De Pan America 1250 en Pan America 1250 Special worden aangedreven door de nieuwe 152pk Revolution Max 1250-motor, een vloeistofgekoelde V-Twin met een cilinderinhoud van 1.250 cc. De motor is ontworpen om een brede powerband te bieden die zich opbouwt tot een golf van hoogtoerig vermogen. Om het totale gewicht van de motorfiets te minimaliseren (Pan America 1250 245kg. rijklaar/Pan America 1250 Special 258kg. rijklaar), is de Revolution Max-motor in het voertuig geïntegreerd als centraal onderdeel van het chassis.
*** Update: eerste test 2021 Harley-Davidson Pan America 1250 ***
Beide Pan America-modellen zijn uitgerust met technologieën die de rijervaring verbeteren, waaronder meerdere elektronisch geregelde rijmodi en Cornering Rider Safety Enhancements. Deze brede verzameling technologieën is ontworpen om de prestaties van de motorfiets af te stemmen op de beschikbare tractie tijdens accelereren, vertragen en remmen. De Pan America 1250 Special is uitgerust met elektronisch verstelbare semi-actieve voor- en achtervering. Als eerste in de motorbranche is de Pan America uitgerust met het innovatieve Adaptive Ride Height (ARH), een revolutionair nieuw ophangingssysteem dat automatisch overschakelt tussen een lage stoppositie en een optimale rijhoogte wanneer de motorfiets in beweging is.
De ontwerp- en engineeringteams van Harley-Davidson hebben tijdens het creëren en verfijnen van de Pan America 1250 en Pan America 1250 Special zeer nauw samengewerkt. Centraal in hun visie stond praktische bruikbaarheid. Net als bij een goede multitool bepaalt de functie de vorm van deze Harley-Davidson-modellen. Van handgrepen tot geïntegreerde bagagedragers tot een horizontale koplamp die is geconfigureerd om een offroad-piste beter te verlichten, in alles volgt de vorm de functie. Geïnspireerd door de ruige Noord-Amerikaanse offroad-mogelijkheden, vallen de Pan America 1250 en Pan America 1250 Special visueel flink op in het Adventure Touring segment, met een ontwerp dat primair de capaciteiten van beide machines uitdraagt.
De Pan America 1250 en Pan America 1250 Special zullen in het late voorjaar van 2021 bij de Harley-Davidson-dealers aankomen met een vanaf prijs van respectievelijk €16.495 en €18.995 in België, en €18.995 en € 21.995 in Nederland.
Dossier 2021 Harley-davidson PAN AMERICA 1250
De Harley-Davidson Pan America 1250 is een robuuste, krachtige, technologisch geavanceerde multifunctionele motorfiets die is ontworpen voor rijders die het echte avontuur willen opzoeken. De rijervaring is vertrouwenwekkend en intuïtief, op een motorfiets die rust en beheersing brengt, waar dat avontuur je ook brengt.
Geoptimaliseerd chassis
Prestaties en het minimaliseren van het gewicht waren de drijvende krachten achter zowel de voertuig- als motorarchitectuur, de materiaalkeuzes en de agressieve optimalisatie van de gebruikte onderdelen. Dit alles met als doel om een ideale vermogen-gewichtsverhouding te bereiken. De aandrijflijn is een dragend onderdeel van het chassis, waardoor het traditionele frame wegvalt. Drie verschillende elementen – het voorframe, het centrale frame en het achtergedeelte – worden rechtstreeks op de aandrijflijn bevestigd. Dit vermindert het gewicht van de motorfiets en resulteert in een stijf chassis dat bijdraagt aan zeer precies rijgedrag. De gegoten aluminium swingarm minimaliseert het onafgeveerde gewicht. Het chassis heeft een wielbasis van 158 cm, ideaal voor toeren (vooral met passagier en bagage) en wendbaarheid en dynamiek, twee vereisten voor rijden op onverharde ondergrond.
De gegoten aluminium wielen (19 inch voor en 17 inch achter) zijn sterk en toch licht, bedoeld voor gebruik op zowel verharde wegen als onverharde paden. Harley-Davidson en Michelin hebben voor de Pan America-modellen samen een Scorcher Adventure-band ontworpen die voldoet aan de hoge eisen van Adventure Touring. Voor rijders die op zoek zijn naar maximale offroad-grip en/of een alles-of-niets stijl zijn er via het Harley-Davidson onderdelen en accessoires programma Michelin Anakee Wild-banden met een agressief noppenprofiel te koop.
Brembo remmen
Harley-Davidson en Brembo hebben samen een geheel nieuw remsysteem ontwikkeld voor de Pan America-modellen. Het is ontworpen om de rijder een uitmuntend remgevoel en maximale remprestaties te bieden. De nieuwe radiale monoblock-remklauw met vier zuigers (30 mm) maakt optimaal gebruik van de materiaaleigenschappen om de stijfheid te vergroten en het totale gewicht te verminderen. De dubbele voorremschijven hebben een diameter van 320 mm, de enkele achterremschijf is 280 mm. Een nieuwe lichtgewicht hoofdremcilinder aan de voorzijde biedt een instelbare hendelrespons.
Verstelbare vering
De Pan America 1250 heeft premium passieve voor- en achtervering met volledig instelbare voorspanning en compressie/rebound-demping. Veerweg voor en achter is 7,48 inch (190 mm). De voorvering wordt verzorgd door een SHOWA 1-by-1 47 mm upside-down cartridge-vork. De achtervering is een SHOWA Piggyback-schokdemper met instelbare hydraulische voorspanning. De achterwielophanging is voorzien van een koppelingssysteem dat een progressief gevoel geeft tijdens de slag en zorgt voor een comfortabele, soepele rijervaring op asfalt en superieure ondersteuning tijdens offroad-rijden.
Touchscreen-scherm
Alle instrumentatie en infotainment wordt weergegeven op een kantelbaar 6,8-inch TFT-touchscreen (thin-filmtransistor, een soort liquid-crystal display dat bekendstaat om zijn hoge beeldkwaliteit en contrast). Het niet-reflecterende glas maakt dat alles in vrijwel alle lichtomstandigheden perfect af te lezen is. De touchscreen-functie wordt uitgeschakeld als de motorfiets in beweging is, maar de rijder kan tijdens stilstand veel functies van het scherm met de hand bedienen. Het display ondersteunt infotainment via Bluetooth vanaf de smartphone van de rijder, waaronder muziek en telefoon. Navigatie gaat via de gratis Harley-Davidson-app voor iOS of Android.
Cornering Rider Safety Enhancements
De Pan America 1250 is uitgerust met Cornering Rider Safety Enhancements, een verzameling technologieën die het vertrouwen van de rijder vergroten tijdens onverwachte situaties of slechte wegomstandigheden. De systemen zijn elektronisch en maken gebruik van de nieuwste chassiscontrole, elektronische remregeling en aandrijflijntechnologie. Cornering Rider Safety Enhancements maakt gebruik van een inertiële meeteenheid, IMU, voor optimale interventie onder hellingshoek. Elementen van het systeem voor de Pan America 1250 zijn onder meer: Cornering Enhanced Electronically Linked Braking, Cornering Enhanced Antilock Braking System, Cornering Enhanced Traction Control System, Cornering Enhanced Drag-Torque Slip Control System en Hill Hold Control.
Rijmodi
De prestatiekarakteristieken van de motorfiets en het niveau van technologische interventie worden elektronisch geregeld door selecteerbare rijmodi. Er zijn vijf modi beschikbaar op het basismodel (er zijn er vier voorgeprogrammeerd en één kan worden aangepast). De Pan America 1250 Special heeft twee extra modi die door de eigenaar kunnen worden aangepast. Voorgeprogrammeerde rijmodi voor de Pan America 1250 zijn onder meer Road, Sport, Rain, Off-Road en Off-Road Plus. Elke rijmodus bestaat uit een specifieke combinatie van vermogensafgifte, motorrem, Cornering Enhanced Antilock Braking System (C-ABS) en Cornering Enhanced Traction Control System (C-TCS) instellingen. De rijder kan zowel stilstaand als rijdend met de MODE-knop op de rechter controller de actieve rijmodus wijzigen.
Overige features Pan America 1250
• Het lichtgewicht uitlaatsysteem is gemaakt van corrosiebestendig 304-serie roestvrij staal en voldoet aan wereldwijde emissie-eisen (inclusief Euro V) en geluidsbeperkingen, zonder afbreuk te doen aan duurzaamheid of prestaties. De katalysator is zo dicht mogelijk bij de motor geplaatst om de grootte en het gewicht te minimaliseren en om warmte weg te houden van de rijder. Twee uitlaatdempers – een onder de motor en de tweede aan de rechterkant van de motorfiets – voegen volume toe aan het uitlaatsysteem. Hierdoor wordt het geluid effectief gedempt met minimale tegendruk, wat de prestaties verbetert. Het uitlaatsysteem is ontworpen om maximale ruimte onder de motorfiets te creëren om zo schade tijdens offroad-rijden te voorkomen en een zo groot mogelijke hellingshoek mogelijk te maken.
• Het rijdersgedeelte van het zadel heeft een hoge en lage positie, zodat de rijder optimaal op de motor past. De zithoogteverstelling gaat zonder gereedschap. De onbeladen zithoogte is 87 cm in de lage stand en 89,5 cm in de hoge stand.
• Het windscherm heeft vier standen en kan met één hand worden versteld, met behulp van een hendel naast het scherm.
• Cruise control is standaard.
• De lichtgewicht aluminium brandstoftank heeft een inhoud van 21 liter voor een groot rijbereik. De brandstofvulopening bevindt zich aan de voorkant van de tank, zodat deze niet wordt bedekt door eventuele tanktassen. Dit maakt het makkelijker te tanken met een tanktas. De tank is gevormd om de capaciteit van de luchtinlaat van de motor, die zich onder de tank bevindt, te optimaliseren.
• De Pan America 1250 is rondom voorzien van LED-verlichting die uitmuntende prestaties levert, met extra aandacht voor robuustheid en duurzaamheid in zware offroad-omstandigheden. De Daymaker Signature LED-koplamp is ontworpen met behulp van nieuwe fotometrische analysetechnologie om een solide lichtstraal op de weg te produceren met een zeer homogene lichtverspreiding, wat afleidende ‘hotspots’ elimineert.
• De voorste richtingaanwijzers zijn zo geplaatst dat ze tijdens offroad-rijden worden beschermd door de valbeugels.
• Lakkleuren: Vivid Black, River Rock Gray met embleem
PAN AMERICA 1250 SPECIAL
De Pan America 1250 Special is een premium Adventure Touring motorfiets met de volgende aanvullende exclusieve features:
Semi-actieve voor- en achtervering met Vehicle Load Control
De Pan America 1250 Special is uitgerust met elektronisch instelbare semi-actieve voor- en achtervering. Dit veersysteem maakt gebruik van sensoren op de motorfiets en regelt automatisch de demping op basis van de heersende omstandigheden en rijactiviteit. Deze ophangingscomponenten worden geleverd door SHOWA, terwijl de besturingssoftware is ontwikkeld door Harley-Davidson. Het Vehicle Load Control-systeem detecteert het gewicht van de rijder, passagier en bagage om de optimale vering te selecteren door automatisch de voorspanning van de achterdemper aan te passen. Hoogte onbeladen zadel is 84,8 cm in de lage stand en 87,4 cm in de hoge stand.
Bandenspanningscontrolesysteem (TPMS)
Het TPMS geeft de huidige bandenspanning voor en achter op het kleurenscherm weer en heeft een indicator om de rijder te waarschuwen als de bandenspanning te laag is en moet worden gecheckt. De juiste bandenspanning is belangrijk voor zowel de prestaties van de motorfiets als de levensduur van de banden.
Middenbok
Als de middenbok is uitgeklapt, neemt de geparkeerde motorfiets minder ruimte in dan wanneer hij op de zijstandaard zou leunen, wat een voordeel is in krappe garages. De middenbok tilt ook het achterwiel van de grond om onderhoud en bandenwissels te vergemakkelijken, zowel thuis als in het achterland.
Verstelbaar achterrempedaal
Zonder gereedschap kan de hoogte van het achterrempedaal in twee standen worden veranderd om de controle en het comfort te verbeteren als de rijder staat. Staand off-road rijden kan de controle over de motorfiets en het zicht op de route verbeteren.
Valbeugels
De valbeugels van stalen buizen zijn ontworpen om de radiateur te beschermen en de motorfiets te ondersteunen als hij omvalt.
Aluminium skidplate
Deze robuuste skidplate is ontworpen om het motorcarter te beschermen tegen stenen en klappen.
Daymaker Signature adaptieve koplamp
Geavanceerde Daymaker adaptieve koplamptechnologie maakt gebruik van de ABS IMU om de hellingshoek van de motorfiets te bepalen en automatisch extra licht in hoeken te projecteren. Zo kunnen delen van de weg verlicht worden die zonder deze technologie niet verlicht zouden kunnen worden door een LED-koplamp. Dit biedt de rijder meer vertrouwen op donkere wegen.
o Het systeem omvat drie LED-elementen per zijde, net boven de Daymaker hoofdkoplamp.
o De adaptieve lampen lichten in volgorde op, op basis van de hellingshoek van de motorfiets, bij 8 graden, 15 graden en 23 graden.
o In plaats van alleen maar aan en uit te schakelen, neemt de stroom naar de adaptieve elementen geleidelijk toe, zodat de extra verlichting progressief is en bijna naadloos lijkt voor de rijder.
o Het systeem werkt wanneer de koplamp in de grootlicht- of dimlichtmodus staat.
Handkappen en verwarmde handgrepen
Beide bieden extra comfort tijdens het rijden bij koud weer. De verwarmde handvatten hebben drie temperatuurinstellingen, te bedienen met een knop op het stuur.
Stuurdemper
Een stuurdemper verbetert de dynamische prestaties tijdens agressief offroad-rijden.
In de fabriek geïnstalleerde optie: aanpasbare rijhoogte
Harley-Davidson is de eerste producent die deze technologie aanbiedt in de motorindustrie, en Adaptive Ride Height (ARH) is uitsluitend een optie voor de Pan America 1250 Special. Adaptieve rijhoogte zorgt voor vertrouwen in verschillende omstandigheden. De technologie maakt een lagere zithoogte mogelijk wanneer de motorfiets stilstaat, zonder de bodemspeling tijdens het rijden in gevaar te brengen.
Dit revolutionaire veersysteem schakelt automatisch over tussen een lage stilstandpositie en een optimale rijhoogte wanneer de motorfiets in beweging is. Het systeem maakt het makkelijker om op de Pan America 1250 Special te stappen en de voeten op de grond te zetten bij een stop, door de zithoogte 2,5 tot 5 cm te verlagen (afhankelijk van de automatisch geselecteerde voorbelasting achter). De onbeladen zithoogte is 83 cm in de lage stand en 85,5 cm in de hoge stand. ARH gaat niet ten koste van de werking van de semi-actieve voor- en achtervering.
o ARH heeft geen invloed op de veerweg, hellingshoek, bodemspeling of rijkwaliteit.
o Er zijn vier selecteerbare submodi voor Adaptieve Ride Height:
➢ Automatische modus: het systeem bepaalt hoe snel de vering moet worden verlaagd op basis van hoe agressief de remactie is, met als doel de vering volledig te laten zakken als de motorfiets tot stilstand komt.
➢ Modi met korte vertraging en lange vertraging: in deze modi wordt de verlagingsfunctie vertraagd totdat de motorfiets tot stilstand komt. De volledige rijhoogte blijft dus behouden zolang de motorfiets met lage snelheid rijdt, bijvoorbeeld bij het oprijden van een parkeerplaats.
➢ Vergrendelde modus: het Adaptive Ride Height-systeem behoudt altijd de normale rijhoogte en daalt niet bij een stop. Deze modus is prettig voor een lange rijder die ARH niet nodig heeft om bij een stop de voeten op de grond te kunnen zetten, of voor offroad-rijden, waar een volledige rijhoogte wenselijk is bij lage snelheden.
In de fabriek geïnstalleerde optie: Tubeless spaakwielen
De roestvrijstalen spaken worden buiten de rand van de band door de aluminium velg gestoken. Deze wielen bieden de rijder met name in offroad-omstandigheden verschillende voordelen ten opzichte van gegoten wielen.
o Dit ontwerp maakt het gebruik van een tubeless band mogelijk, wat het gewicht van een binnenband elimineert.
o De spaken kunnen in het veld worden gerepareerd zonder het wiel van de motorfiets te halen of de band van het wiel te halen.
o De spaakwielen zien er zowel robuust als hightech uit.
Lakkleuren: Vivid Black; Gauntlet Grey Metallic; Deadwood Green (alleen beschikbaar in geselecteerde internationale markten); Two-Tone Baja Orange en Stone Washed White Pearl; allemaal met Split Graphic
Technische gegevens 2021 Harley-Davidson Pan America
Lengte | 2.265 mm |
Zadelhoogte, onbelast | 850 mm |
Bodemspeling | 175 mm |
Balhoofdhoek | 25 |
Naloop | 157 mm |
Wielbasis | 1580 mm |
Banden, voor specificatie | 120/70R19 60V |
Banden, achter specificatie | 170/60R17 72V |
Band, type | H-D/Michelin Scorcher “Adventure”, Radial |
Brandstofcapaciteit | 21.2 l |
Oliecapaciteit (met oliefilter) | 4.5 l |
Gewicht (rijklaar) | 245 kg |
Motor | Revolution Max 1250 |
Boring | 105 mm |
Slag | 72 mm |
Cilinderinhoud | 1.252 cc |
Compressieverhouding | 13.0:1 |
Brandstofsysteem | Electronic Sequential Port Fuel Injection (ESPFI) |
Uitlaat | 2-in-1; katalysator in header |
Koppel | 128 Nm (bij 6,750 t/min) |
Vermogen | 152 PS / 150 HP / 112 kW @8750 rpm |
Hellingshoek links/rechts (graden) | 42 |
Brandstofverbruik | 5,5 l/100 km |
CO2-emissies | 129 g/km CO2 |
Voorvork | 47 mm upside-down voorvork met elektronisch verstelbare semi-actieve dempingcontrole. Aluminium kroonplaten |
Schokdemper achter | Linkage-gemonteerde monoshock met automatische elektronische regeling van de voorspanning en semi-actieve compressie- en rebound-demping. |
Remmen | Voor: radiaal bevestigde monoblock 4-zuiger remklauw, Achter: zwevende enkele remklauw |
Richtingaanwijzers | LED-richtingaanwijzers in Bullet-stijl |
Dashboard | 6,8-inch weergavegebied TFT-display met snelheidsmeter, versnelling, kilometerteller, brandstofpeil, klok, trip, omgevingstemperatuur, waarschuwing lage temperatuur, zijstand omlaag waarschuwing, tip-over waarschuwing, cruise, bereik en toerentellerindicatie BT-compatibel – telefoonkoppeling voor toegang tot telefoon, muziek, navigatie (uitsluitend HD-app) |
Schermgrootte | 173 mm |
Soort | Kleuren-TFT met Touch |
Specificaties handset (indien uitgerust) | Bluetooth |
Handsfree mobiele telefoon | Standaard |
Talen voor spraakherkenning (alleen telefoonfuncties) | Telefoonafhankelijk |
Voertuig informatiescherm (luchttemperatuur, oliedruk) | TPMS, Motortemperatuur, Accuspanning, Omgevingstemperatuur |
USB | Opladen en instrument-update, USB-C, 5V, 3A |
Bluetooth | Standaard |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven