Geheel onverwacht komt deze week het nieuws dat Suzuki zich na 2022 uit de MotoGP gaat terugtrekken. Er is nog geen officiële verklaring, maar dat het niet om een roddel gaat, bewijst de officiële reactie van MotoGP-organisator Dorna. Die laat weten dat de Japanners in 2021 nog een vijfjarig contract vanaf 2022 tekenden, waar ze zich aan dienen te houden. Toch zal dit voor Suzuki een bekend gegeven zijn, waar ze blijkbaar een oplossing voor denken te vinden. De beslissing is vooral vreemd omdat het juist erg goed gaat in het kampioenschap; Suzuki werd in 2022 nog wereldkampioen met Joan Mir en scoorde de afgelopen jaren vele overwinningen en podiumplaatsen in het kampioenschap, met de als zeer sterk beoordeelde GSX-RR.
Diverse bronnen melden dat afgelopen maandag het management aan het volledige Suzuki MotoGP-team, na de testdag in Jerez, heeft ingelicht over haar voornemen om uit de MotoGP te vertrekken. Hiervan kwam tot op heden geen officiële bevestiging, maar de openbare reactie van MotoGP-rechtenhouder Dorna laat zien dat het verhaal uiterst serieus wordt genomen.
Aan de ene kant laat Dorna in haar reactie weten Suzuki aan het contract te houden, maar aan de andere kant wordt er direct al voorgesorteerd op het vertrek van het Japanse fabrieksteam, door aan te geven dat er genoeg andere merken en teams zijn om hun plek in te nemen.
Hiermee herhaalt het verhaal van Suzuki op het hoogste niveau van de motorsport zich: eind 2011 trok Suzuki zich terug uit de MotoGP vanwege de noodzaak om de kosten te verlagen wegens de toenmalige economische crisis. Daarvan is momenteel geen sprake; wereldwijd stijgen de motorverkopen namelijk juist enorm. Wel zijn de wisselingen in sales- en marketingstrategie van Suzuki soms moeilijk te volgen, er worden al jaren plotselinge ingrepen gedaan, die dan in veel gevallen een paar jaar later juist weer terug worden gedraaid.
Zwabberbeleid
Zo was er niet alleen het eerder genoemde stoppen met MotoGP in 2011 (en de terugkeer in 2015), maar haalde het motormerk in 2018 net zo plotseling het fabrieksteam uit het MXGP WK motorcross. Ook in de strategie van consumentenproducten gebeuren vaak onverwachte dingen. In de motortak van het concern werden er in de afgelopen jaren modellen van de markt gehaald maar later toch weer teruggebracht. Qua auto’s trok Suzuki zich in 2013 opeens volledig terug van de automarkt in de USA en bij zowel de auto’s als motoren moet een groot aantal modellen het al jaren met minimale upgrades doen, terwijl de echte upgrades vaak worden ontvangen als niet gericht op het juiste model. Daarnaast lukt het niet om zich in te vechten in de enorme motormarkt in Zuid-oost Azië, waar Yamaha en Honda juist tientallen miljoenen (lichte) motoren verkopen.
Verklaring Dorna
Na recente geruchten over het vertrek van Suzuki uit de MotoGP eind 2022, heeft Dorna Sports officieel contact opgenomen met het merk, om hen eraan te herinneren dat de voorwaarden van hun contract om in de MotoG te racen hen niet toestaat deze beslissing eenzijdig te nemen. Mocht Suzuki echter toch vertrekken na een overeenkomst tussen de twee partijen, dan zal Dorna beslissen over het ideale aantal rijders en teams om vanaf 2023 in de MotoGP-klasse te racen.
Dorna ziet nog steeds veel belangstelling vanuit een aantal motormerken en onafhankelijke teams die zich willen aansluiten bij de MotoGP-grid, aangezien de sport een wereldwijd voorbeeld blijft van grote concurrentie, innovatie en entertainment en wereldwijd honderden miljoenen fans bereikt. De interesse vanuit deze partijen is de afgelopen 24 uur opnieuw bevestigd.”

Altijd op de hoogte blijven van al het motornieuws? Abonneer je op de gratis, 100% spamvrije nieuwsbrief
Inschrijven