De Moto Morini Calibro is een motor met twee gezichten. Langs de ene kant grijpt hij terug naar de Amerikaanse cruiser stijl waarbij hij meteen doet denken aan lange ritten op de Amerikaanse highways. Anderzijds pronkt hij met een onmiskenbaar sportief en dynamische chassis, zeg maar een snuifje Italiaanse peper, om ook de kortste ritjes sensationeel te maken. Eén ding is zeker: de Calibro is ideaal voor rijders die op zoek zijn naar een karaktervolle motor, zonder compromissen.
De Calibro sluit aan bij de traditie van Moto Morini’s elegante motorfietsen die barsten van de passie voor het rijden. En daarbij hoort uiteraard ook aandacht voor de performance op de weg. De naam Calibro werd niets voor niets gekozen: ‘Gekalibreerd’ oftewel accuraat en precies uitgemeten, net als de motorprestaties die hij levert.
“De lancering van de Calibro is voor ons een kans om opnieuw contact te maken met de rijders in het custom segment. We hebben een product neergezet dat een hoop onmiskenbare Italiaanse karakteristieken heeft, maar dat toch ook doet denken aan de origine van de customs uit de Verenigde Staten. De sterke punten van de Calibro zijn het uitgesproken design, de betrouwbaarheid en de balans tussen het rijden en het genieten van zijn mechanische schoonheid.” Aldus Alberto Monni, Moto Morini General Manager.
Ontworpen in Italië, gebouwd in China
De Moto Morini Calibro werd ontworpen in het Italian Style Center in Trivolzio. De motor zal beschikbaar zijn in twee uitvoeringen, Standard en Bagger, waarbij de laatste extra uitgerust is met harde zijtassen van 19 liter en een “batwing” windscherm. De metalen 15 liter benzinetank en full LED-koplamp vallen meteen op als designkenmerken van Moto Morini.
Als krachtbron is er de 700cc viertakt paralleltwin die heel veel rijplezier biedt met z’n power in lage toeren en een erg soepele gasrespons. Zoals het hoort op een custom beschikt de Calibro over een riemaandrijving. Dit is niet alleen gebruiksvriendelijk in onderhoud, maar vermindert ook het mechanische geluid en zorgt voor extra souplesse tijdens het rijden.
Het remsysteem bestaat uit een 320 mm schijf voor met tweezuiger remklauw. Achter is een 255 mm schijf gemonteerd met enkele zuiger in de remklauw. Het Bosch ABS zorgt voor alle vertrouwen tijdens het remmen een optimale veiligheid.
Een paar brede banden zorgt voor de typische custom look én een optimale grip in alle omstandigheden.
Moto Morini’s belangrijkste kenmerk is het strakke en precieze chassis. Het dubbelwiegframe beschermt niet enkel het 700 cc motorblok, maar het zorgt ook voor het uitstekende stuurkarakter. Verder is de Calibro uitgerust met lichtmetalen tubeless wielen met 18” voor en 16” achter. De vering wordt verzorgd door een klassieke voorvork en stereo schokbrekers achter.
Laag zadel
De lage zadelhoogte is ook één van de pluspunten van de Calibro. Met 725 mm zithoogte is de motor toegankelijk voor rijders van ieder formaat, terwijl ook het duozadel een klassevolle extra verbergt. Je kan het namelijk heel gemakkelijk verwijderen, en optioneel is er ook een afdekkapje beschikbaar dat de lijn van het achterste spatbord extra accentueert.
Tot slot is er nog een digitaal display dat mooi ingewerkt zit in het analoge dashboard. Hierop wordt niet alleen het benzinepeil en de tripmeters getoond, maar ook een handige versnellingsindicator. Verder is er nog een USB-aansluiting waarmee je nog verdere digitale toestellen kan laden.
Kleuren
- De Calibro is beschikbaar in 2 kleuren: Rood: Fire Red en Grijs: Shark Grey
- De Calibro Bagger is beschikbaar in de kleur zwart: Quartz Black
Naast de full power uitvoering, zijn deze motoren ook beschikbaar op 35kW: ideaal voor A2-rijbewijshouders.
De Calibro is vanaf eind augustus leverbaar voor € 8.699,-. De Bagger uitvoering kost € 9.699,- en is leverbaar vanaf eind september.
Technische gegevens Moto Morini Calibro
Motorblok | viertakt paralleltwin achtkleps DOHC met vloeistofkoeling |
Cilinderinhoud | 693 cc |
Boring x slag | 83 x 64mm |
Compressie | 11,6 : 1 |
Max koppel | 68 Nm 6500 tpm |
Max vermogen | 69 PK (50.8 kW) 8500 tpm |
Maximum speed | 175 Km/h |
Injectie | Bosch EFI |
LxBxH | 2220 x 860 x 1190 |
Wielbasis | 1490 mm |
Drooggewicht | ongeveer 200 kilo |
Zithoogte | 725 mm |
Benzinetank | 15 liter |
Frame | Dubbel wiegframe |
Achterbrug | Gegoten aluminium |
Voorrem | Enkele schijf 320 mm, tweezuigerremklauw |
Achterrem | Enkele schijf, 255 mm, eenzuigerremklauw |
ABS | Bosch ABS 10 Mb |
Vering voor | Telescopische vork 41 mm, veerweg 120 mm |
Vering achter | Stereovering, veerweg 100 mm instelbare veervoorspanning |
Voorband | 130/70-18 or 130/70-R18 |
Achterband | 180/65-16 or 180/70-R16 |
Emissie | Euro5 |
Prijs Nederland (2024) | € 8.699,- (Bagger € 9.699,-) |
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven