Skip to main content

Het duurt ondertussen al even, maar Triumph is nog steeds bezig met de aanloop naar haar nieuwe line-up van daadwerkelijke motorcross-modellen. Bij het Britse motormerk zijn ze zich ook bewust van de vertraging in het proces, zodat ze nu alvast beginnen met vrijgeven van losse informatie. In een serie video’s onder de naam “Vision to Reality”, wordt ingegaan op de losse componenten van de nieuwe crossmotor. Daarbij wordt overigens geen echte reden voor de lengte van het ontwikkelproces gegeven, behalve (het vooraf bekende) gegeven dat het hele project echt vanaf nul moest beginnen.

Triumph crossmotor: frame

In een eerste video werd eerder al onthuld hoe het frame van de nieuwe crossmotoren eruit zou gaan zien, waarbij vermeld wordt dat motocross-legende Ricky Carmichael en enduro-toprijder Ivan Tedesco een grote rol spelen. Dat nieuwe aluminium ruggengraatframe wordt volgens de betrokkenen altijd volledig met de hand gelast, wat ook zal gaan gelden voor de productiemodellen. Dat frame moet dan de ideale combinatie tussen flexibiliteit en stijfheid gaan geven.

Artikel gaat verder onder de foto van het Triumph motorcrossframe

Eencilinder motorblok

De komst van twee motorcrossmodellen, die overigens ook als (straatlegale) enduromotoren te koop moeten komen, betekende voor Triumph vooral dat er een volledig nieuwe eencilindermotor moest komen, met een 250cc- en een 450cc-versie, met ook nog verschillende configuraties voor motorcross en offroad/enduro. Dat motorblok wordt morgen (15 augustus 2023) volledig onthuld, maar voor die tijd is er al één afbeelding.

Het lastige voor Triumph is daarmee (net als bij het frame) al wel direct duidelijk: andere merken zijn in de afgelopen decennia in de motorcross al tot een soort standaardconfiguratie gekomen, waarbij een eencilinder viertakt er altijd ongeveer hetzelfde uitziet. Uit het beschikbare beeld wordt duidelijk dat het motorblok in ieder geval niet gaat voor de ‘omgekeerde’ cilinderkop zoals Yamaha die heeft, maar verder is het getoonde blok inwisselbaar met dat van (bijvoorbeeld) KTM.

Enigszings opvallend is dan de compacte afmeting van het blok en de wijd uitlopende vorm van de cilinderkop naar boven toe. Het idee daarachter zou wel erg goed vanuit de marketingafdeling kunnen komen; de vorm past zo beter bij de klassieke lijnen van het Engelse motormerk. In de onthullingsvideo heeft Triumph overigens geen enkele specificatie vermeld.

Gas erop

Triumph zal vanaf nu overigens wel ècht op het gas moeten in dit project; ze namen al diverse teams over om vanaf 2024 direct mee te gaan doen aan diverse kampioenschappen op het allerhoogste niveau.

Nog een 400 eencilinder

Overigens kwam Triumph Motorcycles zéér recent met een ander eencilinder motorblok met 398 cc cc: dat van de Speed 400 en Scrambler 400X modellen die in eerste instantie vooral voor de Aziatische markt zijn bedoeld. Technisch is er (waarschijnlijk) geen enkele overeenkomst tussen deze twee blokken, maar het ligt wel enorm voor de hand dat Triumph in haar communicatie die parallel wel gaat trekken.

Share

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief


Inschrijven

Laatste Nieuws