Tijdens de paasdagen komen niet minder dan vijf klassen aan de start bij de Grand Prix motorcross van Valkenswaard, die de naam ‘MXGP of Europe’ heeft gekregen. Daarvan tellen er drie categorieën mee voor het wereldkampioenschap: MXGP (450cc-klasse), MX2 (250cc-klasse) en WMX (damesklasse). Daarnaast zijn er nog twee klassen waarin om punten wordt gestreden voor Europese titels, de EMX250 en de EMX300 (deze klasse is voorbehouden aan tweetakten). Alle klassen rijden twee manches.
Jeffrey Herlings favoriet in de MX2
Al zes jaar achter elkaar zegevierde Jeffrey Herlings (KTM) in Valkenswaard in de MX2-klasse. Al die jaren won hij beide manches, zodat hij op dit circuit ongeslagen is. Hij is zelfs in Nederland ongeslagen op GP-niveau, want ook in de GP’s in Lierop behaalde hij elke keer een dubbelzege. Herlings (21) geldt daarom als dé uitgesproken favoriet voor de zege in Valkenswaard. Indien Herlings de GP wint, zal dat zijn vijftigste GP-zege zijn. Tot nu toe heeft Herlings dit jaar laten zien veel te sterk te zijn voor de concurrentie. Hij realiseerde prima resultaten in de wedstrijden in de aanloop naar de GP’s en toonde zich in de GP’s van Qatar en Thailand oppermachtig. Hij leidt daarom het klassement met de maximale score van 100 punten. Tijdens de eerste wedstrijd van de Dutch Masters of Motocross, het Open Nederlands Kampioenschap, won de tweevoudig wereldkampioen in Axel beide manches. Afgelopen zondag startte hij in Moerbeke-Waas in de eerste wedstrijd van het Open Belgisch Kampioenschap en zegevierde daar drie keer. Dat betekent dat hij in drie kampioenschappen ongeslagen aan de leiding gaat.
Gezien de vorm waarin de volledig van zijn vorig jaar opgelopen heupblessure herstelde Herlings steekt, mogen de overige rijders zich gaan opmaken voor de bezetting van de posities achter ‘The Bullit’. Er is een behoorlijk groepje rijders dat mogelijk met Herlings na afloop van de tweede manche op het erepodium zou kunnen staan. Te denken valt aan de Zwitser Jeremy Seewer (Suzuki), de Rus Aleksandr Tonkov (Yamaha), Herlings’ KTM-teamgenoot de Let Pauls Jonass en de Bulgaar Petar Petrov (Kawasaki).
Van Nederlandse zijde mag hopelijk het een en ander worden verwacht van Davy Pootjes, een teamgenoot van Herlings. Pootjes had de pech in Qatar zijn sleutelbeen te breken, waardoor hij de Thaise GP moest laten schieten. Ook de cross van Axel moest hij aan zich voorbij laten gaan. Afgelopen weekend probeerde hij het in Moerbeke-Waas, maar hij kwam er al snel achter dat hij nog niet fit genoeg was. Afwachten dus hoe het komend weekend zal gaan.
Brian Bogers (KTM) behaalde in de GP’s van Qatar en Thailand minder punten dan hij vooraf had gehoopt. Hij zal erop gebrand zijn z’n puntentotaal in Valkenswaard flink op te vijzelen. Zijn teamgenoot Calvin Vlaanderen miste vrijwel het complete seizoen 2015 vanwege blessures en ook dit jaar begon onfortuinlijk voor de Nederlandse Zuid-Afrikaan met een enkelblessure. Hij kan inmiddels weer voluit rijden.
Freek van der Vlist (Kawasaki) scoorde in de beide verreden GP’s drie keer punten en hoopt dat uiteraard op het Eurocircuit weer te doen. En dan zijn er nog Lars van Berkel (Husqvarna) en Jaap Corneth (Yamaha).
Veel kanshebbers in de MXGP
In de MXGP (deze benaming is voorbehouden aan de GP’s; overal elders is dit de MX1) is het zeker dat deze wedstrijd een andere winnaar zal krijgen dan een jaar geleden. Toen zegevierde de Fransman Gautier Paulin. Hij kwam een dag of tien geleden ongelukkig ten val tijdens een training op het circuit van Lommel en liep daarbij een ernstige rugblessure op, waardoor hij nu verstek moet laten gaan. Dat maakt wellicht de weg vrij voor Tony Cairoli (KTM), de Italiaan die al acht wereldtitels op zijn naam heeft staan. Cairoli won in de jaren 2010 tot en met 2014 vijf jaar achter elkaar deze klasse op het Eurocircuit. Cairoli begon het seizoen niet topfit doordat hij eind januari bij een training twee ribben brak. Hij staat nu vijfde in het WK-klassement, maar liet zien met een tweede plaats in de openingsmanche in Thailand dat er ook dit jaar terdege rekening met hem moet worden gehouden.
Het klassement wordt aangevoerd door de Fransman Romain Febvre (Yamaha), de enigszins verrassende wereldkampioen van 2015. Febvre werd derde en tweede in Qatar en won in het hete Thailand beide manches. Op de tweede plaats staat de Sloveen Tim Gajser (Honda), de wereldkampioen MX2 van afgelopen jaar. Hij zorgde voor een daverende verrassing door in Qatar twee keer als eerste over de finish te komen. Evgeny Bobryshev (Honda) bezet de derde plaats. Deze Rus zegevierde in de MX1-klasse in Axel. Jeremy van Horebeek (Yamaha) kwam in beide GP’s tot de klasseringen vier en vijf, waardoor de Belg de vierde plaats in de stand inneemt.
Kanshebbers in Valkenswaard zijn verder zeker de Schot Shaun Simpson (KTM), die altijd sterk voor de dag komt op een zandcircuit, de Belg Kevin Strijbos (Suzuki), de Brit Tommy Searle (Kawasaki), de Duitser Max Nagl (Husqvarna) en de naar de GP’s teruggekeerde Nieuw-Zeelander Ben Townley, die twaalf jaar geleden de MX2-klasse won op het Eurocircuit.
Op de deelnemerslijst prijkt de naam van slechts één Nederlander: Glenn Coldenhoff. De fabrieksrijder van KTM deed het in Qatar en Thailand matig met eenmaal een zevende plek als beste uitslag. Hij staat veertiende in het klassement. Zijn thuis-GP biedt hem een mooie gelegenheid zijn puntentotaal goed op te krikken.
Nancy van de Ven kanshebber bij de dames
De WMX reed nog slechts één GP en wel in Qatar. Daar ging de winst naar de 20-jarige Nieuw-Zeelandse debutante Courtney Duncan (Yamaha). Zij wordt begeleid door voormalig GP-winnaar Joshua Coppins. Op zijn erelijst staat o.a. de GP van Valkenswaard bij de MX1 in 2007.
De twee bekendste namen bij de dames zijn die van de Italiaanse Kiara Fontanesi (Honda) en de Française Livia Lancelot (Kawasaki). Fontanesi (22) werd de afgelopen vier seizoenen wereldkampioene. Ze werd overigens geboren als Chiara, maar liet twee jaar geleden haar naam officieel veranderen in Kiara. Lancelot (28) werd in 2008 de eerste kampioene bij de dames. Achter Duncan finishte Lancelot in beide manches in Qatar tweede. Fontanesi raakte door een val achterop in de eerste race (waarin ze elfde werd) en eindigde als derde in de tweede race. Ze bezet de vijfde plaats in het klassement.
Het laatste weekend van juli 2015 zal Nancy van de Ven (Yamaha) niet snel vergeten. Toen won de nu 18-jarige uit Vlissingen beide manches van de Tsjechische GP in Loket. Het betekende niet alleen haar eerste GP-zege, ook was ze daarmee de eerste Nederlandse die een GP op haar naam schreef. In Qatar werd ze derde en vierde, goed voor de derde plaats in het dagklassement en dus ook de WK-stand. Vorig jaar behaalde Van de Ven brons in het wereldkampioenschap, na de beide jaren daarvoor vijfde te zijn geworden.
Van Britt van der Werff (Suzuki) mag worden verwacht dat ze aardig in het spoor van de toppers zal weten te blijven. Zij bezet na Qatar de zevende plaats in de stand. Shana van der Vlist (Yamaha) en Gwenda Haans (Husqvarna) scoorden beiden punten in Qatar.
Nederland is goed vertegenwoordigd op de 51 namen tellende lijst van deelneemsters. Naast de vier reeds genoemde dames staan daarop Lara de Kruif (KTM), Mandy Koning (Honda), Demi Goezinnen (Yamaha), Eline Burgmans (KTM), Stephanie Stoutjesdijk (Husqvarna), Britt van der Wekken (KTM), Kimberley Braam (Kawasaki) en Lianne Muilwijk (Honda).
Nederlandse podiumkandidaten in de EMX250
Nick Kouwenberg (Honda) behaalde vorig jaar in Assen de titel in deze klasse. Een overstap naar de GP’s zat er voor hem niet in en daarom blijft hij in de EMX250 en verdedigt de voor een Italiaans team rijdende Kouwenberg nu zijn titel. Een mooie uitslag in Valkenswaard kan hem een goede basis geven voor de rest van het seizoen. Concurrentie uit eigen land mag hij verwachten van Bas Vaessen, die deel uitmaakt van het officiële team van Suzuki.
Niet minder dan 118 rijders hebben zich aangemeld voor deze klasse. Dat betekent dat er in de kwalificaties flink gas zal moeten worden gegeven om bij de beste veertig te horen die aan de wedstrijd mogen deelnemen.
Bij de EMX300 heeft kampioen Marco Maddii de klasse verlaten, maar gaan de nummers twee (de Brit Matthew Moffat), drie (de Belg Dietger Damiaens) en vier (de Belg Yentel Martens) wederom in deze klasse van start.
Voor de beide Europese klassen hebben zich veel Nederlandse rijders aangemeld.
Tijdschema
Zondag 27 maart 2016
07.45-13.00 Trainingen en kwalificaties alle klassen
13.20 EMX300 1e manche 25 minuten plus 2 ronden
14.00 MX2 Tijdtraining 20 minuten
14.35 MXGP Tijdtraining 20 minuten
15.20 WMX 1e manche 20 minuten plus 2 ronden
16.10 MX2 Kwalificatierace 20 minuten plus 2 ronden
17.00 MXGP Kwalificatierace 20 minuten plus 2 ronden
17.40 EMX250 1e manche 25 minuten plus 2 ronden
Maandag 28 maart 2016
08.15- 09.35 Warm-up alle klassen
09.50 EMX300 2e manche 25 minuten plus 2 ronden
10.40 WMX 2e manche 20 minuten plus 2 ronden
11.30 EMX250 2e manche 25 minuten plus 2 ronden
13.15 MX2 1e manche 30 minuten plus 2 ronden
14.15 MXGP 1e manche 30 minuten plus 2 ronden
16.10 MX2 2e manche 30 minuten plus 2 ronden
17.10 MXGP 2e manche 30 minuten plus 2 ronden
Het Eurocircuit
Het circuit van Valkenswaard, het Eurocircuit, is van alle GP-circuits van dit jaar het langst in gebruik. De eerste GP werd er al in 1980 verreden. De baan is van jaar tot jaar aangepast en voldoet daardoor nog altijd aan de hoogste normen.
Een belangrijke verandering een paar jaar geleden was het verplaatsen van de start. Die verandering is nu weer teruggedraaid, want de start is op de locatie zoals die tot en met 2004 werd gebruikt. Ook de finish is nu zoals vanouds weer op de tafelberg op het startterrein.
De pits bevindt zich op het startterrein. Dit is een locatie recht tegenover de VIP-tent.
Voor de rijders is Valkenswaard een mooi circuit, omdat de baan overal breed is en er volop gelegenheid bestaat een concurrent in te halen. Voor de toeschouwers is het een zeer interessante baan, omdat – hoe on-Nederlands – het geen baan in een bos is. Door het ontbreken van bomen en de aanwezigheid van hoogteverschillen is er vanaf veel plaatsen langs de baan een prima zicht op een groot deel van het circuit.
Stofontwikkeling kan een probleem zijn op crosscircuits. Dat zal in Valkenswaard niet het geval zijn, want langs de baan is een vaste sproei-installatie aangebracht. Het is geen primeur, maar er zijn nog slechts weinig banen mee uitgerust. Een bewijs dat het Eurocircuit er altijd naar streeft het beste van het beste te bieden.
Alle Nederlandse GP-winnaars
Het rijtje van alle Nederlandse GP-winnaars ziet er als volgt uit (bijgewerkt t/m GP Thailand 2016):
1. Jeffrey Herlings 49
2. Dave Strijbos 27
3. Kees van der Ven 17
4. Gerrit Wolsink 14
5. John van den Berk 9
6. Pedro Tragter 7
Gerard Rond 7
8. Gert Jan van Doorn 6
9. Marc de Reuver 4
10. Erik Eggens 3
11. Broer Dirkx 2
Glenn Coldenhoff 2
13. Bas Verhoeven 1
Remy van Rees 1
Leon Giesbers 1
Pierre Karsmakers 1
Jan Clynk 1
Nancy van de Ven 1
Alle GP-winnaars in Valkenswaard
1974 250cc Sylvain Geboers (B), Suzuki *
1980 500cc André Vromans (B), Yamaha
1981 125cc Marc Velkeneers (B), Yamaha
1985 500cc Dave Thorpe (GB), Honda
1987 125cc Dave Strijbos (NL), Cagiva
1989 500cc Dirk Geukens (B), Honda
1990 500cc Billy Liles (USA), Kawasaki
1991 MXoN USA (Jeff Stanton, Damon Bradshaw, Mike Kiedrowski)
1992 250cc Stefan Everts (B), Suzuki **
1992 500cc Billy Liles (USA), Honda **
1993 250cc Greg Albertyn (SA), Honda
1994 250cc Stefan Everts (B), Kawasaki
1995 250cc Stefan Everts (B), Kawasaki
1996 250cc Stefan Everts (B), Honda
1997 250cc Marnicq Bervoets (B), Suzuki
1998 250cc Sébastien Tortelli (F), Kawasaki
1999 250cc Marnicq Bervoets (B), Kawasaki
2000 125cc Grant Langston (SA), KTM
2000 250cc Frédéric Bolley (F), Honda
2000 500cc Marnicq Bervoets (B), Yamaha
2001 125cc Erik Eggens (NL), KTM
2001 250cc Mickaël Pichon (F), Suzuki
2001 500cc Joël Smets (B), KTM
2002 125cc Steve Ramon (B), KTM
2002 250cc Mickaël Pichon (F), Suzuki
2002 500cc Joël Smets (B), KTM
2003 125cc Steve Ramon (B), KTM
2003 MX GP Mickaël Pichon (F), Suzuki
2003 650cc Joël Smets (B), KTM
2004 MX2 Ben Townley (NZ), KTM
2004 MX1 Stefan Everts (B), Yamaha
2007 MX2 Antonio Cairoli (I), Yamaha
2007 MX1 Joshua Coppins (NZ), Yamaha
2008 MX2 Tyla Rattray (SA), KTM
2008 MX1 Ken de Dycker (B), Suzuki
2009 MX2 Rui Gonçalves (P), KTM
2009 MX1 Jonathan Barragan (E), KTM
2010 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM
2010 MX1 Antonio Cairoli (I), KTM
2011 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM
2011 MX1 Antonio Cairoli (I), KTM
2012 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM
2012 MX1 Antonio Cairoli (I), KTM
2013 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM
2013 MX1 Antonio Cairoli (I), KTM
2013 MX3 Gert Krestinov (EST), Kawasaki
2013 WMX Chiara Fontanesi (I), Yamaha
2014 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM
2014 MXGP Antonio Cairoli (I), KTM
2014 WMX Meghan Rutledge (AUS), Kawasaki
2015 MX2 Jeffrey Herlings (NL), KTM
2015 MXGP Gautier Paulin (F), Honda
* op een ander circuit, niet het huidige Eurocircuit
** in 1992 werden er twee GP’s georganiseerd, de 250cc in april en de 500cc in juli

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven