Met trots kondigen we een enorme sprong voorwaarts aan voor de KTM Naked-reeks. De gloednieuwe KTM 990 DUKE richt zich rechtstreeks op het felbegeerde Naked-segment van 1000 cc, zonder excuses of verklaringen.
Jubileumreeks 30-jarig bestaan van de Duke
2024 markeert het 30-jarig bestaan van de Duke, en de KTM 990 Duke past naadloos in deze jubileumreeks als een perfect gepolijst projectiel. In zijn streven om de meest prestatiegerichte Naked-machine te zijn, heeft de KTM 990 Duke mechanisch alles in huis en introduceert hij een gedurfde nieuwe stijl.
Nieuw ontwerp
De KTM 990 DUKE maakt zijn intenties glashelder. Naast een krachtige motor, een geheel nieuw chassis en een vernieuwd swingarmontwerp, plus verbeterde ergonomie en technologie, is hij nu qua cilinderinhoud en proporties gelijkwaardig aan motorfietsen met grotere motoren.
Het nieuwe ontwerp is geïnspireerd op het idee van een bevroren explosie, gereed om extreme energie los te laten. Dit ontwerp wordt verder versterkt door twee kleuropties in Zwart en Elektrisch Oranje, waarbij de laatste speciaal is ontwikkeld om het 30-jarig bestaan van de Duke te vieren.
Bij de eerste blik zie je een roofzuchtig ontwerp in een gestroomlijnd jasje, met een geavanceerde LED-koplamp als opvallend kenmerk van de KTM 990 DUKE. Het gebruik van zorgvuldig geselecteerde materialen zorgt voor stabiele verlichting onder alle wegomstandigheden. De positie- en dagrijlichten zijn in de koplamp geïntegreerd en passen de intensiteit aan op basis van omgevingslicht dankzij een lichtsensor in het dashboard.
Coming Home
Bovendien is de KTM 990 DUKE standaard uitgerust met een “Coming Home”-lichtfunctie. Na het uitschakelen van het contact blijft de koplamp nog enkele seconden branden, wat handig is bij het openen van deuren of voor betere zichtbaarheid in de garage.
Motorblok
De krachtbron is een aanzienlijk verbeterde versie van de LC8c-motor uit de KTM 890 DUKE R, met een cilinderinhoud van 947 cc. Het hart van de KTM 990 DUKE levert nu een indrukwekkende 123 pk en 103 Nm, met een totaalgewicht van slechts 179 kg.
Chassis
De KTM 990 DUKE erfde zijn DNA van de legendarische DUKE-modellen en voegt nog meer dynamiek en agressie toe. De machine is van nature gericht op prestaties en is ontworpen rond een licht en wendbaar chassis dat het hoogste vertrouwen biedt aan de rijder. Het frame met een stijve tralietralie en een nieuwe swingarm bieden plaats aan hoogwaardige, verstelbare WP APEX Suspension-componenten. Deze, in combinatie met Bridgestone S22-banden met bewezen prestaties op het circuit, zorgen voor precisie in bochten die doet denken aan een scherpschutter.
De WP APEX Suspension op de KTM 990 DUKE is eenvoudig instelbaar, waardoor rijders hun grenzen comfortabel kunnen verkennen. Aan de voorkant kan de 43 mm WP APEX Suspension nauwkeurig worden ingesteld met 5 klikken voor zowel de rebound als de compressie. Aan de achterzijde is de WP APEX Monotube-schokdemper in 5 stappen instelbaar, met de mogelijkheid van handmatige preload-aanpassing.
Dashboard
Zodra je op de motor zit, wordt je begroet door een 5-inch dashboard van gehard glas dat alle informatie biedt die een KTM 990 DUKE-rijder nodig heeft. De vernieuwde graphics en menustructuren zijn ontworpen voor snellere, intuïtievere toegang tot de verschillende functies van de KTM 990 DUKE. Dit omvat een nieuwe functie die Lean Angle-gegevens weergeeft, evenals een optionele TRACK Mode met rondetimer en telemetriegegevens. Ook is er een USB-C-aansluiting toegevoegd voor het opladen van apparaten.
Kortom, de opdracht was simpel: ontwikkel de ultieme NAKED-machine in de middelgrote klasse. Met de KTM 990 DUKE 2024 is deze opdracht volledig volbracht.
Een volledig assortiment speciaal ontwikkelde KTM PowerParts en KTM PowerWear is beschikbaar om de motor te personaliseren en de rijder klaar te maken voor raceprestaties.
Ontdek meer over 30 JAAR DUKE en de gloednieuwe KTM 990 DUKE 2024 op KTM.com.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven