Skip to main content

Febiac analyseert motormarkt België

In de eerste drie maanden van dit jaar is er sprake van een herstel op de markt van de gemotoriseerde tweewielers. 2017 werd afgesloten met een daling in het aantal inschrijvingen, 2018 start met een vooruitgang van 6%. Opvallend is dat de groei vooral geconcentreerd is in de provincies met sterke mobiliteitsproblemen.

De sector van de gemotoriseerde tweewielers heeft de introductie van de Euro4-norm verteerd. Dat valt te concluderen op basis van de cijfers van de inschrijvingen in de eerste drie maanden van dit jaar die een stijging van 6% vertonen ten opzichte van vorig jaar (6.206 exemplaren nu tegen 5.855 in 2017). In 2017 moesten alle nieuwe motoren aan de strengere Euro4-norm voldoen. Euro3-motoren mochten nog in 2016 ingeschreven worden om zo nog in 2017 op de markt te kunnen komen. Dat betekende een verschuiving van inschrijvingen van 2017 naar 2016 en een daling van het aantal inschrijvingen vorig jaar. Die vertekening in de cijfers is nu verdwenen en is er weer aangepikt met groei. Januari en februari waren sterke maanden. Maart was minder. Door het koude weer in die maand is er sprake geweest van uitstel van aankopen en in verkeersstelling. Eenzelfde ontwikkeling heeft zich in de eerste drie maanden van dit jaar ook voorgedaan in onze buurlanden.

Provincie
Een analyse van de cijfers leert ook dat in het eerste kwartaal van dit jaar de meeste nieuwe inschrijvingen in de provincie Antwerpen gebeurden. Daar was sprake van een groei van 14,5% ten opzichte van 2017 – meer dan het dubbele van de nationale groei. Met 17,2% heeft Antwerpen ook het hoogste aandeel van de nieuwe inschrijvingen. Een verklaring is wellicht de mobiliteitsproblematiek in en rond de stad Antwerpen. Het recente Rapport Verkeersindicatoren Snelwegen Vlaanderen 2017 leert dat er een sterke toename (tot 18%) van de filezwaarte is geweest in 2017 vergeleken met 2016. Motoren en scooters mogen in fileverkeer tussen de rijen doorrijden als de snelheid ervan gedaald is tot onder vijftig kilometer per uur. Voorwaarde is wel dat het snelheidsverschil niet meer dan twintig kilometer per uur mag zijn. Ook de inschrijvingen in Brussel Hoofdstedelijk Gewest liggen boven het nationale gemiddelde. Brussel kent eveneens mobiliteitsproblemen. In de meeste andere provincies was er ook een vooruitgang te noteren. Alleen in West-Vlaanderen, Waals-Brabant en Luik daalde het aantal inschrijvingen.

Mobiliteitsoplossing
Dat de motor en scooter een mobiliteitsoplossing zijn, blijkt eveneens uit de evolutie van de ‘woon-werk-verkeer’-vriendelijke segmenten: bij de zwaardere scooters was er een stijging van 32,4% en bij de trailmotoren (reisenduro) van 22,4%. De meeste inschrijvingen (22%) werden genoteerd in het segment van ‘basic-roadster’. Opvallend was verder de groei bij de motoren tot 125 cc: plus 20%. De gemotoriseerde tweewielers tot 125 cc die ook met een rijbewijs B gereden mogen worden (op voorwaarde dat het rijbewijs B twee jaar in het bezit is) nemen bijna een kwart in van de inschrijvingen. Die ontwikkelingen komen overeen met de trends die de merken konden vaststellen tijdens het afgelopen Motorsalon, dat door veel importeurs als een succes werd ervaren.

Merken
In de top tien van meest verkochte merken neemt BMW de eerste plaats in met een aandeel van 15%. Het merk bleef nagenoeg status quo. Sterkte stijgers waren Yamaha (nummer 2, plus 23,1%), Harley Davidson (nummer 5, plus 19,1%), KTM (nummer 6, plus 20,2%) en Suzuki (nummer 9, plus 47,2%).
BMW leidt ook het klassement van de best verkochte modellen met de R1200GS. BMW heeft drie modellen in de top tien, naast de R1200GS ook de R1200GS Adventure en de R1200RT. Yamaha heeft eveneens drie modellen in de top tien (de MT09/XSR900, de MT07 en de X-Max 125 scooter). In de top tien staan verder drie scooters: naast de X-Max van Yamaha ook de Vespa GTS300 en de Vespa GTS125.

Bromfietsen
Bij de bromfietsen is er eveneens een positieve ontwikkeling, deels gevoed door de inschrijvingen van snelle elektrische fietsen. In de categorie van bromfietsen met een maximum snelheid van 25 kilometer per uur was er een vooruitgang van 8,2%, bij de bromfietsen met een maximum snelheid van 45 kilometer per uur nam het aantal inschrijvingen toe met 15,9%. In beide categorieën samen werden er 3.676 nieuwe bromfietsen ingeschreven tegen 3.273 in 2017, een stijging van 11,2%. Als alle gemotoriseerde tweewielers (brommer, motoren en scooters) samen genomen worden, is er een groei van 8% (9.882 exemplaren in het eerste kwartaal van 2018 tegen 9.128 in dezelfde periode van 2017).

Inschrijvingen per categorie

         
 

2017

%

2018

%

evolutie

> 126 cc

1.438

24,6

1.450

23,4

0,80%

126-250 cc

191

3,3

155

2,5

-18,80%

251-500 cc

715

12,2

974

15,7

36,20%

501-750 cc

848

14,5

896

14,4

5,70%

751-1000 cc

1.002

17,1

898

14,5

-10,4

> 1000 cc

1.661

28,4

1.833

29,5

10,40%

           

Totaal

5.855

 

6.206

   

Inschrijvingen per provincie

         
 

2017

%

2018

%

evolutie

Antwerpen

932

15,9

1.067

17,2

14,50%

Brussel Hoofdstedelijk Gewest

467

8

506

8,2

8,40%

Vlaams Brabant

704

12

740

11,9

5,10%

Waals Brabant

326

5,6

322

5,2

-1,20%

West Vlaanderen

616

10,5

606

9,8

-1,60%

Oost Vlaanderen

799

13,6

836

13,5

4,60%

Henegouwen

630

10,8

699

11,3

11%

Luik

523

8,9

514

8,3

-1,70%

Limburg

408

7

432

7

5,90%

Luxemburg

170

2,9

179

2,9

5,30%

Namen

280

4,8

305

4,9

8,90%

           

Totaal

5.855

 

6.206

   

 

Inschrijvingen per segment

         
 

2017

%

2018

%

evolutie

Scooter max 125

929

15,9

844

13,6

-9,10%

Scooter plus 126

367

6,3

486

7,8

32,40%

Motor max 125

461

7,9

553

8,9

20%

Basic roadster

1.425

24,3

1.363

22

-4,30%

Custom

309

5,3

405

6,5

31%

Supersport

174

3

163

2,6

-6,30%

Sport-touring

82

1,4

62

1

-24,40%

Touring

354

6

374

6

5,70%

Trail

1.062

18,1

1.300

20,9

22,40%

Enduro

350

6

337

5,4

-3,70%

Trial

28

0,5

29

0,5

3,60%

Trike

68

1,2

65

1

-4,40%

Quad

199

3,4

169

2,7

-1,50%

Andere

46

0,8

54

0,9

17,40%

Onbekend

1

2

100%

           

Totaal

5.855

 

6.206

   

Top tien merken

         
 

2017

%

2018

%

evolutie

1. BMW

933

15,9

937

15,1

0,40%

2. Yamaha

607

10,4

747

12

23,10%

3. Honda

712

12,2

640

10,3

-10,10%

4. Kawasaki

576

9,8

568

9,2

-1,40%

5. Harley-Davidson

378

6,5

450

7,3

19,10%

6. KTM

362

6,2

435

7

20,20%

7. Piaggio

370

6,3

389

6,3

5,10%

8. Triumph

278

4,8

283

4,6

1,80%

9. Suzuki

163

2,8

240

3,9

47,20%

10. SYM

194

3,3

200

3,2

3,10%

           

Totaal

5.855

 

6.206

 

6%

Top tien per model

         
 

2017

%

2018

%

evolutie

1. BMW R1200GS

151

2,7

202

3,4

33,80%

2. BMW GS Adventure

188

3,4

193

3,3

2,70%

3. Vespa GTS300

71

1,3

152

2,6

114,10%

4. BMW R1200RT

140

2,5

127

2,2

-9,30%

5. Yamaha X-Max 125

62

1,1

123

2,1

98,40%

6. Yamaha MT09/XSR900

135

2,4

111

1,9

-17,80%

7. Vespa GTS 125

81

1,5

104

1,8

28,40%

8. Kawasaki Z900

102

1,8

94

1,6

-7,80%

9. Yamaha MT07

69

1,3

92

1,6

33,30%

10. Honda CRF 1000

95

1,7

87

1,5

-8,40%

 

Inschrijvingen bromfietsen max 25km/u

         
 

2017

%

2018

%

evolutie

1. Stromer

224

14,9

362

22,2

61,60%

2. SYM

280

18,6

289

17,7

3,20%

3. Kymco

189

12,5

135

8,3

-28,60%

4. Peugeot

173

11,5

111

6,8

-35,80%

5. Neco

76

5

78

4,8

2,60%

Totaal

1.507

 

1.630

 

8,20%

Inschrijvingen bromfietsen max 45km/u

         
 

2017

%

2018

%

evolutie

1. SYM

207

11,7

207

10,1

0

2. Specialized

4

0,2

140

8,8

3400%

3 Piaggio.

194

11

134

6,6

-30,90%

4. Skyteam

44

2,4

107

5,2

143,20%

5. Stromer

4

0,2

100

4,9

2400%

Totaal

1.766

 

2.046

 

15,90%

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws