De nieuwe 2025 BMW R1300R: de nieuwe dynamische roadster met boxermotor oogt en rijdt merkbaar sportiever, met een dynamische stijl en een gespierd en atletisch design. Vier aantrekkelijke uitrustingsvarianten. De ontwikkeling van de nieuwe BMW R1300R had als doel om de dynamische roadster met boxermotor zowel op visueel als technisch vlak te verbeteren. Naast het assertievere, sportievere design kunnen klanten het dynamische potentieel van de motorfiets nog verder opvoeren met uitrustingskenmerken zoals de Performance-variant, inclusief sportvering, korte hendels, gefreesde en verstelbare voetsteunen, DTC-Shift, twee extra sportschermen, sportzitting, motorspoiler en sportbanden.
Tegelijkertijd blijft de BMW R1300R een capabele metgezel voor dagelijks gebruik en tourtochten. Dankzij opties zoals de verwarmbare zitting, Riding Assistant, het hogere windscherm en de vele bagagemogelijkheden kan de motorfiets bovendien perfect worden afgestemd op de meest individuele behoeften.
Hoogtepunten van de nieuwe 2025 BMW R1300R:
- Dynamisch, sportief ontwerp.
- Sportieve ergonomie en uitrusting voor zowel dynamisch rijplezier als tourcomfort.
- Vier uitrustingsvarianten: basisversie, Exclusive, Performance en Option 719 Kilauea.
- Robuuste lucht- en oliegekoelde tweecilinder-boxermotor met 107 kW (145 pk) bij 7.750 t/min en 149 Nm bij 6.500 t/min.
- De ruime keuze aan zittingen garandeert een optimale zithoogte, terwijl het nieuw ontwikkelde bagagesysteem met elektrische koffers en slimme tanktas de R1300R perfect afstemt op comfortabele tourtochten en vakantiereizen.
- Standaard worden drie rijmodi meegeleverd, zodat de motor optimaal kan worden aangepast aan alle wegomstandigheden.
- De Riding Modes Pro met de extra modi ‘Dynamic’ en ‘Dynamic Pro’ en de rijmodusvoorselectie zijn als fabrieksoptie verkrijgbaar.
- Standaard motorkoppelregeling (MSR).
- Automated Shift Assistant (ASA) met volautomatische koppelingsbediening en handmatig of automatisch schakelen voor een verbeterde motorrijervaring als optie verkrijgbaar.
- Volledig nieuw ontwikkeld chassis met plaatstalen hoofdframe en aluminium achterframe.
- Nieuwe omgekeerde telescoopvork en herziene EVO Paralever II-achtervering voor nog meer stuurprecisie.
- Leverbaar als fabrieksoptie: nieuwe elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA), met belastingcompensatie en dynamische aanpassing van de schokdemping en veeruitslag. ‘s Werelds eerste in serie geproduceerde telescoopvork met instelbare veerverhouding.
- Nieuwe wielen ruim 1,4 kilogram lichter.
- Krachtig remsysteem in combinatie met BMW Motorrad ABS Pro om veilig te remmen, zelfs bij een grote kantelhoek.
- Standaard ‘full led’-koplamp in dynamisch achthoekig design en overal uiterst geavanceerde ledverlichting. Headlight Pro met adaptieve richtingaanwijzer als fabrieksoptie verkrijgbaar.
- Riding Assistant met Active Cruise Control (ACC) en Front Collision Warning (FCW) om veilig en comfortabel te rijden als fabrieksoptie verkrijgbaar.
- Voor het eerst beschikt de navigatievoorbereiding af fabriek over een elektrische vergrendeling voor maximaal bedieningscomfort.
De basisversie van de BMW R1300R wordt aangeboden in Snapper Rocks metallic maar daarnaast zijn nog bijkomende uitvoeringen verkrijgbaar, waaronder de Exclusive-versie in Racing Blue metallic, de sportgerichte Performance-versie in Lightwhite uni en de hoogwaardige Option 719 Kilauea in Blackstorm metallic.
Bericht gaat verder onder de foto’s
Technische gegevens 2025 BMW R1300R
Technische gegevens | |
Nominaal vermogen | 107 kW (145 hp) bij 7,750 tpm |
Constructie | Lucht-/vloeistofgekoelde 2-cilinder 4-takt boxermotor, 2 bovenliggende nokkenassen, balansas, variabele inlaatnokkenasregeling BMW ShiftCam |
Boring x slag | 106,5 mm x 73 mm |
Cilinderinhoud | 1300 cc |
Max. koppel | 149 Nm @ 6500 tpm |
Compressieverhouding | 13,3 : 1 |
Emissienorm | EU 5+ |
Maximumsnelheid | Meer dan 200 km/u |
Frame | Tweedelig frameconcept van hoofd- en daaraan geschroefd achterframe, meedragende motor |
Voorwielgeleiding/-vering | Upside-down telescoopvork |
Achterwielgeleiding/-vering | BMW Motorrad EVO-Paralever, eenzijdige swingarm van gegoten aluminium, doorlopende swingarmlageras, centrale veerpoot |
Veeruitslag voor/achter | 140 mm / 130 mm |
Wielbasis | 1503 mm |
Naloop | 127 mm |
Balhoofdhoek | 62,5° |
Velgen | Gegoten aluminium |
Velgmaat, voor | 3,50 x 17″ |
Velgmaat, achter | 6,00 x 17″ |
Bandenmaat, voor | 120/70 ZR17 |
Band achter | 190/55 ZR17 |
Remmen, voor | Dubbele schijfrem, diameter 320 mm, radiale remklauw met 4 zuigers |
Remmen, achter | Enkele schijfrem, Ø 285 mm, zwevende remklauw met twee zuigers |
ABS | BMW Motorrad volledig integraal ABS Pro (volledig geïntegreerde remfunctie, geoptimaliseerd voor overhellen) |
Zithoogte, onbeladen | 785 mm |
Tankinhoud | 17 l |
waarvan reserve | ca. 4 l |
Lengte | 2126 mm |
Hoogte | 1112 mm (zonder spiegels, bij DIN-leeggewicht) |
Breedte | 864 mm (boven de spiegels) |
Droog gewicht | 227 kg |
Rijklaar gewicht, volgetankt | 239 kg 1) |
Max. toelaatbaar totaalgewicht | 460 kg |
Max. belading (bij standaarduitrusting) | 221 kg |
Prijs Nederland (2025) | € 19.690,- |
Sportieve ergonomie en uitrusting voor zowel dynamisch rijplezier als tourcomfort
De ergonomische driehoek, gevormd door het stuur, de voetsteunen en de zitting van de nieuwe BMW R1300R, is dan ook ontworpen om de rijder merkbaar meer naar voren over het voorwiel te positioneren dankzij de iets naar achteren geplaatste voetsteunen en het vlakkere stuur. Dat resulteert met name in een verbeterde feedback van de voorkant, vooral bij een sportieve rijstijl, met een nog betere beheersbaarheid als resultaat. Tegelijkertijd maakt de sportieve zitpositie het nog steeds mogelijk om ontspannen te touren en te cruisen, zelfs met een passagier. Optioneel is ook een Comfort-stuur verkrijgbaar.
Voor tour- en vakantieritten kan de nieuwe BMW R1300R worden uitgerust met een nieuw ontwikkeld koffersysteem en kofferhouders uit het gamma originele accessoires van BMW Motorrad, alsook met een voorbereiding voor het koffersysteem als optionele uitrusting af fabriek. De koffers hebben een inhoud van respectievelijk 26 en 29 liter. Beide koffers zijn geëlektrificeerd en kunnen worden ontgrendeld met de centrale vergrendeling. Ook zijn ze allebei voorzien van binnenverlichting en heeft de koffer aan de linkerkant een USB-C-oplaadpoort. De tanktas is eveneens nieuw. Ze is voor het eerst volledig zonder riemen en wordt aan de motor bevestigd via een tankring.
Robuuste boxermotor
De boxermotor van de nieuwe BMW R1300R heeft een cilinderinhoud van precies 1300 cm³, terwijl de verhouding tussen boring en slag 106,5 op 73 millimeter bedraagt (voorganger: 102,5 op 76 millimeter). Deze grotere longinhoud is te danken aan een grotere cilinderboring en een nieuwe krukas met een kleinere slag. Zo haalt de motor een vermogen van 107 kW / 145 pk (voorganger: 100 kW / 136 pk), bij 7.750 t/min (ongewijzigd) en ontwikkelt hij een maximumkoppel van 149 Nm bij 6.500 t/min (voorganger: 143 Nm bij 6.250 t/min). Daarmee is hij veruit de krachtigste in serie geproduceerde BMW-boxermotor tot nu toe. Het maximale motortoerental is 9.000 t/min.
Standaard worden drie rijmodi meegeleverd, zodat de motor optimaal kan worden aangepast aan alle wegomstandigheden. De Riding Modes Pro met de extra modi ‘Dynamic’ en ‘Dynamic Pro’ en de rijmodusvoorselectie zijn als fabrieksoptie verkrijgbaar. Standaard motorkoppelregeling (MSR).
In standaarduitvoering heeft de nieuwe R1300R drie rijmodi om de motor aan te passen aan de individuele voorkeuren van de rijder. Met de rijmodi ‘Rain’ en ‘Road’ kunnen de rijeigenschappen op de meeste wegomstandigheden worden afgestemd. De rijmodus ‘Eco’ maakt het bovendien mogelijk om de innovatieve BMW ShiftCam-technologie vooral te gebruiken om het maximale rijbereik met één tank brandstof te bereiken. Op verzoek kan de nieuwe R1300R ook af fabriek worden uitgerust met de optionele ‘Riding Modes Pro’: deze optie omvat onder meer de extra rijmodi ‘Dynamic’ en ‘Dynamic Pro’. Met de rijmodusvoorselectie kan de rijder de rijmodusknop gebruiken om een individuele selectie te maken. Op deze manier kan hij naar wens een gemakkelijk te beheren aantal rijmodi configureren om tijdens het rijden te selecteren.
De motorkoppelregeling (MSR) is steeds aanwezig, zelfs op de standaarduitvoering. Deze voorziening kan worden gebruikt om op een veilige manier onstabiele rijomstandigheden te vermijden die tijdens het uitrollen of terugschakelen kunnen optreden als gevolg van overmatige remslip bij het achterwiel. In deze gevallen opent MSR onmiddellijk de gaskleppen, zodat het weerstandskoppel wordt afgevlakt en de motorfiets zich stabiliseert.
Automated Shift Assistant (ASA) met volautomatische koppelingsbediening
Met de nieuwe Automated Shift Assistant (ASA) biedt BMW Motorrad een innovatieve technische oplossing om motorrijden eenvoudiger en comfortabeler te maken. Onder het motto “Simplify your Ride” zorgen de geautomatiseerde koppeling en schakelovergangen ervoor dat de rijervaring nog meer centraal komt te staan, zonder dat dit ten koste gaat van de dynamiek van het schakelproces.
Volledig nieuw ontwikkeld chassis met plaatstalen hoofdframe en aluminium achterframe
Het chassis van de nieuwe BMW R1300R werd volledig hertekend. Het middelpunt is het nieuwe plaatstalen hoofdframe, dat naast een sterk geoptimaliseerde installatieruimte voor een nog compactere lay-out ook een hogere stijfheid biedt dan het vorige model. Tijdens het herontwerpproces werd ook het achterframe volledig hertekend. In plaats van de vorige stalen buizenconstructie heeft de nieuwe R1300R nu een achterframe van gegoten aluminium.
Nieuwe omgekeerde telescoopvork en herziene EVO Paralever II-achtervering
In de nieuwe BMW R1300R wordt de geleiding van het voorwiel verzorgd door een nieuwe omgekeerde telescoopvork met een binnenbuisdiameter van 47 mm. De achterwielgeleider van de nieuwe R1300R werd eveneens opnieuw ontworpen. De grootste troef van de Evo Paralever II schuilt in zijn gevoelig stijvere verbinding via de vering in het frame en een doorlopende snelspanas in de swingarm.
De nieuwe R1300R heeft ook nieuwe 17″-velgen in gegoten aluminium met holle spaken. Alles bij elkaar wegen ze ruim 1,4 kilogram minder dan de bestaande wielen. Het lagere rotatiegewicht optimaliseert zowel de acceleratie- en remrespons als de rijeigenschappen.
De nieuwe elektronische Dynamic Suspension Adjustment (DSA), met belastingcompensatie en dynamische aanpassing van de schokdemping en veeruitslag, is als optie verkrijgbaar. ‘s Werelds eerste in serie geproduceerde telescoopvork met instelbare veerverhouding. Met zijn dynamische afstelling van de demping en verstelbare veersteun achteraan biedt het standaard gemonteerde elektronische Dynamic ESA-systeem zelf een hoge mate van rijveiligheid en rijplezier op de meest uiteenlopende terreinen.
Standaard uiterst krachtig remsysteem in combinatie met Integral ABS Pro
De R1300R wordt standaard geleverd met een dubbele schijfrem met twee radiaal gemonteerde vaste remklauwen met vier zuigers aan de voorzijde en een enkele schijfrem met een zwevende remklauw met twee zuigers aan de achterzijde in combinatie met BMW Motorrad Integral ABS Pro. De nieuwe BMW R1300R kan als fabrieksoptie worden uitgerust met een sportremsysteem. Naast een sportievere look met titaniumkleurige remklauwen, biedt dat systeem licht verbeterde remprestaties.
Standaard ‘full led’-koplamp in achthoekig design
BMW Motorrad wordt beschouwd als dé pionier op het vlak van motorveiligheid en aanverwante innovaties. Daarom wordt de nieuwe R1300R standaard geleverd met een nieuw ontworpen ledkoplamp in een dynamische achthoekige vorm, voorzien van een opvallend lichtpictogram.
Met het optionele Adaptive Turning Light wordt de dimlichtbundel van de standaard ‘full led’-koplamp geoptimaliseerd voor bochten door naargelang de hellingsgraad extra ledsegmenten te activeren. Op die manier wordt de bocht zo goed als volledig verlicht omdat het licht beweegt naar waar de motor heen rijdt. Door het lichtpatroon te optimaliseren, zorgt de dimlichtbundel voor een nog bredere en homogenere verlichting van de weg.
Riding Assistant met Active Cruise Control (ACC) en Frontal Collision Warning (FCW) als fabrieksopties
De nieuwe BMW R1300R kan worden uitgerust met de Riding Assistant om nog veiliger en comfortabeler te rijden. Dat omvat Active Cruise Control (ACC) en Frontal Collision Warning (FCW). Voor het eerst beschikt de navigatievoorbereiding af fabriek over een elektrische vergrendeling voor maximaal bedieningscomfort. Met deze fabrieksoptie kan een navigatiesysteem of smartphone snel en veilig worden bevestigd en bediend met behulp van een houder. Voor het eerst heeft deze houder geen sleutel meer nodig: hij wordt elektrisch ontgrendeld voor maximaal gebruiksgemak.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven