Zero Motorcycles, marktleider op het gebied van elektrische motoren en aandrijvingen, kondigt alle nieuwigheden voor 2024 aan tijdens de EICMA in Milaan. De S, DS en DSR krijgen een volledig nieuwe uitstraling. Bovendien zullen de DSR en SR verkrijgbaar zijn als A2-model waarbij het vermogen op een
later moment kan worden geüpgraded. Dit zodra de rijder het A-rijbewijs gehaald heeft.
Na 16 jaar en meer dan 265 miljoen gereden kilometers door motorliefhebbers wereldwijd, is het Amerikaanse Zero Motorcycles anno 2023 niet meer weg te denken uit de motorwereld. Waar verschillende traditionele motormerken nu pas voorzichtig uitpakken met een eerste elektrisch model, kan Zero Motorcycles terugvallen op jarenlange toegewijde ervaring. Die ervaring vertaalt zich in competitief geprijsde producten van de hoogste kwaliteit. Evolutie na evolutie zorgt Zero Motorcycles ervoor dat hindernissen zoals rijbereik en laadtijd steeds meer naar de achtergrond schuiven. Zo komt de focus te liggen op wat er écht toe doet: motorrijden.
A2 naar A
Zero Motorcycles kondigt met gepaste trots nieuwe technologie aan die vanaf MY24 beschikbaar zal zijn. Zero’s nieuwste innovatie stelt de motorrijder in staat om zijn of haar motorfiets na verloop van tijd te upgraden naar vol vermogen. De vernieuwde Zero SR en DSR, zijn de eerste elektrische motoren die deze technologie te beurt valt. Het stelt rijders met het A2-rijbewijs in staat hun motor op te waarderen naar het volle vermogen van 70 pk (52 kW). Dit zodra ze het volledige rijbewijs bemachtigd hebben. Zo kan de motor meegroeien met derijder.
Meest uitgebreide elektrische line-up
Met negen verschillende motoren (+ een Black Forest-editie van de DSR/X), biedt het merk ook in 2024 het meest uitgebreide assortiment aan volledig elektrische motorfietsen ter wereld aan. Het gamma bestaat zowel uit straatmotoren als uit meer avontuurlijk gerichte motorfietsen.
In de eerste categorie krijgt de Zero S, ’s werelds langstlopende modelnaam voor een elektrische straatmotorfiets, een grondige make-over. In 2024 evolueert het model naar een prachtige naked street bike opgebouwd rond een stalen trellisframe. De aandrijving komt van de nieuwste versie van Zero’s gerenommeerde Z-force motor, die een verbluffend koppel levert van 132 Nm. Het maximale vermogen bedraagt 60 pk (45 kW). Het continuvermogen bedraagt echter 11 kW, waardoor deze motor al met het A1-rijbewijs gereden kan worden (meer info onderaan). Voorzien van een 14,4 kWh accupakket, goed voor een bereik tot wel 248 km, en dankzij zijn scherpe prijs van € 17.690, biedt de nieuwe Zero S het hoogste bereik voor zijn geld ten opzichte van eender welke andere motor in de industrie.
Zero SR, SR/F en SR/S
De Zero SR is uitgerust met het 15,6 kWh accupakket. De nieuwe Z-force elektrischeaandrijving zorgt voor een piekkoppel van 140 Nm en een maximaal vermogen van 70 pk (52 kW). De motorfiets is te verkrijgen in een A2-versie met een beperkt vermogen van 35 kW. Wanneer de rijder het volledige A-rijbewijs bemachtigd heeft, kan (via een officiële Zero-dealer en tegen een meerprijs) het volledige vermogen vrijgegeven worden. De SR zal €18.710 kosten.
Verder voeren de toonaangevende Zero SR/F en SR/S de street-range aan. Beide modellen zijn uitgerust met een krachtige Z-Force elektrische motor. Deze genereert een onwaarschijnlijk piekkoppel van 190 Nm en een piekvermogen van 84 kW (113 pk). De geïntegreerde standaardlader kan worden uitgebreid met een optionele 6 kW rapid charger. Waardoor je het 17,3 kWh accupakket oplaadt tot 95% in slechts 1,1 uur. De SR/S en SR/F zijn competitief geprijsd aan respectievelijk € 23.790 en € 23.385.
DS en DSR
In Zero’s aanbod aan Dual Sports-motorfietsen zorgen de DS en DSR voor de grootste vernieuwingen, met vanaf in MY24 dezelfde ruige uitstraling als grote broer DSR/X. De geometrie van het stalen trellisframe zorgt voor een grote bodemvrijheid. De instelbare voorvork kent een veerweg van bijna 21 cm en drie geïntegreerde opbergvakken. Dit zorgt voor comfort en gebruiksgemak voor elke dag.
De Zero DS, uitgerust met het 14,4 kWh-accupakket, is uitgerust met Zero’s nieuwste Z-Force motor, goed voor een piekkoppel van 132 Nm en een maximaal vermogen van 60 pk (45 kW). Het continuvermogen bedraagt 11 kW, waardoor deze motor al met het A1-rijbewijs gereden kan worden (meer info onderaan). De DS zal € 18.710 kosten.
De Zero DSR beschikt over een accupakket van 15,6 kWh. De nieuwe Z-force elektrische aandrijving zorgt voor een piekkoppel van 170 Nm en een maximaal vermogen van 70 pk (52 kW). De Zero DSR is verkrijgbaar als A2-versie met een beperkt vermogen van 35 kW. Wanneer de rijder het volledige A-rijbewijs bemachtigd heeft, kan (via een officiële Zero-dealer en tegen een meerprijs) het volledige vermogen vrijgegeven worden De DSR zal €19.725 kosten.
DSR/X
De Zero DSR/X staat voorop in Zero’s aanbod. Deze avontuurlijk gebouwde motor gaat geen enkele uitdaging uit de weg. Zijn elektromotor levert 75 kW (100 pk) en heeft een piekkoppel van 229 Nm. Het frame en geometrie bieden een grote bodemvrijheid en de instelbare voorvork biedt tot 21 cm veerweg. Een nieuwe Black Forest-uitvoering rust de DSR/X uit met premium onderdelen en accessoires. Dit is bedoelt voor de meest avontuurlijke rijders. De DSR/X zal €23.895 kosten. De Black Forest-editie € 26.945. Elektrisch met het A1-rijbewijs. Met de S, DS en FXE heeft Zero Motorcycles drie felbegeerde 11 kW-modellen in het
gamma. Dat betekent dat ook rijders met het A1- of B1-rijbewijs (dat laatste geldt enkel in België) de moeiteloze acceleratie en geruisloze kracht van elektrisch rijden kunnen ervaren.
Dankzij het sensationele piekkoppel van 132 Nm (S & DS) of 106 Nm (FXE) zijn de 11 kW-modellen van Zero Motorcycles niet te vergelijken met eender welke variant met verbrandingsmotor. Zowel de Zero S als de Zero DS kunnen worden beschouwd als de meest toegankelijke 100% elektrische motorfiets.
Bovenop het 11 kW-verhaal zijn de drie modellen erg scherp geprijsd: € 18.710 voor de DS, €17.690 voor de S en € 14.235 voor de FXE. Dat maakt ze niet alleen aantrekkelijk voor nieuwe rijders, maar ook voor ervaren rijders die op zoek zijn naar een elektrisch alternatief.


















Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven