De nieuwe BMW R1300RT volgt in de voetsporen van zijn zeer succesvolle voorganger. Het bouwt voort op de bewezen kwaliteiten van de BMW RT, zoals toervermogen en rijcomfort – alleen, in gezelschap of met veel bagage. Tegelijkertijd heeft de nieuwe R1300RT zijn gebruiksprofiel verbreed door zijn dynamische systemen nog prominenter te maken. Sportieve optionele uitrustingen zoals de sportremmen, de verbeterde Shift Assistant Pro en de nieuw ontwikkelde DCA elektronische ophanging maken een nog actievere en dynamischere rijstijl mogelijk. Het scala aan optionele extra’s wordt aangevuld met de Geautomatiseerde Schakelassistent (ASA), die zowel in een sportieve en dynamische handmatige modus als in een comfortabele automatische modus kan worden gereden. Dit alles, gecombineerd met een dynamischer en visueel lichter ontwerp, belooft het succesverhaal van de BMW RT voort te zetten.
Het wind- en weerbeschermingsconcept van de nieuwe R1300RT omvat verstelbare zijkuipen die homogeen in het ontwerp zijn geïntegreerd. Dit maakt het mogelijk om de rijder te allen tijde van voldoende frisse lucht te voorzien, zelfs onder uitdagende omstandigheden zoals stadsverkeer of hoge buitentemperaturen op landwegen, en biedt zeer effectieve bescherming tegen wind en weer bij lage temperaturen op de snelweg of autosnelweg.
Naast de basisversie in de uni-kleur Alpine White 3, is de nieuwe BMW R1300RT verkrijgbaar in de Triple Black modelvariant in Blackstorm metallic, de nadrukkelijk dynamische Impulse modelvariant in Racing Blue metallic en de bijzonder elegante modelvariant Option 719 Camargue in Blue Ridge Mountain metallic.
De BMW R1300RT kent zijn marktintroductie in juni met een consumentenadviesprijs vanaf €27.390,-.
Persbericht gaat verder onder de foto’s
Perfecte ergonomie en uitrusting
Het ontwerp, de motor en het chassis van de BMW R1300RT zijn niet de enige aspecten van het BMW toericoon die de ambitie van het ontwikkelingsteam van BMW Motorrad weerspiegelen om het scala aan mogelijke toepassingen van de nieuwe BMW R1300RT uit te breiden en het nog dynamischer te maken. Er werd ook veel belang gehecht aan ergonomie, met de nadruk op het creëren van een actievere rijpositie.
De ergonomische driehoek is gevormd door het stuur, de voetsteunen en de zitting op de nieuwe R1300RT ontworpen om de rijder merkbaar verder naar voren te positioneren. Dit resulteert in verbeterde respons van het voorste gedeelte en daardoor een nog grotere bestuurbaarheid tijdens dynamisch rijden. Tegelijkertijd maakt de actievere zitpositie nog steeds ontspannen toeren en cruisen mogelijk, zelfs met een passagier. De hoogte en hoek van het zadel van de berijder kunnen worden aangepast om de rijpositie fijn af te stemmen. Het comfort van de passagier is ook aanzienlijk verbeterd. De nieuwe koffers bieden nu meer ruimte voor de onderbenen van de passagier zonder het volume van de koffers te compromitteren. De passagiers-buddyseat is ook verlengd. Er is nu meer ruimte om je zitpositie van tijd tot tijd te veranderen tijdens langere ritten.
Een keuze uit verschillende zithoogtes voor optimaal rijcomfort en een nieuw bagagesysteem met elektrische koffers en topkoffer. Extra variabel volumesysteem voor koffers voor optimale aanpassing.
Zoals gebruikelijk hebben de ingenieurs van BMW Motorrad bijzondere aandacht besteed aan gemakkelijke toegang en een lage zithoogte. Daarom lag de focus bij de ontwikkeling van de nieuwe
R1300RT op het bereiken van een zithoogte van slechts 780 mm. De binnenbeenboog is ook aanzienlijk kleiner dan bij het vorige model. Naast de standaard buddyseat zijn er andere zittingsopties beschikbaar als individuele optionele uitrusting af fabriek.
De nieuwe BMW R1300RT is standaard uitgerust met koffers (27 liter elk) voor toer- en vakantiereizen. Verdere hoogtepunten van de nieuwe R1300RT zijn de Vario-koffers, voor het eerst af fabriek beschikbaar als optionele uitrusting voor een BMW RT. Het variabele bagagesysteem maakt het mogelijk om het volume aan te passen van 27 tot 33 liter, afhankelijk van de gewenste breedte van de koffers. Beide koffers zijn geëlektrificeerd en kunnen worden ontgrendeld met het centrale vergrendelingssysteem. Ze hebben ook beide interieurverlichting, en de linker koffer bevat een USB-C oplaadpoort. De twee topkoffers met een capaciteit van respectievelijk 39 en 54 liter bieden extra opbergruimte. De grote 54-liter bagageruimte is ook elektrisch. Een speciaal kenmerk is de verwarmde rugleuning voor de passagier.
Robuuste boxermotor met topcijfers voor vermogen en koppel
De boxermotor in de nieuwe BMW R1300RT heeft een capaciteit van precies 1.300 cc, terwijl de verhouding tussen boring en slag 106,5 tot 73 mm is (voorganger: 102,5 tot 76 mm). Deze capaciteitsverhoging is te danken aan een vergrote cilinderboring en een nieuwe krukas met verminderde slag. Het heeft een vermogen van 107 kW (145 pk) (voorganger: 100 kW (136 pk), nog steeds bij 7.750 tpm, en ontwikkelt een maximaal koppel van 149 Nm bij 6.000 tpm (voorganger: 143 Nm bij 6.250 tpm), waardoor het veruit de krachtigste seriematige BMW boxermotor tot nu toe is. De maximale motorsnelheid is 9.000 tpm.
Drie rijmodi zijn standaard inbegrepen, waardoor de motor zich ideaal kan aanpassen aan alle wegomstandigheden. Riding Modes Pro met de extra modi “Dynamic” en “Dynamic Pro”, samen met rijmodusvoorselectie als optionele uitrusting af fabriek. Motorremkoppelregeling (MSR) als standaard. In standaarduitvoering heeft de nieuwe R1300RT drie rijmodi voor aanpassing aan individuele rijdervoorkeuren. De rijmodi “Rain” en “Road” maken het mogelijk om de rij-eigenschappen aan te passen aan de meeste wegomstandigheden. De “Eco” rijmodus maakt het ook mogelijk om de innovatieve BMW ShiftCam-technologie voornamelijk zo te gebruiken dat het maximale bereik met één tank brandstof kan worden bereikt. De nieuwe R1300RT kan ook worden uitgerust met de optionele uitrusting “Riding Modes Pro” af fabriek: dit omvat onder andere de extra rijmodi “Dynamic” en “Dynamic Pro”. Met de rijmodusvoorselectie kan de rijder met de rijmodusknop een individuele selectie maken. Op deze manier kan een voorkeurs- en gemakkelijk beheersbaar aantal rijmodi worden geconfigureerd en geselecteerd tijdens het rijden.
Motorremkoppelregeling (MSR) is zelfs in standaarduitvoering aan boord. Hiermee kunnen onstabiele rijomstandigheden die kunnen optreden tijdens het uitrollen of terugschakelen als gevolg van overmatige remslip aan het achterwiel veilig worden vermeden. In deze gevallen opent de motorremkoppelregeling onmiddellijk de gaskleppen zodanig dat de sleepkoppel wordt geëgaliseerd en de motorfiets stabiliseert.
Geautomatiseerde Schakelassistent (ASA) met volledig geautomatiseerde koppeling en handmatig of automatisch schakelen voor een verbeterde motorervaring als optionele uitrusting.
Met de Geautomatiseerde Schakelassistent (ASA) biedt BMW Motorrad een innovatieve technische oplossing om motorrijden gemakkelijker en comfortabeler te maken. Getrouw aan het motto “Simplify Your Ride”, plaatst geautomatiseerde koppeling en schakelen de rijervaring nog meer centraal – zonder in te leveren op de dynamiek van het schakelproces.
Volledig nieuw ontwikkeld chassis met plaatstaal hoofdframe van staal en aluminium achterframe
Het chassis van de nieuwe BMW R1300RT is volledig opnieuw ontworpen. Het middelpunt is het nieuwe plaatstaal hoofdframe van staal, dat naast een significante optimalisatie van de inbouwruimte voor nog compactere verpakking ook hogere stijfheidsniveaus biedt dan het vorige model. In de loop van het herontwerp is ook het achterframe volledig opnieuw ontworpen. In plaats van de vorige buisvormige staalconstructie heeft de nieuwe R1300RT nu een aluminium vakwerkbuis achterframe.
In combinatie met een aandrijfeenheid die nu veel compacter is, heeft het nieuwe ontwerp van het chassis een significante concentratie van massa naar het algehele zwaartepunt bereikt, wat zich vertaalt in merkbare voordelen in de handling. Tegelijkertijd is de nieuwe R1300RT nog preciezer en stabieler bij het remmen, vereist merkbaar minder inspanning om te rijden, en biedt een nog bevredigender precieze respons van de ophangingselementen.
EVO Telelever voorwielgeleiding met flexelement en nieuwe EVO Paralever achterwielgeleiding
De voorwielgeleiding in de nieuwe R1300RT volgt het Telelever-principe dat 30 jaar geleden door BMW Motorrad werd geïntroduceerd – maar in een innovatieve, nieuw ontworpen vorm die het beste van beide werelden combineert. Met de Evo Telelever combineert BMW Motorrad nu de sterke punten van de twee eerder gebruikte Telelever-varianten in de nieuwe BMW R1300RT. Strak geklemd aan de vorkbuizen – zoals eerder in het sportieve ontwerp – bevat de bovenste vorkconstructie (zoals in de GS) een stuurontkoppelingssysteem dat elke nadelige kantelbeweging voorkomt en alleen stuurkrachten doorgeeft.
De achterwielgeleiding van de nieuwe R1300RT is ook opnieuw ontworpen. Het kenmerk van de Evo Paralever is een aanzienlijk stijvere verbinding via de ophanging in het frame en een doorlopende schommelarm met snelspanner.
De nieuwe R1300RT is voorzien van nieuwe 17-inch aluminium gegoten wielen met holle spaakontwerp. Alles bij elkaar wegen ze meer dan 1,4 kg minder dan de bestaande wielen.
Nieuwe elektronische ophanging Dynamic Chassis Adaption (DCA) voor twee door de rijder selecteerbare rijposities voor maximale spreiding tussen rijcomfort en dynamische handling, evenals met dynamische aanpassing van demping, veerconstante en belastingsegalisatie als optionele uitrusting af fabriek.
Zelfs de standaard Dynamic ESA elektronische ophanging biedt een hoog niveau van rijveiligheid en rijplezier op een breed scala aan wegoppervlakken dankzij dynamische aanpassing van de demping en belastingafhankelijke aanpassing van de achterste veervoorspanning.
De elektronische Dynamic Chassis Adaption (DCA) gaat nu een stap verder en biedt, naast de bekende Dynamic Suspension Adjustment (DSA) opties – zoals dynamische aanpassing van demping, veerconstante en belastingsegalisatie – twee door de rijder selecteerbare rijposities via de rijmodi voor maximale spreiding tussen rijcomfort en dynamische handling. Dit zorgt voor een nog spannendere rijervaring onder alle omstandigheden.
DCA is ontwikkeld met evenveel nadruk op dynamische prestaties en comfort. Het nieuwe semi-actieve chassis biedt twee verschillende rijposities. Eén rijpositie heeft een vlakke stuurhoofdhoek en daardoor een chassisgeometrie die is ontworpen om rijstabiliteit en soepelheid te maximaliseren. De tweede rijpositie heeft een stevigere dempingafstemming, een hogere veerconstante en een hogere rijhoogte. Het verhogen van de achterkant meer dan de voorkant resulteert in een steilere stuurhoofdhoek en verminderde naloop, waardoor de motorfiets gemakkelijker te sturen en te hanteren is. DCA maakt deze twee verschillende chassisgeometrieën mogelijk en combineert ze met de rijmodi.
Een hoogwaardig remsysteem in combinatie met Integral ABS Pro is standaard
De R1300RT is standaard uitgerust met een dubbele schijfrem met twee radiaal gemonteerde vierzuiger vaste remklauwen aan de voorkant en een enkele schijfrem met tweezuiger zwevende remklauw aan de achterkant, in combinatie met BMW Motorrad Integral ABS Pro. De nieuwe BMW R1300RT kan worden uitgerust met het sportremsysteem als optionele uitrusting af fabriek. Naast een sportievere uitstraling met titaniumkleurige remklauwen, biedt het een lichte verbetering in remprestaties.
Nieuwe volledige LED-koplampen en moderne LED-lichtunits zijn overal aanwezig. Headlight Pro met adaptieve koplamp en hellingscompensatie, evenals adaptieve lichtmodi met intelligente aanpassing van de uitlijning en intensiteit van het dimlicht aan verschillende rijomstandigheden, zijn beschikbaar als optionele uitrusting af fabriek.
BMW Motorrad wordt al decennialang beschouwd als een koploper op het gebied van veilig motorrijden. Dienovereenkomstig is de nieuwe R1300RT standaard uitgerust met moderne LED-lichtunits rondom. De nieuwe volledige LED-koplamp, die de weg verlicht met ongeëvenaarde helderheid en duidelijkheid, onderstreept het prestige van de nieuwe R1300RT. De lichtunit bestaat uit een LED-module met meerdere LED’s voor dimlicht en grootlicht. Het dagrijlicht of positielichtpictogram, dat links en rechts van de koplamp is gepositioneerd, zorgt voor een onderscheidende uitstraling.
Headlight Pro gaat een stap verder en is beschikbaar als optionele uitrusting af fabriek. Naast de adaptieve koplamp beschikt de koplamp van de nieuwe R1300RT ook over hellingscompensatie – bijvoorbeeld bij accelereren en remmen, evenals voor het nivelleren van de rijpositie in DCA. Headlight Pro beschikt over een servomotor die automatisch en actief de positie van de afsnijlijn aanpast om de verticale helling binnen het optimale bereik te houden wanneer de belasting of laadstatus verandert.
Rijassistent met Actieve Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Lane Change Warning (SWW) en Rear End Collision Warning (RECW) voor comfortabel en veilig motorrijden als optionele uitrusting af fabriek. De nieuwe R1300RT is al standaard uitgerust met Dynamische Cruise Control (DCC) met remfunctie. De Rijassistent biedt veel meer functies als optionele extra af fabriek. Het bestaat uit Actieve Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Lane Change Warning (SWW) en Rear End Collision Warning (RECW).
10,25-inch TFT-kleurendisplay
De R1300RT is standaard uitgerust met een 10,25-inch TFT-kleurenscherm met geïntegreerde kaartnavigatie en nieuw ontwikkelde Connectivity Hub. Met maximale connectiviteit, uitstekende leesbaarheid, duidelijke menu-navigatie en een sterk geïntegreerd bedieningsconcept behoudt de nieuwe R1300RT zijn leidende positie onder productiemotorfietsen.
De getoonde “tegels” kunnen worden gebruikt om de menu’s “Mijn Motorfiets”, “Radio”, “Navigatie”, “Media”, “Telefoon” en “Instellingen” te selecteren. Een nieuwe functie is de Connectivity Hub “tegel” voor het verbinden van huidige en toekomstige accessoires zoals slimme brillen, verwarmde vesten en verlichte jassen. Dit vereenvoudigt de bediening van de accessoires.
De nieuwe R1300RT is standaard uitgerust met een actief geventileerd smartphone-oplaadcompartiment binnen handbereik van de rijder. Het is zelfs gemakkelijker te openen dan zijn voorganger en kan veel grotere smartphones herbergen. De smartphonebatterij wordt opgeladen via een USB-C-interface. Het deksel heeft ook een clip die kan worden gebruikt voor een betaalpas of bankbiljetten.
De hoogtepunten van de nieuwe BMW R1300RT:
- Lichtgewicht, dynamisch ontwerp.
- Geoptimaliseerde ergonomie en toegankelijkheid voor dynamisch rijden en zelfverzekerd toeren.
- Wind- en weerbeschermingsconcept met zijbekleding geïntegreerd in het ontwerp.
- Hoge voorruit beschikbaar als optionele uitrusting af fabriek.
- Vier modelvarianten: Basisvariant, Triple Black, Impulse en
Option 719 Camargue. - 2-cilinder boxermotor met 107 kW (145 pk) bij 7.750 tpm en 149 Nm bij 6.500 tpm.
- Een scala buddyseats zorgt voor een optimale zithoogte, terwijl een nieuw ontwikkeld bagagesysteem met geëlektrificeerde koffers, topkoffer en Vario-koffers de motorfiets ideaal maakt voor comfortabel toeren en reizen.
- Drie rijmodi zijn standaard inbegrepen, waardoor de motorfiets zich ideaal kan aanpassen aan elke wegomstandigheid.
- Rijmodi Pro met de extra modi “Dynamic” en “Dynamic Pro”, samen met rijmodusvoorselectie als optionele uitrusting af fabriek.
- Motorremkoppelregeling (MSR) als standaard.
- Geautomatiseerde Schakelassistent (ASA) met volledig geautomatiseerde koppeling en handmatig of geautomatiseerd schakelen voor een verbeterde motorervaring als optionele uitrusting.
- Volledig nieuw ontwikkeld chassis met plaatstaal hoofdframe van staal en aluminium buisrooster achterframe.
- EVO Telelever met flexelement en EVO Paralever achterwielgeleiding voor nog grotere stuurprecisie en rijstabiliteit.
- Dynamische ESA elektronische ophanging als standaard.
- Nieuwe elektronische ophanging Dynamische Chassisaanpassing (DCA) voor twee verschillende rijposities voor maximale spreiding tussen rijcomfort en dynamische handling, evenals met dynamische aanpassing van demping, veerconstante en belastingsegalisatie als optionele uitrusting af fabriek.
- Nieuwe wielen meer dan 1,4 kg lichter.
- Hoogwaardig remsysteem in combinatie met BMW Motorrad ABS Pro voor veilig remmen, zelfs bij het leunen in bochten.
- Nieuwe volledige LED-koplamp als standaard. Headlight Pro met adaptieve koplamp als optionele uitrusting af fabriek.
- Adaptieve Lichtmodi voor Headlight Pro koplamp als optionele uitrusting af fabriek.
- Rijassistent met Actieve Cruise Control (ACC), Front Collision Warning (FCW), Rear End Collision Warning (RECW) en Lane Change Warning (SWW) voor comfortabel en veilig motorrijden als optionele uitrusting af fabriek.
- Audio Pro als optionele uitrusting af fabriek.
- Comfort Passagierspakket als optionele uitrusting af fabriek.
- Optionele uitrusting en originele BMW Motorrad-accessoires.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven