De organisatie van het WK Superbikes (WorldSBK) en de wereldwijde sportbond FIM werken aan een nieuwe klasse voor subsportmodellen, zoals de Yamaha R7, Aprilia RS660, Kawasaki Ninja 650, Triumph Daytona 660 (foto), Suzuki GSX-8R en vergelijkbare modellen. Deze nieuwe raceklasse moet in de plaats komen van de huidige Supersport 300 klasse, waar de Yamaha R3 en Kawasaki Ninja 400 momenteel de dienst uitmaken en Nederlandse coureurs als wereldkampioen Jeffrey Buis en Loris Veneman met succes aan deelnemen.
Volgens het persbericht van WorldSBK organisator Dorna en de FIM heeft “WorldSSP300 haar missie vervuld: het bieden van een duurzaam en betaalbaar platform voor opkomende talenten om deel te nemen aan het Wereldkampioenschap”.
Kleine racemotoren
Het is niet alleen maar goed nieuws dat de lichte racemotoren nu verdwijnen, ten koste van grotere modellen. Het idee was namelijk dat de 300’s meer aan moesten sluiten bij de markt in Azië, Zuid-Amerika en andere werelddelen waar lichte motoren het straatbeeld bepalen. Daar moesten ook de nieuwe coureurs vandaan gaan komen, maar deSupersport300 klasse werd -net als andere raceklassen- gedomineerd door Europese coureurs, voornamelijk uit Spanje en Italië.
Te weinig doorstroming
Ander nadeel van Supersport 300 is het gebrek aan doorstroming naar Supersport 600, al is het maar de vraag of dit aan het grote verschil in vermogen van de 300’s vs. 600’s lag, of aan de enorme verschillen tussen de financiële kostenplaatjes van Superport 300 en 600. Een wereldtitel of ander topresultaat in Supersport 300 betekende in ieder geval nooit vanzelf een overstap naar de Supersport 600. Ook over de veiligheid van de 300’s was discussie, doordat er altijd enorme groepen coureurs tot het einde van races bleven strijden.
“Voortbouwend op het succes van Supersport 300 heeft de introductie van de nieuwe klasse tot doel de sportieve en commerciële relevantie van de instapcategorie verder te vergroten.” – Dorna & FIM
Het laatste seizoen van de WorldSSP300-serie zal plaatsvinden in 2025, waardoor teams en fabrikanten volgens de organisatoren voldoende tijd hebben om zich voor te bereiden op de overgang naar de nieuwe klasse in 2026.
Internationaal al gestart
In diverse nationale competities wordt al met subsports geraced. Zo is er bij British Superbikes een “National Sportbike” klasse, met veel rijders uit de grote BSB-teams. in MotoAmerica is er een BellissiMoto Twins Cup, waarin naast de voorspelbare modellen ook nog Suzuki SV650’s meedoen. In diverse landen zijn er ook merkencups, zoals de Aprilia RS660 Cup in België en de Yamaha R7 Cup in een aantal Europese landen. In de UK blijkt de Superteens klasse met Kawasaki ZX-4RR modellen ook erg populair.
Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven