Ducati Motor Holding heeft 2018 afgesloten met maar liefst 53.004 geleverde motorfietsen aan klanten wereldwijd. Dat betekent dat de drempel van 50.000 motorfietsen, voor het eerst bereikt door Ducati in 2015, nu vier jaar achter elkaar is behaald. Een belangrijke bijdrage aan dit resultaat werd geleverd door het succes van de Panigale familie, die goed was voor de verkoop van 9.700 motorfietsen (70% meer dan in 2017), waardoor Ducati voor het eerst de leider was in het segment van de superbike met een marktaandeel van meer dan 26%. In 2018 was één van de vier wereldwijd verkochte superbikes een Ducati Panigale.
Het onbetwiste vlaggenschip van de Panigale familie is de V4, de eerste productiemotor van Ducati met een viercilinder motor. In slechts twaalf maanden tijd heeft deze motor een nieuwe standaard gezet voor stijl, technologie en prestaties, met meer dan 6.100 geleverde motorfietsen over de hele wereld. Net zo succesvol was de Multistrada familie, die in 2018 11.829 verkochte motorfietsen behaalde. De familie werd uitgebreid met de nieuwe Multistrada 1260, waardoor de verkoop met 25% steeg (ten opzichte van 2017), met maar liefst 6.569 verkochte motoren.
Vergeleken met de verkoopcijfers in 2017 (55.871 motorfietsen) kende Ducati een lichte daling van 5% tegenover de wereldwijde markt voor motorfietsen van meer dan 500 cc die met ongeveer 3% kromp. Maar dankzij de Panigale en Multistrada families heeft de in Bologna gevestigde fietsenfabrikant vorig jaar zijn positie op de high-end markt versterkt.
“Ondanks dat 2018 een uitdaging was voor de grote motorfietsmarkten met dalingen in belangrijke landen zoals de VS, heeft Ducati tegen het einde van het jaar meer dan 53.000 motorfietsen geleverd aan klanten over de hele wereld, waarmee de groei van de afgelopen jaren werd geconsolideerd”, aldus Claudio Domenicali, CEO van Ducati Motor Holding. “In 2018 bereikten we stabiliteit en het jaar was positief, zowel zakelijk als in de racerij. We wonnen vele MotoGP races en ontwikkelden een uitzonderlijke motorfiets. Kortom, de soliditeit van het bedrijf blijft onbetwist, net als onze voorliefde voor innovatie en productontwikkeling, zodat we onze klanten de komende jaren nieuwe iconen van stijl en technologie kunnen blijven aanbieden.”
“Om nieuwe marktuitdagingen aan te gaan”, voegt Francesco Milicia, Global Sales Director toe, “werken we eraan om ons verkoopnetwerk efficiënter dan ooit te maken. Voor 2019 hebben we ook het Scrambler 800 gamma vernieuwd – dat onder andere een belangrijke verbetering op het gebied van veiligheid heeft gekregen in de vorm van Cornering ABS – en nieuwe producten zoals de Diavel 1260 en Hypermotard 950 gelanceerd. De Multistrada familie zag de komst van de 1260 Enduro en 950 S, waardoor klanten een ruimere keuze dan ooit tevoren hebben. Tot slot hebben we de V4 R geïntroduceerd, de krachtigste en meest geavanceerde superbike ooit gebouwd door Ducati om de basis te leggen voor een hernieuwde competitiviteit in het WorldSBK kampioenschap. Het spreekt voor zich dat het al een grote hit was bij Ducatisti. In totaal hebben we het over negen nieuwe modellen die ons in staat stellen om met vertrouwen naar de toekomst te kijken.”
In Italië is de groei solide gebleken (+ 4,5%) tot 9.200 motorfietsen en daarmee is het land weer de grootste markt voor Ducati. Spanje presteerde ook sterk met 2.444 verkochte motorfietsen (+ 8%), met een verdere groei in Japan met 1.941 motorfietsen (+ 2%) en Zwitserland met 1.276 motorfietsen (+ 2,2%). De leveringen van motorfietsen in de VS – historisch gezien de nummer één markt van Ducati – bedroegen in totaal 7.843, deze daling is het gevolg van een daling van 9% in de Amerikaanse motorfietsensector van meer dan 500 cc. Op de Aziatische markten blijft Ducati de stijgende lijn volgen, vooral in China (+29%), waar een nieuw kantoor is opgericht en het verkoopnetwerk is uitgebreid van 19 naar 23 dealers.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven