Nieuw: 2025 Suzuki GSX-8T en GSX-8TT retro motoren
Suzuki heeft twee nieuwe retromodellen gelanceerd op het 800cc-platform van de GSX-8: de GSX-8T is geïnspireerd op klassieke motoren uit de jaren 60 en 70, zoals de iconische Suzuki T500. De GSX-8TT bouwt voort op dat platform, maar is geïnspireerd op de gestroomlijnde racemotoren uit die tijd, zoals de legendarische Yoshimura GS1000 AMA superbike. Zowel de 8T als de 8TT krijgen een nieuwe brandstoftank, zadel, subframe en stuur.
GSX-8 als basis
Beide modellen maken gebruik van Suzuki’s 776cc paralleltwinmotor met een 270° krukasontwerp, wat zorgt voor een ongeëvenaarde aandrijving en vermogen bij lage toerentallen. Dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder zorgen voor een soepele acceleratie. Het motorblok is ondergebracht in een stalen twin-spar frame met een apart lichtgewicht subframe. De elektronica omvat tractiecontrole, vermogensmodi, een bidirectionele quickshifter en een TFT-kleurenscherm.
Suzuki GSX-8T & GSX-8TT
De 8T is voorzien van een nieuwe ronde koplamp met volledige ledverlichting. De 8TT heeft een koplampkap die gelijkenis vertoont met vintage racemachines uit de jaren 70 en 80.
Moderne elektronica
Beide modellen hebben een modern TFT-kleurenscherm met alle informatie die de rijder nodig heeft, inclusief toerenteller, snelheidsmeter en versnellingsindicator, evenals de geselecteerde tractiecontrolestand – met keuze uit drie standen of uitgeschakeld – en de gekozen vermogensmodus (A, B of C). Een up- en down quickshifter zorgt standaard voor soepel schakelen, plus Suzuki’s easy-start en lage toerentalassistentiesystemen.
Lichte accu
Beide modellen zijn standaard voorzien van een USB Type-C-aansluiting, die ook snelladen ondersteunt. Een nieuwe, compacte en lichtgewicht accu, ontwikkeld door Eliiy Power met behulp van geavanceerde energieopslagtechnologie, biedt betrouwbaarheid, duurzaamheid, verbeterde starteigenschappen en een lange levensduur met minimale zelfontlading.
Persbericht BV Nimag (Suzuki Nederland)
Suzuki Nederland introduceert twee gloednieuwe modellen in het populaire Street-segment: de GSX-8T en de GSX-8TT. Gebaseerd op de bekroonde GSX-8S, combineren deze motoren de befaamde rijeigenschappen met een tijdloos design en luxe afwerking. Vanaf augustus 2025 staan de nieuwe modellen bij de Suzuki dealer.
- Twee nieuwe modellen met een unieke uitstraling en karakter
- Techniek en rijeigenschappen van de GSX-8S
- Pride of ownership: rijplezier, betrouwbaarheid en kwaliteit
Design met oog voor detail
De GSX-8T en GSX-8TT zijn echte blikvangers. Wat direct opvalt aan het design is de volledig nieuw ontworpen stijlvolle Mono Round LED-koplamp met geïntegreerde horizontale contourverlichting. Ook de brandstoftank is vernieuwd: niet alleen qua vormgeving, met een opgelegd Suzuki-logo, maar ook functioneel – met een royale inhoud van 16,5 liter voor extra rijplezier. De exclusieve bar-end spiegels geven meer zicht vooruit en zijn een primeur voor Suzuki. Verder zijn de modellen voorzien van luxe zadels, een aluminium uitlaatcover en een nieuw GSX-8 embleem. Dit eight-ball logo symboliseert de beslissende zet in biljart.
Technisch basis: de Suzuki GSX-8S
De GSX-8T en GSX-8TT zijn gebaseerd op de Suzuki GSX-8S, die wordt gewaardeerd om zijn uitgebalanceerde rijwielgedeelte, toegankelijke ergonomie en stabiele rijgedrag. De motor staat bekend als een veelzijdige naked bike met opvallend licht en wendbaar rijgedrag. Dankzij het stijve frame en de comfortabele, rechtop zitpositie is hij geschikt voor zowel sportieve ritten als dagelijks gebruik en lange ritten.
De vering van het model is sportief maar toch comfortabel afgestemd en biedt veel stabiliteit en controle op verschillende soorten wegdek. Deze vering wordt ook toegepast op de nieuwe GSX-8T en GSX-8TT modellen. Het 776c motorblok biedt veel koppel door de 270°-krukasconfiguratie en garandeert een trilling arme en gelijkmatige loop dankzij het Suzuki Cross Balancer Systeem.
Verschillen tussen de GSX-8T en GSX-8TT
De GSX-8T onderscheidt zich door zilverkleurige radiatorkappen met een rond eight-ball logo en een luxe ‘Tuck and Roll’ zadel voor optimaal comfort. De spiegels zijn geplaatst op de stuureinden, wat het zicht naar voren vergroot en het sportieve, naked-bike karakter van de 8T onderstreept. Een goudkleurige voorvork draagt bij aan een luxe uitstraling.
De GSX-8TT is voorzien van zadel met rode stiksels, een topkuip die extra windbescherming biedt en een onderkuip die bijdraagt aan een verbeterde aerodynamica en een strakker, gestroomlijnd design. De radiatorkappen met eight-ball logo zijn zwart en aan weerszijden van de topkuip zijn de LED-knipperlichten geïntegreerd welke tevens functioneren als dagrijverlichting.
Motorblok en rijhulpmiddelen
Beide modellen zijn uitgerust met een 776cc DOHC paralleltwin, met een 270°-ontstekingsinterval, wat zorgt voor een V-twin-achtig karakter. De Suzuki Cross Balancer-technologie beperkt trillingen en maakt dat het motorblok compact gebouwd is. Standaard zijn een Bi-directioneel Quickshifter (up & down), drie Rijmodi (A-B-C), tractiecontrole (drie standen en uit), Low RPM Assist en Suzuki Easy Start aanwezig. De motoren beschikken over een 5” TFT-display, USB-C lader, een 16,5 liter tank en een lichte en duurzame lithiumbatterij. Voor beginnende motorrijders is er een A2-variant beschikbaar zonder meerprijs.
Kleuren en beschikbaarheid
De GSX-8T is leverbaar in drie kleuren:
- QSY – Candy Burnt Gold
- QVP – Metallic Mat Steel Green
- YVK – Metallic Mat Black No.2.
De GSX-8TT is leverbaar in twee kleuren:
- QU5 – Pearl Mat Shadow Green
- YVB – Glass Sparkle Black.
De Suzuki GSX-8T en Suzuki GSX-8TT zijn leverbaar vanaf augustus. De modellen worden geleverd met 6 jaar garantie en 6 jaar mobiliteitsservice. De consumentenprijzen worden later bekend gemaakt.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven