Honda’s luxueuze Gold Wing Tour verscheen herboren in MY18. Het gewicht nam drastisch af, vooraan verscheen een dubbele wishbone-ophanging en het flat-six motorblok was gloednieuw. In 2022 verschijnt het model in twee nieuwe, prachtige kleurstellingen. De specificaties van dit vlaggenschip lijken eindeloos en onderlijnen zijn status als koploper op vlak van nieuwe technologie: keuze uit manuele versnellingsbak met zes versnellingen of DCT met zeven versnellingen, een zeven inch TFT-display, gyrokompas-navigatie, Apple CarPlay, Android Auto, elektrisch windscherm, bediening met smart key, vier rijmodi, HSTC en Hill Start Assist.
1. Introductie
Al sinds zijn introductie als naked 1.000 cc in 1975 representeert de Honda Gold Wing het ultieme reispotentieel op twee wielen. Het is ook een motorfiets die zelf een reis ondernam. Over de jaren heen groeide de omvang en de motorinhoud en tegelijkertijd ook zijn pertinente, ongeëvenaarde reputatie als synoniem voor luxe, kwaliteit en comfort. Voor MY18 evolueerde de motor verder en dit keer opteerde Honda voor een heel andere aanpak als antwoord op de evoluerende demografie en motormarkt. De GL 1800 Gold Wing* en Gold Wing ‘Tour’ sloegen een andere richting in voor een compleet nieuw, strakker, lichtere en meer wendbaar resultaat. Tegelijkertijd bevestigden een uitgebreid gamma aan nieuwe features de reputatie van de Gold Wing Tour als technologisch vlaggenschip, inclusief het optionele automatische versnellingssysteem, de Dual Clutch Transmission (DCT) met zeven versnellingen.
Dankzij deze evolutie groeide de aantrekkingskracht van de Gold Wing Tour bij een ruimere en jongere generatie motorrijders die de vorige versies mogelijk over het hoofd hadden gezien. Of hem gewoon niet kenden. In 2020 volgden LED-mistlampen als standaarduitrusting, grotere handgrepen voor de passagier en verbeteringen aan de ophanging en wendbaarheid bij lage snelheid. Het zinnenprikkelende flat-six motorblok blijft het kloppende hart van Honda’s eersteklas tourer. In MY21 kreeg de Gold Wing Tour meer draagvermogen, kreeg de passagier meer comfort en volgde een verbeterd audiosysteem. In MY22 verschijnt de Gold Wing Tour in twee fraaie nieuwe kleurstellingen.
2. Modeloverzicht
Het motorblok en chassis van de Gold Wing Tour werden gezamenlijk ontworpen tijdens de wedergeboorte van MY18. Het resultaat was een meer voorwaarts gerichte rijpositie en een compactere motorfiets van omvang. De ingenieurs ontwierpen het aluminium balkenframe rond een voorvork met dubbele wishbone, waardoor het motorblok vooraan de machine kon worden geplaatst. Dankzij de stijfheid en de verminderde wrijving verbetert de stabiliteit vooraan en ophangingscontrole. De ophangingsdemping wordt automatisch aangepast.
Hoewel de omvang veranderde verloor het 24 V flat-six motorblok niets van zijn vermogen, overvloed aan koppel of verslavende vermogensafgifte. De toevoeging Throttle By Wire (TBW) gaf de keuze uit vier rijmodi: Tour, Sport, Econ en Rain. Daarbij wijzigt de werking van het gecombineerde remsysteem D-CBS (Dual Combined Brake System) afhankelijk van de geselecteerde rijmodus. Hill Start Assist (HSA) en het start-stopsysteem (op de DCT-versie) verbeteren het gebruiksgemak en het verbruik. Honda Selectable Torque Control (HSTC) beheert de grip van het achterwiel.
De manuele versnellingsbak beschikt over zes versnellingen, de DCT heeft er zeven. Het koppelingsgevoel, schakelsnelheid en toerenbereik van de versnellingen verschilt afhankelijk van de rijmodus. De Gold Wing Tour beschikt ook over een kruipfunctie voor- en achteruit. De manueel geschakelde versie hanteert hetzelfde elektrische achteruitrijsysteem als op de vorige modellen. De Gold Wing Tour geeft de rijder het gevoel van complete vrijheid, gepaard met puur rijplezier, optimale prestaties en een stijlvol ontwerp. Het aerodynamisch efficiënte kuipwerk kanaliseert de luchtstroom rond de rijder. Het verlengde windscherm kan elektronisch ingesteld worden naar eigen voorkeur. De luxueuze zadels, bekleed met suède en synthetisch leer zorgen voor comfort de hele dag lang. De hoek van de rugsteun voor de passagier zorgt voor een relaxte houding. De levendige geluidskwaliteit van het audiosysteem is optimaal. Features zoals Smart Key, Apple CarPlay, Android Auto en Bluetooth bieden modern gebruiksgemak en connectiviteit.
De MY22 GL1800 Gold Wing Tour (manueel geschakeld) verschijnt in een stemmige Gunmetal Black Metallic kleurstelling, compleet met zwart motorblok.
De MY22 GL1800 Gold Wing Tour met DCT en optionele airbag verschijnt in volgende kleurstellingen:
- Glint Wave Blue Metallic (nieuw)
- Pearl Glare White (nieuw)
- Gunmetal Black Metallic (met zwart motorblok)
3. Belangrijkste elementen
3.1 Styling & uitrusting
- Strakke lijnen met een eigentijds randje etaleren de motorfiets die eronder zit
- Uitgebreide bagagecapaciteit voor weekenduitjes met een topkoffer goed voor 61 l opbergruimte
- Suede & synthetisch lederen zadels, ontspannen rugleuning voor passagier
- Hoogwaardig audiosysteem
- In hoogte en hellingshoek elektronisch instelbaar windscherm
- Soepele cruisecontrole dankzij Throttle By Wire (TBW)
- Uitgebreide bagagecapaciteit voor weekenduitjes
- 7 inch TFT-display voor rijden, navigeren en audio-informatie.
- Apple CarPlay en Android Auto voor eenvoudige connectiviteit met smartphone
- Volledige LED-verlichting, LED-mistlampen en automatisch uitschakelende richtingaanwijzers
- Controle via Smart Key vergemakkelijkt starten en bagage-opties
- Twee USB Type C-oplaadpunten
De lijnen van de Gold Wing Tour geven hem een uitgekiende, atletische uitstraling. Het unieke silhouet contrasteert met het comfort en de dynamische capaciteiten van chassis en motorblok. Traditionele premium Gold Wing afwerking en materiaalgebruik kenmerkt het geheel. De compacte omvang van het kuipwerk en de gedurfde, voorwaarts gerichte voorzijde zorgen voor een energetische uitstraling langs de voorkant. De hoofdlijn van de motor, van de voorzijde tot de achterzijde, accentueert de verschillende functies van het koetswerk boven- en onderaan. Het kuipwerk speelt een centrale rol met scherpe, solide vlakke oppervlakken en genuanceerde aerodynamische details. Het voegt enige spanning toe die hint naar het potentieel van deze motor. Ook de motor zelf staat centraal dankzij de lijnen. De dubbele wishbone voorophanging, flat-six motorblok, de uitlaatpijpen etaleren hun functionele pracht. Alles samen creëren de ontwerpelementen een baanbrekende stijl, beklemtoond door onwaarschijnlijke niveaus van techniek en elektronica. Comfort, hittebeheer en, het belangrijkst, luchtstroombeheer staan hoog op de Gold Wing Tour-agenda. Het kuipwerk kanaliseert de luchtstroom rond de rijder en passagier en zorgt zo voor een aangename koele bries. Een verlengd windscherm, elektronisch bedienbaar via de linkerstuurhelft, biedt uitstekende windbescherming en zorgt desgewenst voor een gevoel van vrijheid en ruimte. De hoek en hoogte kan vrij ingesteld worden. Een groter scherm, volledig instelbare windgeleider voor de armen en bovenlichaam en vaste windgeleiders voor de onderbenen en voeten zijn optioneel. De zithouding van rijder en passagier is gescheiden. De rijder kan zich volledig op het rijden concentreren. De comfortabele vorm van het zadel ondersteunt de rijder en geeft ook bewegingsvrijheid. Het zadel van zowel de rijder als de bijzitter is opgetrokken uit een luxueuze nieuwe overtrek uit suede & synthetisch leer. De leuning van de passagier staat relaxt in een hoek van 23°.
De verlichting is volledig LED, de Gold Wing Tour is ook uitgerust met dubbele LED-mistlampen. Het onderste gedeelte van de koplampen zet vijf gepolierde optische lenzen in en de dimlichten stralen zo een “Jewel Eye” lichtsignatuur uit. De grootlichten (in het bovenste gedeelte) geven een stereoscopische indruk. De richtingaanwijzers, aan de voorzijde geïntegreerd in de spiegels, schakelen zichzelf uit. Het systeem meet het snelheidsverschil tussen voor- en achterwiel en berekent zo het moment waarop ze stoppen met knipperen afhankelijk van de situatie.
Bij het gebruik van de cruisecontrole (via de rechterstuurhelft in te stellen) ziet de rijder de ingestelde snelheid in de linkeronderhoek van de snelheidsmeter. Dankzij TBW bereikt het systeem soepel de gewenste snelheid. Ook de bediening voelt uiterst soepel, zeker bij het klimmen. Het volstaat om de koppelingshendel in te trekken, te remmen of aan het gashendel te draaien om de cruisecontrole af te zetten bij de manueel geschakelde versie. Bij het gebruik van cruisecontrole op de DCT-versie (in AT-modus) keert de Gold Wing Tour na het vertragen terug naar de vooraf ingestelde snelheid met het meest geschikte schakelschema.
Het luxueuze instrumentenpaneel zorgt voor een unieke cockpit. De wijzers hanteren verschillende lage contrastkleuren met donkere tinten. De randen vormen daarbij kegelvormige hellingen en creëren zo dieptegevoel. Een sierrand met metalen textuur omlijnt elke wijzer. De gloeiende LED-kleurovergangen zorgen voor diepgang en een kalme, koele uitstraling. Het zeven inch kraakheldere TFT-kleurendisplay geeft alle nodige informatie voor audio en navigatie weer. Net als de rijmodi en instellingen van de ophanging. Verschillende segmenten geven de informatie afzonderlijk en functioneel weer. Zo ziet de rijder alle relevante informatie in een oogwenk. De helderheid van het scherm past zich automatisch aan. De rijder kan ook kiezen tussen acht helderheidsniveaus. De maximale lichtsterkte bedraagt 1.000 cd. De bandendruk wordt links onderaan het instrumentenpaneel numeriek weergegeven. Het Gold Wing-embleem staat trots centraal op de console en op de Smart Key. Het frisse, chrome 3D-design in twee tinten vermengt de kracht en waardigheid van een leeuwenhoofd met de majestueuze vleugels van een arend, klaar om toe te slaan met de klauwen geopend. De sleutel activeert alle systemen van de motorfiets en fungeert ook als noodsleutel. De ontsteking en het stuurslot kunnen ge(des)activeerd worden met de Smart Key in de buurt. De totale draagcapaciteit bedraagt 121 liter. Optioneel voeg je daar de uniek ontworpen binnenzakken aan toe. Het is eenvoudig om de koffers te bedienen. Met de Smart Key in de buurt volstaat een eenvoudige druk op de knop om alle zijkoffers te openen. De koffers kunnen ook tijdelijk ontgrendeld worden vanop afstand. De ontgrendelknop op de Smart Key geeft de passagier zo onmiddellijk toegang. Hydraulische dempers zorgen voor soepel openen en sluiten. De richtingaanwijzers knipperen wanneer je de oproepknop ingedrukt houdt.
De Gold Wing Tour beschikt over Apple CarPlay en Android Auto voor eenvoudige en gepersonaliseerde connectiviteit met de smartphone. Ook beschikt de motor over Bluetooth™ en over twee USB Type C-oplaadpunten. Kwalitatieve luidsprekers zorgen voor uitmuntende geluidskwaliteit met een levendige aanwezigheid. De afzonderlijke audiocontrole voor de passagier maakt meerijden een nog aangenamere ervaring. De bediening staat aan de bovenzijde van de rechterzijkoffer en staat toe om volume aan te passen, de audiobron te wijzigen of door te spoelen. De navigatie wordt weergegeven op het kristalheldere zeven inch TFT-kleurenscherm centraal in het instrumentenpaneel. Het systeem hanteert een gyrokompas waardoor de navigatie ook in een tunnel verdergezet kan worden. Tijdens het rijden kan eender welke tussenstop geannuleerd worden en kan ook de route huiswaarts ingesteld worden. De kaarten zijn geüpdatet en men kan tot 99 verschillende routepunten invoegen voor een gedetailleerde reisvoorbereiding.
De capaciteit van de benzinetank bedraagt 21 liter. Het verbruik is 5,6 l/100 km (17,8 km/l)
3.2 Chassis
- Dubbel buizenframe van gegoten aluminium
- Dubbele wishbone voorophanging en Pro Arm achteraan
- Dempingsniveau voor- en achteraan past zich aan naargelang de rijmodus
- Veervoorspanning achteraan elektrisch instelbaar
- ABS en gecombineerd remsysteem D-CBS (Dual-Combined Braking System)
Het ontwerp van het frame met dubbele buis uit gegoten aluminium van de Gold Wing Tour zorgt ervoor dat het motorblok in een kleine ruimte past. De structurele dikheid in elk gebied van het frame werd geoptimaliseerd voor een soepel, stabiele rit. Of dat nu in stapvoets verkeer is, doorheen nauwe stadsstraten of op de open weg. De dubbele wishbone voorophanging heeft veel voordelen. Enerzijds zorgt het ervoor dat het wiel voorwaarts beweegt bij volledige compressie van de ophanging. Anderzijds zorgt het voor minder glijdende wrijving (veroorzaakt door stuurinput en wanneer het systeem hobbels absorbeert) dan een standaard telescopische vork wanneer de binnenste vorkbuizen op en neer in de vorkpoot bewegen. Door lagers te gebruiken in de ophangingsgedeeltes voor stuur- en veerslag vermindert de wrijving verder. De stuurinput via de dubbele vorkpoothouders is afgescheiden van de vering die de enkelvoudige schokdemper levert. Het giermoment van de Gold Wing Tour maakt de motor wendbaar en eenvoudiger te sturen. Daarbovenop verbinden gepatenteerde spoorstangen het stuur met de vooras en het draaipunt van het stuur, wat zorgt voor een erg natuurlijk gevoel voor de rijder. Balhoofdhoek en naloop staan op 30,5°/109 mm. De wielbasis bedraagt 1.695 mm. Het rijklare gewicht van de Gold Wing Tour is 380 kg, 383 kg voor de DCT-versie
Het gecombineerde remsysteem D-CBS (Dual Combined Brake System) distribueert de remkracht optimaal tussen voor- en achterwiel. Dankzij de enkelvoudige ABS-modulator, geïntegreerd met het ECU van het remsysteem, blijft het gewicht van het complete systeem laag. Het remsysteem zelf is gelinkt aan de ingestelde rijmodus waardoor het remkarakter aanpast aan de rijsituatie. De remklauwen met zes zuigers grijpen op de remschijven van 320 mm diameter vooraan. De remschijf van 316 mm achteraan wordt bediend door een driezuigerklauw.
Een Pro-Arm swingarm, aan de linkerzijde van het frame bevestigd, geeft de Gold Wing Tour zijn demping achteraan. De rechterzijde blijft zo open voor eenvoudig onderhoud. Het systeem zorgt voor een veel vrijer ontwerp en maakt de machine ook eenvoudiger te bedienen. Bovendien draagt het ook bij aan de stabiliteit. Pro-Link levert progressieve vering en comfort. Het systeem gebruikt bolgewrichten waardoor torsie uitgebalanceerd wordt. Het dempingsniveau past zich automatisch aan naargelang de rijmodus. Stappenmotoren binnenin de schokdempers voor- en achteraan doen naaldjes bewegen die de oliestroom beheren en zo de dempkracht beïnvloeden gebaseerd op de rijsituatie. De veervoorspanning achteraan is ook elektronisch instelbaar. Behalve de vier rijmodi zijn er ook vier instellingen voor de voorspanning, van zacht naar hard, afhankelijk van de belading: enkel rijder, rijder met bagage, rijder met passagier en rijder met passagier en bagage. De instelling is zichtbaar op het TFT-display en kan via een knop aangepast worden.
3.3 Engine
- Horizontaal tegenovergesteld flat-six zescilinder SOHC motorblok, 24 kleppen
- Throttle By Wire (TBW) met vier rijmodi voor aangepaste vermogensafgifte
- Honda Selectable Torque Control
- Rijmodi beïnvloeden ook ophangingsdemping en remkracht
- Start-stopsysteem en geïntegreerde starter-generator (ISG) op DCT-versie
- Hill Start Assist (HSA)
- Manuele versnellingsbak met assist-/slipperkoppeling en elektronische achteruitversnelling
Het 1.833 cc motorblok van de Gold Wing Tour met zes horizontaal gelegen tegenovergestelde cilinders werd volledig opnieuw ontworpen en gebruikt nu vier kleppen per cilinder in plaats van twee. Daardoor komt het wendbare potentieel van het chassis echt tot leven en behoud je ook het verslavende vermogensafgifte en -gevoel, kenmerkend voor zijn iconische aantrekkingskracht. Compacter van afmetingen en 6,2 kg lichter. Het piekvermogen bedraagt 93 kW bij 5.500 tpm en het piekkoppel 170 Nm bij 4.500 tpm. De boring, 73 mm, komt overeen met de slag, ook 73 mm. De linkse en rechtse cilinders hebben een offset van vier mm. De cilinderbussen zijn vervaardigd uit aluminium. De compressieratio is 10.5:1. De Unicam-cilinderkoppen gebruiken een co-axiale tuimelaaras voor zowel in- als uitlaat. De inlaatkleppen worden bediend door vingergeleide kleptuimelaars, de uitlaatkleppen door een roltuimelaar. Het ontwerp van de verbrandingskamers is een vijfhoekig dakmodel met vier kleppen. Dankzij het ontwerp van de inlaatkleppen ontstaat een ‘tumble flow’ in de cilinders, wat de efficiëntie verbetert. De zuigerwanden hebben een molybdeen coating wat de wrijving vermindert. Via Throttle By Wire (TBW) beschikt de rijder over vier rijmodi die motorkarakter en vermogensafgifte beïnvloeden. De rijmodi zijn ook gelinkt aan de instelling voor demping van de ophanging en het gecombineerde remsysteem Dual Combined Brake System (D-CBS)
De Tour-modus vormt de basisinstelling voor comfort en vermogen. Het zorgt voor een directe openingsratio van 100% tussen gashendel en gasklep. De demping van de vering en de verdeling tussen voor- en achterrem staan op de standaardinstelling.
Sport-modus zorgt voor de hoogste ratio tussen gashendel en -klep en zorgt voor stevige acceleratie, stevigere demping en krachtigere druk op het rempedaal voor de achterrem.
De Econ-modus geeft optimale benzine-efficiëntie en zorgt voor gemoedelijk rijden. De ratio gashendel-gasklep is lager, remkracht en demping zijn standaard.
In Rain passen de instellingen zich aan naar natte, gladde omstandigheden. De ratio gashendel-gasklep staat op het laagste niveau, de remkracht is standaard en de demping wordt zachter.
Honda Selectable Torque Control (HSTC) beheert naadloos de grip van het achterwiel in alle rijomstandigheden, voor een extra dosis zelfvertrouwen onderweg. De mate van input hangt via het TBW af van de geselecteerde rijmodus. Er is een inlaatkanaal links vooraan en ook een rechts achteraan. Dat ontwerp zorgt voor een wervelende luchtstroom wanneer de lucht naar binnen wordt getrokken. Daardoor wordt het hele oppervlak van de luchtfilter efficiënter gebruikt en vermindert de weerstand. De interne vormgeving van beide kanalen optimaliseert ook de inkomende luchtstroom bij lage toeren, wat de reactie en het koppel verbetert bij een nauwere opening van het gastoevoer. Een enkelvoudig gasklephuis versnelt de luchtstroom en verbetert de reactie. De einddemper stoot een krachtige roffel uit, zonder overdreven luid te zijn. De doorsnedes van de uitlaatpijpen van twee van de zes cilinders werd 20% gereduceerd, wat meer diepgang en volume brengt bij het geluid. De geïntegreerde starter-generator (ISG of Integrated Starter Generator) combineert generator en startmotor in één component. De generator wordt zo effectief de startmotor wanneer het component met stroom gevoed wordt. De opstelling is 2,4 kg lichter dan een standaardysteem. De aandrijftandwielen van de ISG zijn schroeftandwielen, wat mechanisch geluid reduceert.
Het herstarten van de motor via het start-stopsysteem (op de DCT-versie) gebeurt fluisterstil met dank aan de ISG. Ook is het nauwelijks voelbaar dat de motor herstart dankzij de combinatie van DCT en TBW-controle. Bij het wachten aan een rood licht met het start-stopsysteem geactiveerd, schakelt het motorblok automatisch uit na drie seconden. Om onmiddellijk opnieuw te starten moet de rijder enkel maar aan het gashendel draaien. Het start-stopsysteem zorgt ervoor dat op voorhand reeds hydraulische oliedruk aanwezig is in de DCT-lijn die de koppeling activeert om de motor te starten. Dat vermindert de reactietijd tussen het opendraaien van het gashendel en het moment van bewegen. Om abrupt accelereren in te tomen, zorgt het TBW ervoor dat de gasklep geleidelijk aan opent wanneer het gashendel opengedraaid wordt. Zo ervaart de rijder de soepele acceleratie die past bij de Gold Wing Tour. Het start-stopsysteem kan in- of uitgeschakeld worden via een knop aan de rechterstuurhelft.
Om met een gebruikelijke motorfiets te vertrekken op een helling moet de rijder tegelijkertijd de remmen lossen, het gas openen en de koppeling bedienen naargelang de hoek van de helling. Om dat proces te vergemakkelijken beschikt de Gold Wing Tour over Hill Start Assist (HSA), zowel op de DCT als op de manueel geschakelde versie. Na te stoppen op een helling volstaat het om het rempedaal even harder in te duwen. Zo genereert de ABS-modulator hydraulische druk in de achterste remklauw. Wanneer de rijder dan opnieuw vertrekt – zelfs als het remhendel losgelaten is – zorgt de hydraulische druk ervoor dat de remkracht tijdelijk aangehouden wordt, ongeveer drie seconden. Zo vertrekt de rijder moeiteloos bergop met een draai aan het gashendel. Een HSA-indicatielampje geeft aan wanneer het systeem actief is. De manueel geschakelde versnellingsbak is uitgerust met een ‘nokkendemper’ tussen de koppeling en de transmissie. Dat vermindert het schakelgeluid en verbetert de kwaliteit en duurzaamheid van elke schakelbeweging. Een assist-/slipperkoppeling (met minder schijven en verminderde wrijving in het loskoppelmechanisme) vervangt de traditionele hydraulisch ondersteunde koppeling. Dat vermindert de lading op het koppelingshendel met 20% en vergemakkelijkt terugschakelen. De elektrische achteruitrijversnelling is een bekende feature en afkomstig van het vorige ontwerp.
3.4 Dual Clutch Transmission (DCT)
- Derde generatie DCT met zeven versnellingen
- Soepeler, stiller en sneller op- en terugschakelen
- ‘Walking mode’ om eenvoudig naar voor of achter te kruipen
- Vier rijmodi beïnvloeden DCT voor optimale instellingen
- Geoptimaliseerde manoeuvreerbaarheid aan lage snelheid
Sinds de introductie in 2009 verkocht Honda meer dan 200.000 motorfietsen uitgerust met DCT in Europa. De technologie is nu aan zijn twaalfde productiejaar toe. en zorgt voor consistent en naadloos op- en terugschakelen. Het unieke DCT-systeem schakelt consistent en naadloos en voelt erg snel heel natuurlijk aan. De technologie gebruikt twee koppelingen: een om op te starten en voor 1e, 3e, 5e en 7e versnelling, de andere voor 2e, 4e en 6e versnelling, met de hoofdas voor elke koppeling verstopt in de andere om het geheel compact te houden. Elke koppeling wordt onafhankelijk bestuurd door een eigen elektro-hydraulisch circuit. Op het moment van schakelen selecteert het systeem de doelversnelling via de koppeling die op dat moment niet gebruikt wordt. De ene koppeling wordt vervolgens automatisch ontkoppeld en tegelijkertijd neemt de andere koppeling over. Het resultaat is een consistente, snelle en naadloze schakelbeweging. De dubbele koppeling draagt de aandrijving over van de ene naar de volgende versnelling met nagenoeg geen enkel verlies van aandrijving op het achterwiel. Dat zorgt ervoor dat je als rijder bijna geen schok of trilling voelt bij het schakelen, waardoor de overdracht erg direct en soepel aanvoelt. Ander voordelen zijn duurzaamheid (aangezien de tandwielen geen versnelling kunnen missen kunnen ze ook niet beschadigd geraken), het gegeven dat je niet kan stilvallen, moeiteloos rijden in druk stadsverkeer, minder vermoeidheid tijdens het rijden en een hogere focus op bochtenwerk en rempunten.
Het DCT-systeem laat twee rijstijlen toe: automatisch schakelen in AT-modus, met voorgeprogrammeerde schakelpatronen die voortdurend de snelheid, geselecteerde versnelling en motortoerental lezen om te bepalen wanneer geschakeld moet worden, en manueel schakelen in MT-modus. Daarbij kan de rijder zelf bepalen om te schakelen via de bedieningselementen op de linkerstuurhelft. Het DCT van de Gold Wing Tour is dat van de derde generatie en is de eerste die uitgerust is met zeven versnellingen. Honda ontwikkelde het speciaal voor langeafstandsritten. Het schakelt uiterst soepel en snel. Ook werd het systeem geoptimaliseerd voor manoeuvreerbaarheid op lage snelheid met kleine ratio’s die schakelschok verminderen. De ratio’s liggen verder uiteen bij de hogere versnellingen om het motortoerental te reduceren. Elke schakelbeweging, zowel bij hoge als bij lage versnellingen, is van de hoogste kwaliteit en garandeert comfortabel rijden. Bij het ontwikkelen van de derde generatie DCT verbeterde Honda het schakelgeluid en schakelschok door geluiddempende rubbers te plaatsen aan beide uiteinden van de vorkgeleiders en de hoofdarm, waardoor contactgeluid tijdens het schakelen sterk vermindert.
Een veerdemper tussen de koppeling en de hoofdas absorbeert draaikoppel en reduceert zo het geluid en de schokken veroorzakat door het contact tussen de koppeling en de hoofdas bij het schakelen. Het DCT van de Gold Wing Tour beschikt over een voorwaartse (1,8 km/u) en een achterwaartse (1,2 km/u) ‘Walking mode’. Eenvoudig te gebruiken via het ‘+/-‘-bedieningselement aan de linkerstuurhelft. De hoofdas heeft een dubbele buisstructuur. Daarbij verbindt een ketting de buitenste hoofdas (die gebruikt wordt voor de even versnellingen) met de binnenste as, door middel van de tandwielen op de tegenas. Dankzij deze structuur fungeert de buitenste hoofdas als vrijloopas voor de achterwaartse wandelmodus. Deze lichtgewicht oplossing heeft een compacte structuur en maakt een aparte vrijloopas voor de achteruitversnelling overbodig.
In de ‘Walking Mode’ schakelt het DCT beide koppelingen in. Koppeling 1 zorgt voor de achterwaartse beweging, koppeling 2 voor de voorwaartse. Zodoende beweegt de motor aan wandelsnelheid voor- en achterwaarts enkel dankzij de koppelingscontrole en dus zonder de nood aan een extra versnelling. Bovendien controleert het Throttle-By-Wire-systeem de snelheid door de koppeling minutieus te doseren bij een bepaald toerentaal. Zo blijft het systeem controleerbaar en veilig in uiteenlopende situaties.
De vier rijmodi werken samen met het DCT. Ze delen dezelfde instellingen qua motorkarakter, vermogensafgifte en ophangingsinstellingen als het manueel geschakelde model, maar voegen daar extra DCT-instellingen aan toe:
Tour gebruikt de standaard fabrieksinstelling voor een soepel aangrijpende koppeling en vlotte schakelbewegingen in AT-modus. Schakelen gebeurt in een laag-naar-hoog toerentalregime.
Sport maakt gebruik van een meer direct aangrijpende koppeling, met versnellingswissels geprogrammeerd in het midden- tot hoge toerentalbereik.
Econ grijpt de koppeling zacht aan en houdt de versnellingen vast in een laag- tot middentoerengebied bij een standaard schakelgevoel.
Rain heeft eveneens een zacht aangrijpende koppeling, houdt de versnellingen vast in een laag- tot hoog toerentalgebied en heeft een langzamer schakelgedrag in de AT-modus.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven