben de Offroad Competition-modellen consequent hun winnende prestaties laten zien door zowat elke belangrijke FIM-motocross- en US Supercross-titel in de wacht te slepen met viertakt- en tweetaktmachines.

Gloednieuwe 2023 Yamaha YZ450F

Uitgerust met een lichter en krachtiger nieuwe motorblok, een nieuw ontwikkeld lichtgewicht chassis en splinternieuw ergonomisch kuipwerk, betekent de 2023 YZ450F een grote stap voorwaarts voor Yamaha’s toonaangevende motorcrosser.

Op elke motorfiets moeten de rijder en de machine in harmonie samenwerken om optimale prestaties te leveren, en dit geldt in het bijzonder voor een crossmachine waar een constante gewichtsverplaatsing is vereist bij het optrekken, remmen en nemen van bochten. Een succesvolle Offroad Competition-motor moet zich gedragen als een verlengstuk van het lichaam en de geest van de rijder, en daarom is het YZ450F-ontwikkelingsteam begonnen met de behoeften en verwachtingen van de rijder als primaire focus.

Op de rijder gericht ontwerp
In plaats van nieuwe technologie te introduceren omwille van de technologie, hebben de ontwerpers van Yamaha de rijder op de eerste plaats gezet en een rijdersgerichte aanpak gevolgd waarbij voortdurend de potentiële voordelen zijn geëvalueerd die elke nieuwe functie kon bieden aan een breed scala van rijders met verschillende vaardigheidsniveaus.

Het resultaat is een zeer competitieve crossmotor die zowel snel als leuk is om op elk type circuit te rijden, of de rijder nu een ervaren prof of een weekendracer is. Dit nieuwe model, dat 5% meer vermogen levert en slechts 109 kg weegt met een volle tank brandstof, is ontworpen om Yamaha’s positie als één van de toonaangevende merken in de motorcross opnieuw te bevestigen.

Gloednieuw YZ450F-motorblok: lichter, sneller, gemakkelijker.
Voor 2023 heeft het motorblok van de YZ450F een volledig nieuw ontwerp gekregen, waarbij elk onderdeel opnieuw is bekeken en geanalyseerd. Dit is de belangrijkste wijziging aan de krachtbron sinds de oorspronkelijke lay-out met omgekeerde cilinderkop in 2010 werd geïntroduceerd. Met een naar voren gerichte inlaat en uitlaat aan de achterkant levert deze unieke motorindeling een hoge mate van efficiëntie op. De posities van de airbox, brandstoftank en uitlaat en de naar achteren hellende cilinder dragen bij aan massacentralisatie.

2023 Yamaha YZ450F EU DPBSE crossmotor

Het gloednieuwe motorblok is lichter en duurzamer en is ontworpen om meer lineaire uitgangskarakteristieken te leveren voor een sterkere en betere trekkracht met verbeterde rijeigenschappen, waardoor het 2023-model gemakkelijker te berijden is bij alle toerentallen.

Nieuwe zuiger, lichtgewicht cilinder en nieuw ontworpen krukas
Het motorblok met omgekeerde cilinderkop profiteert van een geoptimaliseerde verbrandingskamer en een nieuw ontworpen zuiger, plus een lichter cilinderhuis dat het vermogen en het gedrag verbetert. Om een verhoging van het toerental van 500 tpm mogelijk te maken, is het nieuwe motorblok uitgerust met een uiterst precieze, wrijvingsarme nokkenasketting. Voor een efficiënter gebruik zijn de krukas en de drijfstang opnieuw ontworpen, en een lichtere glijlager vervangt het vorige naaldlagerontwerp. Een nieuw enkel balansgewicht heeft een nieuwe holle balansas en dit verbeterde lichtere ontwerp vermindert trillingen.

Luchtinlaat met groter volume
Voor 2023 is het zeer efficiënte, naar voren gerichte inlaatontwerp verder verbeterd door een nieuwe vorm van de inlaatpoort met een rechtere doorgang naar de cilinderkop en het gebruik van titanium inlaatkleppen met een grotere diameter van 39 mm, waardoor het luchtinlaatvolume bij maximale kleplichthoogte met 9% toeneemt. Als aanvulling op het verbeterde inlaatontwerp is ook de vorm van de uitlaatpoort herzien voor een soepelere verbinding met de uitlaat.

Nieuwe luchtinlaatroute met vortex airbox
Er is een volledig nieuwe luchtinlaatroute, waarbij de verse lucht nu door de ruimte tussen de brandstoftank, het frame, het zadel en de zijpanelen wordt geleid. Deze omgeleide luchtstroom helpt voorkomen dat water, stof en modder in de airbox terechtkomen en resulteert in een lichtere en slankere machine met compacter kuipwerk.
Het 2023-model is ook uitgerust met een zeer efficiënt ontwerp van de airbox, die een vortex creëert zodat stof via centrifugale krachten van de inkomende lucht wordt gescheiden voordat dit het nieuwe ronde driedimensionale filter ingaat.

Nieuw ontworpen transmissie en lichtgewicht koppeling
Om de toename van 5% van het totale vermogen van de motor te evenaren, is een nieuw ontworpen transmissie gemonteerd. De afstand tussen de aandrijfassen is verbreed en de diameter van elk tandwiel is vergroot om het gewicht te verminderen en de kracht van de vijfversnellingsbak te vergroten.
De tweedelige staal/aluminiumkoppeling van het vorige model is vervangen door een duurzaam en lichtgewicht stalen ontwerp uit één stuk met schotelveren in plaats van de conventionele schroefveren. Deze nieuwe koppeling is aanzienlijk lichter en smaller, weegt 0,75 kg minder en er is een directer gevoel en een lichtere trekkracht aan de hendel.

Verhoogde duurzaamheid
Voor een verhoogde duurzaamheid over het grotere toerentalbereik van de krachtigere motor is het nieuwe YZ450F-motorblok uitgerust met een vernieuwd koelsysteem en een nieuw dry sump-smeersysteem. Er is ook een nieuwe distributieketting en spanner en een nieuw ontworpen drijfstang.

Nieuw ontworpen aluminium dubbel wiegframe
In navolging van de benadering van het bedrijf waarbij de rijder centraal staat, hebben de ingenieurs van Yamaha zich geconcentreerd op het herontwerpen van het aluminium dubbel wiegframe om een lichter gevoel, grotere wendbaarheid en verbeterde stabiliteit te bieden.

Het karakter en het gedrag van het nieuwe chassis worden bepaald door vele factoren, waaronder de geometrie, de specifieke stijfheidsbalans van elk afzonderlijk onderdeel en de manier waarop de onderdelen op elkaar inwerken. Een belangrijke verandering voor 2023 is de verplaatsing van de verbinding tussen de tankrails en de voorbocht, die nu 15 mm lager is dan voorheen. De verbinding tussen de framebuizen die de tankrails met de voorste framebuis verbinden, is ook met dezelfde hoogte verlaagd.

Andere belangrijke wijzigingen zijn de verhoging van de stijfheid van de voorste framebuis, van de dwarsbuis en het scharnierpunt van de swingarm. Het nieuwe frame heeft nu een 4 mm dikke stalen voorste motorsteun met drie doorgaande bouten, in tegenstelling tot een 8 mm dikke aluminium motorsteun met één doorgaande bout.

Compact en slank kuipwerk van de volgende generatie
De YZ450F is uitgerust met een volledig nieuw ‘Horizontal Movement’ kuipwerk dat deze toonaangevende crossmotor een gestroomlijnde en strakke nieuwe uitstraling geeft. Elk buitenpaneel is opnieuw ontworpen en het resultaat is een slanker en compacter kuipwerk met een naadloze en afgeronde afwerking die zorgt voor een grotere wendbaarheid voor een snelle gewichtsverplaatsing.

Een nieuwe aanvoerroute voor verse lucht naar de inlaat maakt het mogelijk de voorste luchtkanalen te verwijderen. Dit heeft de montage mogelijk gemaakt van veel compactere kappen met een geringere breedte van 50 mm, evenals een smallere nieuwe brandstoftank, wat een veel slanker middendeel oplevert.

Het compacte voorspatbord wordt geëvenaard door een nieuw, korter achterspatbord. Samen met het nieuwe zadel, het luchtfilterdeksel en de brandstoftank heeft de YZ450F een vlakker horizontaal profiel en een veel kortere kuipwerklengte van voor tot achter. Nieuwe zijpanelen en vorkbeschermkappen maken de dynamische nieuwe look compleet.

Aangepaste rijderdriehoek
De relatieve posities van alle drie de elementen van de ‘rijderdriehoek’ (het zadel, het stuur en de voetsteunen) zijn gewijzigd om een ideale rijpositie voor rijders met een verschillende lichaamsbouw te bereiken. De zithoogte is met 5 mm verhoogd en de zitting heeft een veel vlakker oppervlak. Een andere verbetering is het rondere profiel van de linker- en rechterkant van de zitting, waardoor de zijdelingse beweging van het lichaam gemakkelijker en comfortabeler wordt.

De voetsteunen zijn nu 5 mm lager geplaatst, waardoor de beenruimte in totaal 10 mm groter is geworden voor grotere rijders. De natuurlijke zithouding met het in 4 standen verstelbare stuur is verbeterd terwijl de rubberen stuursteunen zorgen voor rijcomfort.

Vernieuwd kleppensysteem voor KYB-wielophanging voor en achter
Een nieuw kleppensysteem voor de wielophanging verbetert de absorptie van oneffenheden en verhoogt de tractie. Voor een eenvoudigere afstelling is de beste KYB-vork in zijn klasse uitgerust met een met de hand verstelbare afsteller voor de ingaande demping. Rijders hebben nu toegang tot duidelijke informatie en aanbevelingen over de afstelling van de wielophanging via de Power Tuner-app op hun smartphone, waardoor het giswerk bij de afstelling wegvalt.

Verbeterd gevoel aan de achterrem
De achterrem speelt een sleutelrol bij richtingsveranderingen en bij het effectief ingaan van een bocht, en de mate van gevoel die op de rijder wordt overgebracht is van cruciaal belang om de controle te behouden. Daarom is het nieuwe model uitgerust met een nieuwe achterslang met verminderde stijfheid die het evenwicht van de rem-input verbetert en de rijder een nauwkeurigere controle geeft.

Nieuw instelbaar tractioncontrolsysteem
Het gebruik van een nieuw tractioncontrolsysteem is een ander voorbeeld van hoe Yamaha’s rijdersgerichte filosofie is gericht op het introduceren van technologie die in het voordeel van de YZ450F-rijder werkt. Dit elektronische regelsysteem biedt twee ondersteuningsniveaus en een uitschakelfunctie en door te voorkomen dat de machine de tractie volledig verliest, kan de rijder zich volledig concentreren op het parcours dat voor hem ligt.
Het nieuwe tractioncontrolsysteem van de YZ450F wordt bediend via de Power Tuner-app, zodat de rijder de mate van interventie kan aanpassen aan de omstandigheden op het circuit, veranderende weersomstandigheden en vaardigheidsniveau.

Verfijnd Launch Control systeem
Het Launch Control systeem heeft een nieuwe ’toerentalbegrenzer’ die kan worden ingesteld op een maximum toerental tussen 6.000 en 11.000 tpm in stappen van 500 tpm, zodat de rijder vol gas kan vertrekken en zich kan concentreren op een razendsnelle start. Wanneer het Launch Control systeem herkent dat de start voltooid is, wordt de toerentalbegrenzer automatisch uitgeschakeld en wanneer de derde versnelling is bereikt, wordt het Launch Control systeem gedeactiveerd.

Lager gewicht
De ontwerpers van Yamaha hebben elk belangrijk en minder belangrijk onderdeel geanalyseerd in hun missie om van de nieuwe YZ450F één van de lichtste machines in zijn categorie te maken, rijklaar gemeten met een volle brandstoftank.

Een nieuwe brandstofpomp, airbox en kettinggeleider dragen in belangrijke mate bij aan het lagere gewicht en helpen de massa te centraliseren voor een betere wendbaarheid van het chassis. Zelfs de kleinste onderdelen, waaronder de gaskabel, de stuurschakelaars en de waterpompwaaier, zijn opnieuw ontworpen om het gewicht terug te brengen tot slechts 109 kg rijklaar, een vermindering van 2,3 kg.

Meer intuïtieve nieuwe Power Tuner-app
Voor 2023 is de Power Tuner-app geüpgraded en voorzien van een intuïtieve ‘Quick Tuning’-functie waarmee het veel makkelijker en sneller is om de gewenste motoreigenschappen te selecteren door een schuifbalk te verschuiven die loopt van ‘Smooth’ tot ‘Aggressive’. De nieuwe app bevat extra functies zoals een rondetimer, toerental, brandstofverbruik, snelheid en andere gegevens, en er is ook een pagina met veelgestelde vragen over de vering, die de YZ450F-eigenaar helpt om tot de beste afstelling te komen.

Technische kenmerken 2023 Yamaha YZ450F

  • Gloednieuw, lichter, slanker en compacter 450 cc-motorblok
  • Meer lineair vermogen bij alle toerentallen en 500 tmp hoger maximumtoerental
  • Verhoogde luchtinlaatcapaciteit met inlaatkleppen van 39 mm
  • Herziene vijfversnellingsbak en nieuwe lichtgewicht koppeling
  • Nieuw dry sump-smeersysteem
  • Algemene gewichtsvermindering van de motorfiets van 2,3 kg tot 109 kg rijklaar met volle brandstoftank
  • Nieuw ontworpen aluminium dubbel wiegframe met herziene stijfheidsbalans
  • Vernieuwde interne kleppen voor voorvork en achterschokdemper
  • Nieuwe, met de hand verstelbare afsteller voor de ingaande demping van de voorvork
  • Slanker en compacter kuipwerk voor meer wendbaarheid
  • Platter en smaller zadel voor meer bewegingsvrijheid
  • Nieuw, in 3 standen verstelbaar tractioncontrolsysteem
  • Vernieuwd Launch Control systeem
  • Nieuwe, meer intuïtieve Power Tuner-app met Quick Tuning
  • Nieuwe rondetimerfunctie en meer 

2023 Yamaha YZ450F EU engine

Beschikbaarheid, kleuropties en prijs
De nieuwe YZ450F is vanaf november 2022 verkrijgbaar en wordt in 2 kleuropties aangeboden: Icon Blue en Monster Black. De YZ450F Monster Energy Yamaha Racing Edition heeft zwart kuipwerk met blauwe accenten en Monster Energy-graphics, geïnspireerd op de look van de fabrieksracemotoren. De prijs kan per land verschillen, dus neem contact op met de nationale Yamaha-distributeur voor meer informatie

Yamaha motorcross- en enduromodellen voor 2023

Met een brede selectie viertakt- en tweetaktmodellen, van de gloednieuwe YZ450F tot de YZ65 – en de WR-F enduromotoren, is Yamaha’s 2023 Offroad Competition-aanbod één van de meest concurrerende en diverse assortimenten.

Met grote overwinningen in MX2 Grand Prix en US Supercross, waaronder Maxime Renaux die het wereldkampioenschap MX2 in 2021 op zijn naam schreef, zijn de snelheid en wendbaarheid van de YZ250F legendarisch. Dankzij Yamaha’s uiterst efficiënte motorblok met omgekeerde cilinderkop en lichtgewicht aluminium chassis is dit de 250 cc viertakt bij uitstek voor ambitieuze racers.

Yamaha heeft naam gemaakt met tweetaktmachines en de YZ125 en YZ250 behoren tot de besten in hun respectievelijke klassen. Met hun superwendbare rijgedrag en explosieve prestaties hebben deze lichtgewicht motorcrossers een massale en trouwe aanhang verworven onder tweetaktfanaten.

De nieuwste YZ85 versterkt zijn positie als een van de toonaangevende motoren in de jeugdraceklasse, en met zijn pure race-DNA geeft de YZ65 nieuwe racers de allerbeste start in de motorcrosssport.

De WR450F en WR250F enduromotoren van Yamaha leveren uitstekende prestaties en een gemakkelijke wendbaarheid en zijn ontwikkeld op basis van de winnende motorcrossmachines en profiteren van specifieke enduro-eigenschappen zoals een versnellingsbak met brede overbrengingsverhouding, herziene in- en uitlaatsystemen, speciale mapping en koelsystemen en nog veel meer om sterke en bruikbare prestaties te garanderen.

Yamaha’s TT-R-assortiment kindermotorfietsen bevat een model voor rijders van alle leeftijden. De TT-R50, TT-R110 en TT-R125 worden aangedreven door betrouwbare en gemakkelijk te onderhouden luchtgekoelde viertaktmotoren en zorgen voor jarenlang familieplezier en blijvende herinneringen. En natuurlijk is er de legendarische PW50 tweetakt, de ultieme motorfiets voor beginners met volautomatische transmissie, cardanaandrijving en op het stuur gemonteerde remhendels. Met een verkoop van ongeveer 400.000 stuks is het al 40 jaar lang de eerste keuze voor kinderen!

Beschikbaarheid, kleuropties en prijs
Deze motorcross- en enduromodellen worden geleverd in Yamaha’s nieuwste generatie Icon Blue racekleurstelling met nieuwe graphics en zijn verkrijgbaar vanaf september 2022. De beschikbaarheid verschilt per model.

De YZ250F, YZ250 en YZ125 zijn ook verkrijgbaar in Monster Energy Yamaha Racing Edition-uitvoering, met zwart kuipwerk met blauwe accenten en Monster Energy-graphics, geïnspireerd op het ontwerp van de winnende machines van de Yamaha-fabrieksrijders.

Gedurende 2022 hebben Monster Energy Yamaha-fabrieksrijders Jeremy Seewer en Maxime Renaux (MXGP) en Jago Geerts (MX2) regelmatig podiumplaatsen behaald in FIM Grand Prix, terwijl Monster Energy Yamaha Star Racing-rijders de US Supercross hebben gedomineerd, met Eli Tomac die het 450SX-kampioenschap won en Christian Craig die de 250SX West-titel won.

Het is bijna 50 jaar geleden dat Yamaha zijn allereerste wereldkampioenschap motorcross won en in de afgelopen halve eeuw hebben de Offroad Competition-modellen consequent hun winnende prestaties laten zien door zowat elke belangrijke FIM-motocross- en US Supercross-titel in de wacht te slepen met viertakt- en tweetaktmachines.


Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws


© Copyright Motorcentraal - Colofon

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven voor Nieuwsbrief