Vanaf 2023 zal er in elke Grand Prix weekend van de MotoGP op zaterdagmiddag een zogenaamde Sprintrace verreden worden, zo kondigden organisator Dorna en de wereldwijde motorsportbond FIM afgelopen zondag aan. Doordat men blijkbaar in de aanloop naar de aankondiging vergeten was de coureurs tijdig in te lichten, kwam de aankondiging gelijk al met een forse achterstand bij de fans terecht.
De feestelijke bedoelde aankondiging tijdens een “speciale persconferentie” (foto) liep in het afgelopen weekend ook nog eens uit op een verbaal gevecht tussen, aan de ene kant, Dorna CEO Carmelo Ezpeleta, FIM president Jorge Viegas en IRTA voorzitter Hervé Poncharal en, aan de andere kant, een zaal vol kritische journalisten. Daarmee leek de sprintrace geboren onder een zeer slecht gesternte, waarbij vooral zwakke communicatie als hoofdoorzaak aan te wijzen is.
Door de stofwolken bij bovenstaande aanloop was de aankondiging ook nog eens onvolledig, wat de situatie niet duidelijker maakte. We zetten daarom op een rij wat er nou precies gaat gebeuren bij de grootste verandering in 73 jaar Grand PRix races, tenminste, als de huidige plannen doorgaan zoals nu bekend gemaakt.
MotoGP Sprintraces: wat gebeurt er precies
- Vanaf 2023 rijdt de MotoGP-klasse tijdens elke raceweekend op zaterdagmiddag een extra race over de halve raceafstand van de normale race. Dit geldt niet voor Moto2 en Moto3.
- In de Sprintrace zijn ‘halve’ punten te verdienen, dus 12 voor de winnaar en 1 punt voor de nummer 9 op de finish. De rest van de rijders krijgt geen punten.
- De resultaten van de Sprintrace tellen niet als kwalificatie voor de normale race op zondag, zoals bijvoorbeeld bij World Superbikes en British Superbikes wel het geval is.
- Kwalificatie gaat volgend jaar nog steeds zoals het nu gaat, dus met een Q1 en Q2-sessie maar nu aan het begin van zaterdagmiddag.
- De resultaten van de kwalificatie tellen dus voor de startgrids van zowel de Sprintrace zaterdagmiddag als de normale race op zondag.
- Vrije Training 3 op zaterdagmorgen telt niet meer mee voor een plaats in Q1 of Q2, zoals dat nu nog het geval is voor Vrije Training 4.
- De verdeling van plaatsen in de Q1 of Q2 kwalificatie gebeurt nu alleen nog op vrijdag: de Top 10 van de gecombineerde uitslag van Vrije Trainingen 1 en 2 gaat rechtstreeks naar Q2, de rest mag in Q1 proberen om 1e of 2e te worden en zo alsnog in Q2 terecht te komen.
- De Sprintrace komt in plaats van de huidige Vrije Training 4, waardoor rijders ongeveer dezelfde rijtijd per weekend houden.
- De races tellen niet mee voor de statistieken als aantal overwinningen, podiums of snelste rondes, hiervoor komt een aparte “kolom’ in de uitslagen.
- De winnaar van de Sprintrace is dan ook geen “Grand Prix winnaar”
Gezien de ophef rondom de aankondiging en de daaropvolgende mediastorm, ligt het voor de hand dat er nog aanpassingen volgen. Vanuit de rijders is er veel kritiek, die via de media naar de organisatie wordt doorgegeven. Groot dicussiepunt was dan ook of de rijders zichzelf niet zouden moeten organiseren, waar dit nu nog niet zo is.

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven